امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

از نقش علامه جعفری در انقلاب اسلامی تا اهمیت گذرهای فرهنگی در شهرها

مشاهده ۳۱۲
۱۳۹۹/۰۴/۰۴- ۰۲:۵۳

رادیو فرهنگ 4 تیر در برنامه‌های«هفت اقلیم»، «ده‌ترین»، «مستند انقلاب»، «آیش» و ... به مباحث اهمیت گذرهای فرهنگی در شهرها، ده میدان قدیمی تهران، نقش علامه جعفری و آثار و اندیشه‌های وی در انقلاب اسلامی و ... می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه«هفت اقلیم» چهارشنبه 4 تیر با دعوت از حجت‌الله مرادخانی، پژوهشگر صنایع خلاق و مدرس هنر، به اهمیت گذرهای فرهنگی در شهرها می‌پردازد. در این برنامه از شنوندگان درخواست می‌شود از خیابان‌های تاریخی و فرهنگی شهرشان بگویند. همچنین در بخش دیگری از برنامه«هفت اقلیم» دکتر حمیدرضا قلیچ خانی، پژوهشگر، خوشنویس و استاد دانشگاه درباره اقدام ترکیه برای ثبت جهانی هنر خوشنویسی صحبت می‌کند. همچنین مخاطبان رادیو فرهنگ در بخش«ایوانچه» برنامه، گفت‌وگو با دکتر فرهاد نظری، دبیر کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو درباره بایدها و نبایدهای گذرفرهنگی در شهر را می‌شنوند. معرفی موزه صبا یا همان منزل شخصی ابوالحسن صبا، هنرمند برجسته موسیقی، گزارش مردمی درباره  اهمیت معرفی فرهنگ و آثار فرهنگی شهر به کودکان و نوجوانان و همچنین نگاهی به اخبار و رویدادهای  فرهنگی و هنری نیز از بخش‌های دیگر برنامه«هفت اقلیم» است. گفتنی است این برنامه شنبه تا پنجشنبه ساعت 19:30 از رادیو فرهنگ روی آنتن می‌رود.

در برنامه«ده‌ترین» امروز با ده میدان قدیمی تهران همچون میادین آزادی، انقلاب، امام حسین(ع)، فردوسی، نبوت، دربند، هفت تیر، ولیعصر(عج) و راه آهن و ... آشنا می‌شویم. این برنامه به تهیه‌کنندگی نازنین حاج سیف‌الله و گویندگی احسان همتی، چهارشنبه‌ها از ساعت ۱۴:۳۰، ده تا از برترین‌های ایران در حوزه‌های گردشگری، میراث فرهنگی، فعالیت‌های گروهی و ... را معرفی می‌کند.

در برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» امروز، قطعه«بسته دام» از آثار زنده‌یاد علی‌نقی وزیری و شعر زنده‌یاد حسین گل‌گلاب پخش و بررسی می‌شود. این برنامه ویژگی‌های آثار وزیری و چگونگی خلق این ترانه ماندگار و شنیدنی را بیان می‌کند. همچنین در این برنامه بازخوانی‌هایی که از این اثر با صدای سالار عقیلی و محمدصادق اسحاقی انجام شده، نیز پخش و در ادامه توضیحاتی درباره این اثر خاطره‌انگیز در برنامه بیان می‌شود. برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» به تهیه‌کنندگی یلدا احتشامی ساعت 12:30 روی موج اف ام ردیف 106مگاهرتز و موج ای ام ردیف585 کیلوهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

نگاهی به زندگی و فعالیت‎های چهره‌‌های تاثیرگذار انقلاب، موضوع برنامه«مستند انقلاب» رادیو فرهنگ است. در برنامه امروز، نقش علامه جعفری و آثار و اندیشه‌های وی در انقلاب اسلامی‌بیان می‌شود. برنامه«مستند انقلاب» کاری از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ است که ساعت 18:30 از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

برنامه«آیش» کاری از گروه جامعه رادیو فرهنگ است که 4 تیر به استان گیلان و یکی از روستاهای ماسال سر‌می‌زند. در این برنامه اهالی روستای مریکه از سبک زندگی، فرهنگ روستانشینی و دیدنی‌های این روستا می‌گویند. گفتنی است در محدوده استان گیلان و در بخش میرزا کوچک خان جنگلی شهرستان صومعه سرا، دهستانی خوش آب‌وهوا به نام مرکیه وجود دارد. برنامه«آیش» به تهیه‌کنندگی مژگان اسدنیا و کارشناسی سید‌مجتبی حسینی‌رستمی، ساعت 15:15 از رادیو فرهنگ تقدیم مخاطبان می‌شود.

همچنین برنامه «بوطیقا» امروز 4 تیر، با حضور پارسا خود، مدرس دانشگاه به موضوع مبانی نظری نقد ادبی می‌پردازد. این برنامه مسائل مربوط به ادبیات، خبرها و گزارش‌های روز ادبی را تحلیل می‌کند. برنامه«بوطیقا» را از ساعت 15:30 به مدت 30 دقیقه، با گویندگی احسان همتی، روی موج اف ام ردیف 106مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

برنامه«گلخانه» امروز به معرفی پدیده‌های زیست محیطی استان گیلان، بلایای طبیعی تاثیرگذار در محیط زیست این استان با رویکرد توجه به وضعیت تالاب‌ها، جنگل‌ها و سواحل دریای خزر در تابستان اختصاص دارد. این برنامه با گویندگی فریناز ثریا، تهیه‌کنندگی امیرحسین محمودی و کارشناسی فاطمه شفیعی، سیما حریری، رضوان وطن خواه و عبدالرضا باقری، ساعت 16 شنوندگان را همراهی می‌کند.

تئاتر جنگ، تفاوت‌های آن با تئاتر دفاع مقدس، ویژگی‌های تئاتر مقاومت و همچنین نقاط مشترک این سه تئاتر از مباحثی است که 4 تیر در برنامه«شب‌های فرهنگ» مطرح می‌شود. این برنامه را می‌توانید با حضور  نخبگان هنر، هرشب ساعت 21 از رادیو فرهنگ بشنوید.

بازی‌های رایانه‌ای، از محبوب‌ترین و رایج‌ترین بازی‌های عصر حاضر است که گروه سنی مخاطبان آن بسیار متغیر است. علاوه بر نوجوانان، بزرگسالانی را دیده‌ایم که با هیجان و اشتیاق روبه‌روی مانیتوری می‌نشینند و آن‌چنان در بازی غرق می‌شوند که کاملا از اطرافیان خود فاصله می‌گیرند. بازی‌های رایانه‌ای، اگرچه به دنبال جایگاهی به عنوان مربیان نسل فردا، در صنعت ICT است، اما آسیب‌های آن‌ را نباید از نظر دور داشت که در برنامه«مهمان ناخوانده»، این آسیب‌ها بررسی می‌شود. همچنین در این  برنامه تاثیر و کارکرد بازی‌های رایانه‌ای در عرصه اجتماع، نوع ساختار و نحوه ارائه بازی‌های رایانه‌ای و ارتباط با کاربران مطرح می‌شود. برنامه «مهمان ناخوانده» هر روز ساعت ۱۰:۱۵ و ۱۰:۴۵ بر روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز از رادیو فرهنگ روی آنتن می‌رود.

 

امتیاز شما