امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

آخر هفته جذاب با برنامه‌های رادیو فرهنگ

مشاهده ۶۹۳
۱۳۹۹/۰۴/۰۴- ۱۳:۰۲

شبکه رادیویی فرهنگ پنج‌شنبه و جمعه، با برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی، لحظات پرباری را برای شنوندگان خود رقم می‌زند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه«نقد امروز» پنجشنبه 5 تیر، دکتر مومن‌نسب، عضو شورای عالی فضای مجازی و سرهنگ پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا درباره سبک زندگی اینستاگرامی‌گفت‌وگو می‌کنند. در این برنامه این پرسش، که چه چیز ما وادار می‌کند تا عکس بگیریم، آن را ویرایش کنیم و با غریبه‌ها به اشتراک بگذاریم؟، مطرح می‌شود. برنامه«نقد امروز» به تهیه‌کنندگی مریم مقدسی ساعت 10:30 روی موج اف ام ردیف 106مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

در برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» 5 تیر ، ترانه«من عاشق چشمت شدم» با صدای علیرضا قربانی، شعر زنده‌یاد افشین یداللهی و آهنگ‌سازی فردین خلعتبری پخش و بررسی می‌شود. همچنین در این برنامه علیرضا قربانی از خاطرات خود درباره این ترانه می‌گوید. برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» به تهیه‌کنندگی یلدا احتشامی ساعت 12:15 به سمع مخاطبان می‌رسد.

برنامه«نام‌آوران ایران‌زمین» کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که با چهره‌های فرهنگی و تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف هنری و علوم انسانی گفت‌وگو می‌کند. برنامه فردا، به میزبانی محمدجعفر یاحقی، پژوهشگر، نویسنده ایرانی، عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر قطب علمی فردوسی‌شناسی و ادبیات خراسان در دانشگاه فردوسی مشهد روی آنتن می‌رود. برنامه«نام‌آوران ایران‌زمین»با اجراکارشناسی علی عظیمی‌نژادان و تهیه‌کنندگی رکسانا حمیدی، ساعت 18 از رادیو فرهنگ شنیده می‌شود.

برنامه«هفت کوچه» پنج‌شنبه ۵ تیر با موضوع گردو در فرهنگ مردم تقدیم شنوندگان می‌شود. درخت گردو، گردو شکستن و گردو آبگشا و ... از جمله مباحثی است که در این برنامه به آن اشاره می‌شود. همچنین این برنامه 6 تیر به نگاه فرهنگی مردم به پدر و جایگاهی که در خانواده دارد، می‌پردازد. علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را هر روز ساعت 9، به تهیه‌کنندگی سیدهادی موسوی‌نژاد، از گروه جامعه رادیو فرهنگ بشنوند.

برنامه«سفره عقد» هر هفته پنجشنبه‌ها با هدف ترغیب و تشویق جوانان به ازدواج، گزارشی از یک عقد را تقدیم شنوندگان می‌کند. این برنامه بر اساس کتاب«مطلع عشق» که، گزیده‌ای از رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی‌ به زوج‌های جوان است، پیش می‌رود و توصیه‌هایی برای شنوندگان دارد. گفتنی است برنامه «سفره عقد» ساعت 8:30 به مدت 30 دقیقه به تهیه‌کنندگی مریم مقدسی پخش می‌شود.

برنامه «سفره خانه» 5 تیر، به چگونگی آغاز سرایش شاهنامه و نقش دقیقی طوسی در سرایش شاهنامه اختصاص دارد. در  برنامه این هفته استاد جلال‌الدین کزازی درباره بازنوشت شاهنامه مطالبی را بیان می‌کند و مرشد محمدرضا معجونی، نقال این هفته برنامه«سفره خانه» است. همچنین در این برنامه یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی و مدیرعامل موسسه فردوسی توسی از شاهنامه می‌گوید. برنامه «سفره خانه» به تهیه‌کنندگی مریم قاسمی، پنجشنبه ساعت 16 به مدت 30 دقیقه از رادیو فرهنگ روی آنتن می‌رود.

برنامه«هفت اقلیم» فردا 5تیر به موضوع پولشویی در سینما و دغدغه‌های فعالان این حوزه  اختصاص دارد. چگونگی ورود پول کثیف به سینمای ایران و چرایی آن موضوعاتی است که در بخش کارشناسی این برنامه نقد و بررسی می‌شود. در سینمای صنعتی کشورهای پیشرفته به دلیل وجود ابزارهای دقیق نظارتی، کمتر فرصتی به صاحبان پول‌های کثیف داده می‌شود تا بتوانند در سینما به قصد پول‌شویی سرمایه‌گذاری کنند، در سینمای صنعتی که خود بخش عمده‌ای از گردش مالی بعضی کشورها را شامل می‌شود، استودیوها و شرکت‌های فیلم‌سازی با برنامه‌ریزی صحیح، همواره در مسیر کسب سود مشروع گام برمی‌دارند و نیازی به ورود پول و سرمایه کثیف به سینما ندارند، اما در کشورهایی با اقتصاد ضعیف، که سینما به عنوان کسب‌وکار تأثیرگذار شناخته نمی‌شود و همواره نیازمند حمایت دولت یا سرمایه‌گذاری‌های خصوصی مقطعی است، پتانسیل ورود پول کثیف به عنوان سرمایه در بخش فیلم‌سازی بسیار بالا است. برنامه«هفت اقلیم»  به همت گروه فرهنگ و‌کتاب ساعت ۱۹.۳۰ به صورت زنده بر روی موج اف ام ردیف . ۱۰۶مگاهرتز از شبکه فرهنگ به سمع مخاطبان می‌رسد.

در برنامه«رویای کاغذی» 5 تیر، شنوندگان با کتاب«من گنجشک نیستم» نوشته مصطفی مستور آشنا می‌شوند. داستان در یک تیمارستان روانی روایت می‌شود و هر بخش کتاب، به وضعیت و حالات یکی از بیماران تیمارستان می‌پردازد. راوی اول شخص خودش یکی از بیماران این تیمارستان است. برنامه «رویای کاغذی» با اجرای راضیه گردکاهد، تهیه‌کنندگی الهه بیات و نویسندگی مریم بیانی ساعت ۲۳:۴۵ از رادیو فرهنگ شنیده می‌شود.

جمعه

برنامه«زرجامه» به همت گروه کتاب رادیو فرهنگ، جمعه 6 تیر به ارتباط مد و مدگرایی و اثرگذاری آن بر فرهنگ جامعه می‌پردازد. این برنامه جمعه‌ها ساعت 10 به مدت 30 دقیقه از رادیو فرهنگ روی آنتن می‌رود.

در برنامه«دیدار در رادیو» جمعه، مسعود فروتن،  نویسنده، مجری و کارگردان سینما و تلویزیون و رادیو از خاطرات خود می‌گوید. ان برنامه با موضوع آشنایی شنوندگان با بزرگان رادیو و شنیدن خاطرات شیرین رادیویی‌ها و قدردانی و‌ گرامیداشت از این پیشکسوتان، جمعه‌ها ساعت 16 از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

برنامه «نت هفتم» جمعه 6 تیر، موسیقی فیلم«رد پای گرگ» ساخته فریبرز لاچینی را بررسی می‌کند. «ردپای گرگ» تولید 1370 به کارگردانی مسعود کیمیایی است. در این فیلم بازیگرانی چون فرامرز قریبیان، گلچهره سجادیه، نیکی کریمی، منوچهر حامدی، جلال مقدم، سعید پیردوست، امیرحسین خان شهری، پروین فراهانی، کامران باختر، عباس قاجار، محمدولی احمدلو، ذبیح‌الله ارشدی نقش‌آفرینی می‌کنند. برنامه«نت هفتم» کاری از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ است که به تهیه‌کنندگی مجید میرزایی و اجرای منیژه آران،  از ساعت 16:30 تا 17 با شما همراه می‌شود.

امتیاز شما