امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

از ناگفته‌های مرغ سحر تا بانوی موفق موزه‌ها در رادیو فرهنگ

مشاهده ۲۴۶
۱۳۹۹/۰۴/۰۷- ۰۳:۱۷

رادیو فرهنگ برنامه‌های متنوعی را برای امروز شنبه هفتم تیر در جدول پخش خود قرار داده است و علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه‌ها را روی موج اف ام ردیف 106مگاهرتز بشنوند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه«هفت کوچه» امروز، نقش اماکن مذهبی و بقاع متبرکه در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و فرهنگ مردم بررسی می‌شود. این برنامه به این مساله که بناهای مذهبی در ایران و برخی از کشورهای اسلامی چنان نقش‌آفرین بوده که سبب تغییر نام بسیاری از مکان‌ها حتی شهرها، روستاها و محلات شده است، می‌پردازد. برنامه «هفت کوچه» ساعت 9 صبح شنوندگان رادیو فرهنگ را همراهی می‌کند.

برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» شنبه 7 تیر، قطعه ماندگار«مرغ سحر» زنده‌یاد نادر گلچین را روی آنتن می‌برد. قطعه خاطره انگیر«مرغ سحر» سروده ملک‌الشعرای بهار و از آثار استاد نی‌داوود است. در این برنامه صحبت‌های نی‌داوود درباره این اثر و زخمه‌های ساز نی داوود و اجرای این قطعه پخش می‌شود و در ادامه علاقه‌مندان می‌توانند سخنان تاج اصفهانی درباره اجرای «مرغ سحر» با صدای وی را بشنوند. برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» به تهیه‌کنندگی یلدا احتشامی ساعت 12:10 تقدیم مخاطبان می‌شود.

همچنین لیلا کفاش‌زاده، مسئول دفتر پژوهش و آموزش کودکان و نوجوانان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در برنامه«ایراندخت» از فعالیت‌های خود می‌گوید. در این برنامه که ساعت 8:30 پخش می‌شود، علاوه بر معرفی بانوان موفق، بخش از زندگی فردی و اجتماعی و چگونگی فعالیت در نقش‌های مختلف روایت می‌شود.

برنامه«نقد امروز» 7 تیر ساعت 10:30، به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی، ضمن بازخوانی اندیشه‌های این شهید، موضوع تحول‌گرایی در قوه قضائیه را با حضور یکی از مسئولان دستگاه قضا و یکی از نمایندگان مجلس بررسی می‌کند.

در برنامه«کتاب‌بان» امروز آفرین قاسمیه، نویسنده کتاب کودک و نوجوان درخصوص ترویج کتاب‌خوانی، مطالبی  را بیان می‌کند. همچنین با توجه به رسالت این برنامه در معرفی چهره‌های مروج کتاب‌خوانی، به عنوان الگو برای ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه و آشنایی شنوندگان با شیوه‌های تبلیغ کتاب‌خوانی، در برنامه این هفته با یوسف چاکری، مروج  مطالعه  از سیستان و بلوچستان گفت‌وگو می‌شود. این برنامه به تهیه‌کنندگی فریده گودرزی و اجرا‌کارشناسی علی‌اکبر زین‌العابدین، شنبه‌ها ساعت 11:30به مدت 30 دقیقه از گروه کتاب رادیو فرهنگ به سمع مخاطبان می‌رسد.

برنامه«پشت چراغ سبز» رادیو فرهنگ، شنبه 7 تیر به موضوع چگونگی بازسازی روابط نوجوانان و خانواده‌ها در دوران پساکرونا اختصاص دارد. اندیشیدن به دوران کرونا و دورنگاهی به عصر پساکرونا از هم اکنون ضروری است. چرا که کرونا بسیاری از نهادها، دستگاه‌ها، ساختار اجتماعی و روابط بین فردی و صنایع کشور را دچار شرایط جدیدی می‌کند. لیلی عباسی، روانشناس کودک و نوجوان در برنامه به سوالات شنوندگان درباره چگونگی مواجهه با فرزندان و بهبود روابط با آنها در دوران پسا‌کرونا پاسخ می‌دهد. این برنامه با هدف راهنمایی و مشاوره مخاطبان درباره موانع و مشکلات فردی و اجتماعی آنها، به تهیه‌کننگی علوی‌نکو و اجرای احسان همتی ساعت 14:30 تا 15:50 از گروه فرهنگ و جامعه شنیده می‌شود.

همچنین در برنامه«بوطیقا» امروز ساعت 15:30 دکتر محمود صادقی‌زاده.، استاد زبان و ادبیات فارسی درباره کلیات سبک شناسی و نحوه پیدایش مکاتب ادبی و تفاوت مکتب ادبی و جریان ادبی توضیح می‌دهد. در برنامه«بوطیقا» به فراخور رویدادهای ادبی، کارشناسان مختلف و متخصص دعوت می‌شوند و تحلیل خبرها و گزارش‌های روز ادبی نیز برعهده احمد خالصی است.

برنامه«سه جیم» مبحث جنگ جهانی جمعیت و  نقش فرهنگ برای پیروزی در این جنگ را بررسی می‌کند. این برنامه امروز ساعت 12 به موضوع چگونگی حضور در این جبهه برای نقش‌‌آفرینی و پیروزی اختصاص دارد. رادیو فرهنگ نیز با توجه به رسالت فرهنگی خود در برنامه «سه جیم»، با نگاهی به جنگ جهانی جمعیت، به نقش فرهنگ برای غلبه بر دشمن در جبهه جمعیتی اشاره می‌کند.

نگاهی به زندگی و فعالیت‌های شهید سید‌محمد بهشتی از چهره‌های تاثیرگذار انقلاب، موضوع برنامه«مستند فرهنگ» است. از آنجایی که شهید بهشتی از بزرگ‌ترین تئوریسین‌های انقلاب اسلامی‌ بود، قطعا بررسی اندیشه‌های وی می‌تواند راهگشا باشد. برنامه«مستند فرهنگ» کاری از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ، شنبه‌ها ساعت 18:30 از رادیو فرهنگ روی آنتن می‌رود.

گفتنی است در برنامه«رویای کاغذی» امشب، شنوندگان با کتاب«روی ماه خداوند را ببوس» نوشته مصطفی مستور آشنا می‌شوند. این رمان در 20 بخش و 120 صفحه توسط انتشارات نشر مرکز در سال 1379چاپ شده‌است. کتاب«روی ماه خداوند را ببوس» به دنبال پاسخ به پرسش‌هایی است که همیشه در جدال بین عقل و احساس مطرح می‌شوند. برنامه«رویای کاغذی» با اجرای راضیه گردکاهد، تهیه‌کنندگی الهه بیات و نویسندگی مریم بیانی ساعت 22:15  از رادیو فرهنگ شنیده می‌شود.

امتیاز شما