امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

**«مسعود اسکویی» و نیم قرن خاطره گزارشگری در رادیو

مشاهده ۱۳۳۷
۱۳۹۹/۰۴/۰۸- ۱۰:۲۸

«مسعود اسکویی» از گزارشگران پیشکسوت رادیو با بیش از نیم قرن تجربه در شبکه رادیویی ورزش فعالیت می‌کند. خبرگزاری فارس به مناسبت 22سالگی شبکه رادیویی ورزش با این مجری پیشکسوت گفت‌وگو کرده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از خبرگزاری فارس، حتما علاقمندان به ورزش، استاد مسعود اسکویی گزارشگر و گوینده پیشکسوت رادیو را که نیم قرن تجربه را به همراه دارد، می‌شناسند.

او چندین سال است که همچنان با رادیو ورزش همکاری می‌کند و یکی از  پنج نفری است که از پایه‌گذاران این شبکه رادیویی به شمار می‌رود. او به همراه محمد جهانی، مجید ندیری، محسن شادابی و حسن لشگری، بنا به نیاز جامعه و احتیاج مخاطبان جوان به رادیوی تخصصی ورزش، این شبکه را در سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی کردند.

استاد اسکویی که این روزها 81 سالگی خود را سپری می‌کند، در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره دلایل راه اندازی رادیو ورزش گفت: 22 سال پیش شاید خیلی‌ها می‌گفتند شما در شبکه رادیویی ورزش چه کار می‌خواهید بکنید؟ چه می خواهید بگویید؟ اما امروز می‌بینیم که شبکه ورزش به جایی رسیده که  حتی ۲۴ ساعت هم برای آن کم است و باید کانال دیگری هم کنار این شبکه باشد و اگر آن کانال هم راه‌اندازی شود، برای آن  ۲۴ ساعت برنامه خواهیم داشت چون  این شبکه توسعه یافته و مخاطبان وفاداری پیدا کرده است.

**بیشترین تعصب را به رادیو ورزش دارم

وی ادامه داد: من علاقه و تعصب زیادی روی این شبکه دارم، علاوه بر اینکه خودم جزو موسسین این  شبکه بودم ولی علاقه زیادی به رادیو ورزش دارم. شاید به جرات بگویم تنها کسی که بیشترین تعصب را نسبت به این شبکه دارد و دلم می‌خواهد در کنار همکارانم باشم و تا آن جایی که می‌توانم تجربیاتم را در اختیار  دوستان جوانم بگذارم و اینکه تلاش کنیم این شبکه روز به روز پیشرفت بیشتری داشته باشد و مخاطبانمان خیلی خیلی زیاد شوند.

**هیچ مسابقه ای در دنیا از دستمان در نمی رود

اسکویی درباره میزان مخاطبان این شبکه رادیویی نیز عنوان داشت: به شخصه اعتقاد دارم این شبکه در برخی مواقع، بالاترین تعداد مخاطب را دارد زیرا پخش مستقیم دیدارهای ورزشی در دستور کار این شبکه قرار دارد. اعم از المپیک، جام جهانی، بازی‌های آسیایی و رقابت‌های بین‌المللی و ملی، تمام اینها از شبکه رادیویی ورزش پخش می‌شوند و شاید بتوان گفت هیچ مسابقه‌ای در هیچ کجای دنیا از دست شبکه ورزش در نمی‌رود مگر اینکه مسابقاتی باشد که از شبکه نباید پخش بشود به همین دلیل است که من همچنان در رادیو ورزش هستم.

او که سال‌هاست در حوزه ورزش فعالیت دارد درباره ویژگی‌های این حرفه بیان می‌کند: گویندگان امروز با سختی‌هایی مواجه هستند که شاید پیش از این ما با آنها مواجه نبودیم البته ما هم در گذشته مشکلاتی داشتیم به طور مثال آن زمان خیلی از امکانات نبود یا دسترسی به تکنولوژی‌ها به راحتی امروز نبود همین دسترسی به تکنولوژی‌ها و ابزار می‌طلبد که امروزی‌ها از دقت و اطلاعات بیشتری برخوردار باشند چرا که کوچکترین خطایی به راحتی دیده می‌شود و یا کمترین اطلاعاتی باعث اشتباه می‌شود و حتی یک کودک چند ساله می‌تواند با یک جستجوی ساده و فشار یک دکمه اطلاعات لازم را پیدا کند.

**هرکس می تواند شنونده رادیوی خودش باشد

به اعتقاد او رادیو رسانه‌ای گرم است که همه با هم دوستند و در حال حاضر برای سلیقه‌های مختلف، رادیو های متنوعی وجود دارد که هر کس می‌تواند شنونده رادیوی خودش باشد.
گوینده برنامه‌های «تیتر اول» و «ورزش ایران» که اختصاص به والیبال دارد و «صدای ورزش» در ادامه به فارس گفت: رادیو خاطره اشک‌ها و لبخندهاست؛ با پیروزی‌ها، خوشحال می‌شویم و با شکست‌ها اندوهیگن؛ هیچ وقت خاطره روزی را که تیم فوتبال کشورمان مقابله استرالیا به تساوی رسید و راهی جام جهانی شد یا زمانی که برای گزارش از تیم پارا المپیک به سیدنی رفته است را فراموش نکرده ام.

او همچنین از تولید برنامه جدید «با اسکویی» خبر داد که بناست با فرمتی جدید از اواسط تابستان روی آنتن شبکه رادیویی ورزش برود.

همچنین اسکویی تمام روزهای شبکه ورزش را برای خودش خاطره می‌داند، او در این باره گفت: نمی‌توانم بگویم کدام خاطره مهمتر از آن یکی است  ولی روزی که شبکه ورزش افتتاح شد و من تا پایان شب به اتفاق آقای والی‌زاده گویندگی می‌کردیم، یکی از خاطره‌انگیزترین روزهایی هست که هیچ وقت آن را فراموش نمی‌کنم.

به اعتقاد او کسی که می‌خواهد در شبکه رادیویی ورزش کار کند، باید بداند کار در شبکه ورزش چیزی جز عشق و علاقه نیست چون رادیو ورزش شبکه‌ای تخصصی است و کسی که می‌خواهد عنوان  گوینده، گزارشگر، مجری و هر عنوان دیگری در شبکه داشته باشد باید در مورد ورزش خیلی مطالعه کند و  فهم  و درک ورزشی داشته باشد.

وی تصریح کرد: در واقع اینطور نباشد که به این شبکه بیاید با نیت پول در آوردن، کسی که در رادیو ورزش کار می‌کند باید باید اطلاعات ورزشی زیادی داشته باشد چون امروز شبکه ورزش به جایی رسیده که  مردم توقع زیادی از آن دارند نه اینکه صرفا نتیجه یک رقابت را بشنوند، بلکه می‌خواهند تمام ابعاد و مسائل مربوط به ورزش جامعه را دریابند و چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو با تحلیلی درست برایشان مطرح شود.

امتیاز شما