امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

رسانه دینی، رسانه‎ای هدایتگر، دین مدار و اخلاق محور است

مشاهده ۴۰۹
۱۳۹۹/۰۴/۰۹- ۱۳:۱۹

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز گفت: رسانه دینی، رسانه‎ای هدایتگر، دین مدار و اخلاق محور است که در تمام برنامه‌ها خداوند متعال، دین مقدس اسلام و آموزه‌های دینی و معارف اخلاقی و اهل بیت (ع) را در نظر دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حجت الاسلام و المسلمین  آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز  در این دیدار ، به نقش صداوسیما در آگاهی‎سازی مردم نسبت به موضوعات روز اشاره کرد و گفت: رسانه دینی، رسانه‎ای هدایتگر، دین مدار و اخلاق محور است که در تمام برنامه‌ها خداوند متعال، دین مقدس اسلام و آموزه‌های دینی و معارف اخلاقی و اهل بیت (ع) را در نظر دارد.

مسئولیت‎پذیری، شجاعت، شرافت حرفه‎ای، حق گرایی، بازنمایی واقعیت ها، عدم تحریف و دستکاری واقعیت ها، رعایت حرمت مخاطبان، رعایت مصالح نظام اسلامی، حفظ حریم خصوصی افراد، حفظ رازداری و امانت داری و حق دستیابی به اطلاعات سازنده، ترویج محاسن و مکارم اخلاقی، حرمت سانسور و خودسانسوری مهم‌ترین ارزش‎هایی  است که رسانه‌ها باید به آن پایبند باشند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم افزود: یکی از وظایف مهم رسانه ملی، حفظ، تقویت و ترویج هویت انقلابی، ملی و بومی جامعه است. رسانه‌ها باید هویت ملی را افزایش و هویت انقلابی را تهییج و تقویت کنند.

بسیاری از آداب و رسوم منطقه‎ای را شبکه‌های استانی صداوسیما می‎توانند تقویت کنند و توجه به ایجاد وحدت بین اقوام باید از رویکردهای اصلی صداوسیما باشد. هیچ نهاد فرهنگی مانند صداوسیما در خط مقدم مبارزه رسانه‎ای نیست و در این جنگ گسترده همه باید به صداوسیما کمک کنند.

در وضعیت کرونا هم، مرجعیت یافتن صداوسیما باعث شد این رسانه به عنوان رسانه زنده و تاثیرگذار در جامعه مطرح شود که ضروری است که مدیران رسانه ملی از این فرصت، بهره کافی را ببرند.

نماینده ولی فقیه در استان ابراز داشت: در سال‎های اخیر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی رقیب جدی برای رسانه ملی شده است که البته این رسانه پرافتخار از نظر اعتبار رقیبی برای خود ندارد و مرجع اصلی اخبار و رویدادهاست.

تهدیدها و چالش‎های رسانه ملی به عنوان ابررسانه و تریبون نظام، تنها تهدیدی برای خود صداوسیما نیست بلکه چالش و تهدیدی برای نظام اسلامی است و هرگونه بی‎اهمیتی، کم اهمیتی و نادیده گرفتن آن‎ها خسارت سنگینی در بر دارد که لازم است در این زمینه بسیار توجه شود. لازم است برنامه‌های کیفی افزایش و کیفیت فنی تولیدات با خرید تجهیزات جدید ارتقا یابد.

دکتر آل هاشم افزود: حتما برای تامین اعتبارات صداوسیما باید با این سازمان همکاری و همراهی شود و در کنار آن باید تبلیغات در رسانه ملی تقویت کننده تولید ملی و دوری از تبلیغ مصرف گرایی باشد. لزوم ارتقا و بهبود روش‎های تبلیغی بسیار مهم است.  تقویت اقتصاد داخلی و اقتصاد ملی باید مدنظر همیشگی مدیران رسانه ملی باشد. 

بالابردن سواد رسانه‎ای، افزایش دسترسی، فهم انتقادی، رمز گشایی، تحلیل، ارزیابی و تولید برنامه‌های رسانه‌ای از ارزیابی موارد مهمی است که باید در رسانه ملی به آن توجه شود.  سواد رسانه‌ای مردم باید به طور پیوسته، در حال افزایش باشد.

مدیرکل صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: تلاش ما در این دوره مدیریتی، نگاه سیستمی‌ به حوزه مدیریت به ویژه در حوزه مدیریت پیام و محتوا بوده است. در سال 98 حدود 550 جلسه داخل مرکز برگزار شد که بالای 75 درصد آن‎ها مربوط به محتوا و مدیریت پیام در قالب اتاق فکر، جلسات ارزیابی، شوراهای راهبردی، طرح و برنامه حوزه‌های تولیدی، موسیقی، فضای مجازی  و... بوده است.

صفری اضافه کرد: صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی روزانه ۸۸ ساعت برنامه در شبکه سهند، شبکه استانی صدا، رادیو نما، رادیو برون‎مرزی و رادیو شهر مراغه برنامه تولید و پخش می‌کند که این حجم از آنتن در کل کشور بی‎نظیر است. نشاط، تنوع و تکثر رسانه‎ای در استان ما بسیار بالاست و در این فضای رسانه‎ای صداوسیما در کنار تولیدات خود، به مدیریت صحیح افکار عمومی در مقابل شبکه‌های ماهواره‎ای و شبکه‌های اجتماعی معاند توجه جدی دارد.
همچنین در موضوعات مختلف روز تلاش کرده‎ایم  عکس العمل به روز داشته باشیم و در کل سال حتی نسبت به یک موضوع هم بی‎تفاوت رد نشده‎ایم. برای هر موضوع مشخص کمیته عملیات روانی مشخصی تشکیل می‌شود که برای حوزه‌های تولیدی مرکز سوژه تولید می‌کنند. مثلا در موضوع شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی بیش از 11 هزار دقیقه برنامه تولید و پخش شد.

مهندس صفری ادامه داد:  ظرفیت تولید سریال و کارهای نمایشی در استان آذربایجان شرقی بسیار بالاست. در این حوزه هنرمندان قابل احترام زیادی داریم. ولی قدرت مانور ما در مقابل شبکه‌های ماهواره‎ای به‎علت محدودیت بودجه پایین است. ما سعی کرده ایم این محدودیت را با تولید برنامه‌های کم هزینه و خلاقانه پرکنیم.

بیش از 100 پروژه فنی و عمرانی به ارزش تقریبی 180 میلیارد ریال آماده افتتاح است که به دلیل شرایط کرونایی، تاکنون فرصت افتتاح آن‎ها ایجاد نشده است. پروژه سالن همایش‎های صداوسیما، با ظرفیت 600 صندلی به‎صورت کاملا استاندارد و حرفه‎ای در حال احداث است و ان شاءالله  ظرف یک‎ونیم سال آینده آماده بهره‎برداری می‎شود. همچنین همکاران حوزه فنی در کل استان، 443 فرستنده رادیویی و تلویزیونی را پشتیبانی می‌کنند.

مدیرکل صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی با بیان اینکه نگاه ما انتخاب مسئولان و عوامل برنامه ساز  رویکرد شایسته‌سالاری است گفت: نگاه فراگیر به کل استان جزو رویکردهای اصلی حوزه مدیریت پیام مرکز  است . رویکرد جدید و جدی خبر توجه به سهم شهرستان‌ها برای ایجاد همگرایی بیشتر است. مهم‎ترین رویکرد ما درکنار نگاه سیستمی و علمی‌ به مسائل مربوط به حوزه رسانه و افکار عمومی انجام کارهای بزرگ در تراز آذربایجان شرقی است.

تولید و پخش سریال «جلال» و «روزهای بی‎قراری 2» از شبکه‌های ملی جزو مهم‎ترین اقدامات صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی در سال 97و 98 بود و ما در حال برنامه‎ریزی برای تولید فصل دوم سریال «جلال» هستیم.

تولید نشدن اثر نمایشی فاخر بر روی تاثیرگذاری آذربایجان و تبریز و نقش آن درپیروزی و حفظ انقلاب و دوران دفاع مقدس، خلا بزرگی را وارده کرده است که باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.

وی در خصوص برنامه‌های مرتبط با ایام کرونایی هم گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا،  رادیو و تلویزیون استانی 544 ساعت به‎صورت مستقیم به این موضوع پرداخته است.
مهم‎ترین رویکرد ما  ایجاد امید در جامعه،تقویت ارزش‎های دینی و انقلابی،پرداختن به بیانیه گام دوم انقلاب و شعارسال و ایجاد شور و نشاط اجتماعی است. به عنوان رسانه حاکمیتی، سعی کرده‌ایم به اقدامات دستگاه‌های اجرایی استان ضریب دهیم و حتی مطالبه‎گری در این حوزه نیز به منظور امید آفرینی در افکار عمومی‌ به وجود آید.

امتیاز شما