امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

از پارک‌های ملی ایران تا داوری‌های تئاتر در رادیو فرهنگ

مشاهده ۳۷۰
۱۳۹۹/۰۴/۱۱- ۰۹:۳۸

شبکه رادیویی فرهنگ چهارشنبه 11 تیر، در برنامه‌های «نقد امروز»، «آشپزخانه»، «با کاروان شعر و موسیقی»، «قلمرو فرهنگ» و ... به بررسی  و اطلاع‌رسانی مباحث فرهنگی، هنری و ادبی می‎پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، موضوع برنامه «نقد امروز» است که با حضور کارشناسان این حوزه  بررسی می‌شود. این برنامه با محور بررسی رویدادهای اجتماعی ساعت 10:30 از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. برنامه «آشپزخانه» که داستان غذاهایی که به عنوان تغذیه مرسوم ما هستند، را روایت می‌کند، امروز ساعت 11:30 به داستان خورشت‌ها و جایگاه خورشت در فرهنگ تغذیه‌ای ایرانی‌ها اختصاص دارد.

همچنین برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» ساعت 12:20 ، قطعه «زلف و خال» از آلبوم ناوک مژگان، با شعر و آهنگسازی علی اکبر شیدا و صدای نادرگلچین را پخش می‌کند. این قطعه یک بار با همراهی گروه پایور و یک بار با همراهی فریدون شهبازیان اجرا شده است. در این برنامه مصاحبه با نادر گلچین را می‌شنوید و در ادامه نیز قطعه«زلف و خال» با صدا و نوازندگی تار جلیل شهناز تقدیم شنوندگان می‌شود.

برنامه «قلمرو فرهنگ» که رویدادهای تاریخی و فرهنگی را مرور می‌کند، با توجه به اوج گیری مجدد کرونا در کشور، به موضوع سفرهای مجازی می‌پردازد. این برنامه کاری از گروه اندیشه رادیو فرهنگ، امروز ساعت 12:30 مخاطبان را همراهی می‌کند. در برنامه«مستند فرهنگ» 11 تیر ساعت 18:30، با زندگی و اقدامات فرهنگی آیت‌الله باریک‌بین، از چهره‌های تاثیرگذار در انقلاب اسلامی آشنا می‌شوید.

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست، پارک ملی به محدوده‌ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل، مرتع، بیشه‌های طبیعی، اراضی جنگلی، دشت، آب و کوهستان اطلاق می‌شود که نمایانگر نمونه‌های برجسته‌ای از مظاهر طبیعی باشد و به منظور حفظ همیشگی وضع زندگی و طبیعی آن و همچنین ایجاد محیط مناسب برای تکثیر و پرورش جانوران وحشی و رشد رستنی‌ها در شرایط کاملا طبیعی تحت حفاظت قرار می‌گیرد. برنامه«ده ترین» امروز ساعت 14:30 به تهیه‌کنندگی نازنین حاج سیف‌الله، معروف ترین پارک‌های ملی ایران  از پارک ملی بوجاق تا خارتوران را معرفی می‌کند.

مستند«آیش» نیز چهارشنبه 11 تیر شنوندگان را با دیدنی‌ها و سبک زندگی در  روستای دشت خاک توابع زرند استان کرمان آشنا می‌کند. این برنامه کاری از گروه جامعه رادیو فرهنگ، به تهیه‌کنندگی مژگان اسدنیا و کارشناسی سید‌مجتبی حسینی‌رستمی، ساعت 15:15 از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. برنامه «شب‌های فرهنگ» چهارشنبه ساعت 21 به مدت 30 دقیقه، به موضوع حق و حقوق هنرمندان و داوری‌های تئاتر  اختصاص دارد. در این برنامه  تلاش شده که از حضور  نخبگان هنر به‌عنوان کارشناس بهره‌مند شده و  شنوندگان نیز  می‌توانند با توجه به موضوع برنامه، سوالاتشان را از کارشناس برنامه بپرسند.

در برنامه «رویای کاغذی» امشب،  شنوندگان رادیو فرهنگ با کتاب«جایی برای پیرمردها نیست» آشنا می‌شوند. این رمان را کورمک مک‌کارتی، نویسنده آمریکایی در سال ۲۰۰۵ نوشته و عنوان کتاب برگرفته از شعر سفر به بیزانس اثر ویلیام باتلر ییتس است. کتاب«جایی برای پیرمردها نیست» را امیر احمدی‌آریان به فارسی برگردانده است. برنامه«رویای کاغذی» به تهیه‌کنندگی الهه بیات و نویسندگی مریم بیانی و با اجرای راضیه گردکاهد، ساعت 23:45 از رادیو فرهنگ شنیده می‌شود.

امتیاز شما