امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
معاون صدای رسانه ملی در آیین رونمایی از سه‌گانه رادیو فرهنگ :
معاون صدای رسانه ملی در آیین رونمایی از سه‌گانه رادیو فرهنگ :

باید از ظرفیت فضای مجازی برای صیانت از زبان فارسی استفاده کنیم

مشاهده ۵۶۳
۱۳۹۹/۰۴/۱۵- ۰۹:۴۲
تعداد بازدید:563

معاون صدای رسانه ملی در آیین نکوداشت استاد اسماعیل آذر گفت: یکی از رسالت‌های رسانه، پاسداشت زبان و ادبیات فارسی است که علاوه بر برنامه‌سازی در رادیو، در فضای مجازی نیز باید به این مهم توجه شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، آیین رونمایی از سه‌گانه رادیو فرهنگ در پاسداشت زبان و ادب فارسی شامل «حریر سخن«(مشاعره رادیویی)، «پرنیان ادب»(شعر و موسیقی) و «قند مکرر»(حکمت‌ها و پندهای ادبی) با حضور دکتر شاه آبادی، معاون صدا، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان فارسی، سرور بختی، رئیس موسسه فرهنگی اکو از تاجیکستان، دکتر امیر اسماعیل آذر و ... همزمان با چهاردهم تیر، روز قلم، در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

استمداد از اهالی فرهنگ برای صیانت از زبان فارسی

در این مراسم معاون صدای رسانه ملی با تبریک روز قلم گفت: در وضعیتی که نگرانی جدی برای فرسایش زبان فارسی وجود دارد، رسانه ملی وظیفه‌ای دو چندان دارد و باید گام‌های جدی در حوزه زبان و ادب فارسی بردارد  وی از کارشناسان زبان فارسی و شخصیت‌های فرهنگی رسانه ملی و رادیو خواست که در این راه به رادیو کمک کنند تا نقش خود را در حفظ و صیانت زبان فارسی به درستی انجام دهد.

شاه‌‌ آبادی با اشاره به  سه گانه دکتر اسماعیل آذر  گفت: بیش از سه هزار دقیقه برنامه تا کنون در زمینه  زبان فارسی در رادیو تولید شده است. وی با اعلام اینکه رادیو فرهنگ 6 برنامه دیگر نیز به زبان فارسی اختصاص داده گفت: در حوزه صیانت از ادب فارسی شبکه‌های رادیویی دیگر نیز فعال هستند. بیش از 38 برنامه در شبکه‌های رادیویی به حوزه زبان فارسی در قالب برنامه و مسابقه و... اختصاص دارد که با استقبال مخاطبان مواجه شده‌است.

معاون صدا با بیان اینکه قطعا استقلال فرهنگی یکی از مهم‌ترین ارکان استقلال و هویت ملی کشور است گفت: ما باید با تمام وجود در این حوزه فعالیت کنیم. اگر به تاریخچه فعالیت‌های رادیویی هم نگاه کنیم، می‌بینیم که همواره دغدغه زبان فارسی در رادیو وجود داشته و بزرگان رادیو برای آن تلاش کرده‌اند. وی افزود: ما باید از ظرفیت فضای مجازی برای صیانت از زبان فارسی استفاده کنیم، این حرکت مخصوصا با به کارگیری نوجوانان و جوانان ممکن می‌شود.  معاون صدا خاطرنشان کرد: زبان یکی از ابعاد استقلال فرهنگی است و از اهمیت بالایی برخوردار است. امروز حساسیت‌ها بالاتر است، چرا که توسعه تکنولوژی باعث شده تا وجه سلبی ترویج زبان فارسی بیش از ایجابی آن باشد که لطمات بیشتری به زبان وارد می‌کند. شاه‌آبادی یادآور شد: در سال‌های اخیر با تذکراتی که دادیم، مجریان و گویندگان ما در این حوزه، اشتباهات خود را به حداقل رسانده‌اند.

اهل فرهنگ در ایران، قدر رادیو فرهنگ را می‌دانند

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این مراسم با قدردانی از صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی‌ به ویژه رادیو فرهنگ برای توجهی که به زبان و ادبیات فارسی دارد، گفت: اهل فرهنگ در ایران، قدر رادیو فرهنگ را می‌دانند. وی همچنین از دکتر اسماعیل آذر تشکر کرد که در این سال‌ها مشوق کودکان و نوجوانان زیادی در حوزه شعر و ادب فارسی بوده است و گفت: یکی از اسباب رواج شعر، مشاعره است که خوشبختانه صداوسیما به آن توجه دارد.  این سنت باید توسط آموزش و پرورش رشد و گسترش یابد. وی با تأکید بر اینکه نباید از بچه‌ها انتظار داشت معنی همه اشعاری که حفظ می‌کنند را بدانند. مهم این است که کودکان، موسیقی شعر را لمس کنند و ذوق شعری و معنی وزن را بفهمند. اگر چنین باشد، در بزرگسالی دیگر کلمه‌ای را اشتباه نمی‌خوانند. وی افزود: صدا‌وسیما کار مبارکی می‌کند که در این حوزه فعال است و باید حفظ شود. تشویق کودکان و نوجوانان به شعر و مشاعره کاملا بجاست. 

معرفی برنامه‌های جدید رادیو در حوزه زبان فارسی

علیرضا حبیبی، مدیر شبکه رادیویی فرهنگ نیز در این مراسم گفت: برنامه‌های سه گانه ادب رادیو فرهنگ، بخشی از مجموعه برنامه‌های معاونت صدا در پاسداشت زبان و ادب فارسی است وی با معرفی برنامه «حریر سخن» گفت این برنامه مسابقه مشاعره است، که بیش از 200 کودک و نوجوان در این برنامه شرکت کرده‌اند و از هر گروه سنی 9 نفر به بخش نهایی راه یافته‌اند.

دل ما اینجا بند است

همچنین دکتر اسماعیل آذر در این مراسم با تشکر از حضور  غلامعلی حدادعادل در این مراسم گفت:در دوره‌ای که در رادیو بودم، فهمیدم که چه شخصیت های بزرگ و دانایی در رادیو هستند. همه آنها تلاش می‌کنند و با دست خالی عشق، ضمیمه زندگی ما می‌کنند. به نظرم رادیو در حال حاضر راه تکاملی خود را پیش می‌برد و برای همین است که دل ما اینجا بند است..

پس از آن اسماعیل آذر از کودکانی که برای مشاعره انتخاب شده بودند، دعوت کرد روی سن بیایند و مشاعره ای کوتاه با آنها اجرا کرد. در پایان نیز گروه موسیقی «کوچه باغ» به اجرای موسیقی سنتی پرداختند.

در این مراسم با حضور دکتر شاه آبادی، سرور بختی، جعفری جلوه، علیرضا حبیبی و اسماعیل آذر، از سه گانه رادیو فرهنگ رونمایی شد و پس از امضای برگه یادبود اسماعیل آذر، به او لوح تقدیر و هدایایی اهدا شد. همچنین در ادامه از کودکان و نوجوانانی که در حوزه مشاعره فعال بودند و در مراسم حضور داشتند، قدردانی شد. رونمایی از برنامه«قند مکرر» نیز شامل بسته‌های کوتاه ادبی، و برنامه «پرنیان ادب» نیز که آمیخته‌ای از شعر و موسیقی است، نیز از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

امتیاز شما