امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

تقویت دیپلماسی رسانه‎ای ایران و روسیه، هم‎پای روابط سیاسی

مشاهده ۵۷۶
۱۳۹۹/۰۴/۱۷- ۰۸:۳۹

در نشست تبیین دیپلماسی رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، بر گسترش همکاری‌های رسانه‎ای و روابط نزدیک و راهبردی دو کشور تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، روابط ایران و روسیه از بدو شکل‎گیری در اوایل قرن شانزدهم و هم‎زمان با تاسیس دولت ملی صفوی در ایران تاکنون شاهد فراز و نشیب بسیار بوده و در طول پنج قرن اخیر، تحول کمی و کیفی عمیقی یافته است. این روابط از آشنایی و برقراری ارتباطات تجاری تا مداخلات سیاسی و نظامی و اشغال پیش رفته و در مقاطعی نیز به نزدیکی و روابط راهبردی، تغییر وضعیت داده است. در شرایط فعلی، دو کشور در چارچوب سیاست نگاه به شرق در دیپلماسی رسمی جمهوری اسلامی ایران دارای روابطی نزدیک و راهبردی هستند و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی، روابط دو کشور در هیچ مقطعی به مطلوبیت امروز قرار نداشته است. بنابراین آسیب‌شناسی دیپلماسی رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در قبال فدراسیون روسیه اهمیت بسیاری دارد.
در این خصوص، نشستی به میزبانی امور بین‎الملل سازمان و با حضور دکتر فهیم دانش، مشاور رئیس سازمان و مدیرکل امور بین‌الملل، مدیران و کارشناسان حوزه بین‌الملل، مدیرکل اخبار خارجی، نماینده مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه و مدیر کل همکاری‌های بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، نماینده مقام معظم رهبری در روسیه و سایر نمایندگان سیاسی و فرهنگی کشورمان در روسیه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.
به طور کلی، روابط ایران و روسیه در سالیان اخیر بسیار گسترش یافته است، از این رو در این فضا نیازمند تغییرات هستیم و دیپلماسی رسانه‌ای بهترین بستر برای ایجاد این تغییرات است.
در این نشست تاکید شد از آثار روسی با ادبیات فاخر در برنامه‌های صداوسیما بیشتر استفاده شود، همچنین مناسب است فیلم‌های ایرانی نیز در روسیه پخش شود. از این رو صداوسیما می‌بایست به موازات و اهمیت روابط سیاسی با روسیه روابط رسانه‎ای را ارتقاء دهد. همچنین تاسیس یک تلویزیون روسی می‌تواند در این زمینه بسیار مفید و ضروری باشد و تهیه برنامه‌های مستند از روسیه برای آشنایی ایرانی‌ها با کشور روسیه بسیار اهمیت دارد.
مناسبات فرهنگی و تمدنی ایران و روسیه ظرفیت بسیار مهمی‌ برای زدودن ذهنیت تاریخی موجود بین دو کشور دارد. بیش از نیمی از سرزمین روسیه تحت تاثیر فرهنگ ایرانی قرار دارد. اشتراکات تمدنی، فرهنگی و مذهبی بین دو کشور وجود دارد و باید آن‎ها را برجسته کرد. بحث یارگیری‌های رسانه‌ای نیز اهمیت دارد، ایران و روسیه با توجه به حوزه‌های مشترک می‌توانند از هم یارگیری کنند.
گفتنی است: در حوزه برون‌مرزی هم رادیو روسی فعالیت دارد و در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ظرفیت بسیاری برای فعالیت دیپلماسی رسانه‌ای ج.ا.ایران وجود دارد.
استفاده از اپلیکیشن‌ها برای پخش تلویزیون و IPTV ضرورت دارد، زیرا در روسیه بسیار از آن استفاده می‎شود.
دکتر کاظم جلالی، سفیر کشورمان ضمن تشکر از ابتکار امور بین‌الملل صداوسیما در برگزاری این جلسه، بر موضوع سازمان در دیپلماسی رسانه‌ای صحه نهاد و از پیشنهاد اجرایی شدن همکاری‌های مشترک بین نهادهای ایرانی استقبال کرد.

امتیاز شما