امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

یادی از سنن گذشتکان در مسابقه تلویزیونی «رچ»

مشاهده ۵۳۲
۱۳۹۹/۰۴/۱۷- ۱۳:۳۷

مسابقه تلویزیونی «رچ» با هدف معرفی، زنده نگه داشتن آداب؛ سنن و رسوم محلی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در صدا و سیمای این استان تولید شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این روزها سیمای شبکه استانی کهگیلویه وو بویراحمد در حال تولید؛ مسابقه ای جذاب و هیجان انگیز به نام «رچ» است ک با هدف معرفی، زنده نگه داشتن آداب و سنن و رسوم محلی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

 مسابقه تلویزیونی «رچ» در اصطلاح محلی یعنی یادی از گذشته، برگرفته از عادات سنن و رسوم مردم استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور بازیگران بومی محلی با پوشش لباس محلی در منطقه دیدنی و گردشگری تنگ گنجه ای یاسوج در 26قسمت 50 دقیقه ای تولیدشده است.
با توجه به آنکه بی توجهی به برخی عناصر فرهنگی در دهه‌های اخیر سبب از بین رفتن برخی از خصوصیات بومی و تخریب منظر فرهنگی عشایر و روستا شده است  این مچموعه می‌کوشد تا در قالب مسابقه و سرگرمی‌،معرف زیبایی‌های فرهنگی و طبیعت بکر و سحرانگیز استان کهگیلویه و بویر احمد باشد.
این مجموعه تلاش دارد با دنبال کردن رد پای زندگی و سنن گدشتگان، مسابقه ای شاد، پر هیجان و سرگرم کننده تولید کند که بتواند برای نسل امروز چراغ راه آینده و برای نسل های قبلی یاد آور روزهای خوش زندگی بی آلایش روستایی و عشایری باشد.
در این مسابقه؛ دو گروه شرکت کننده در هفت بخش که شامل؛ بازی‌های محلی استان، سوارکاری، تیراندازی، کشاورزی، درخت کاری، پخت نان محلی و کار با ادوات بسیار قدیمی، آرد کردن گندم و دانه بلوط بمی‌شود رقابت می‌کنند. بخش‌هایی که هریک یادآور  زندگی گذشتکان به ویژه عشایر وو روستائیان این خطه از کشورمان هستند.
امین حسینی فر،تهیه کننده و کارگردان این مجموعه در معرفی این اثر بومی و مردم نگار اظهار داشت: پس از تجربه موفق مسابقه تلویزیونی دشت بلوط و با توجه به کسب جایزه بهترین کارگردانی در بخش اصلی/ترکیبی بیست و یکمین جشنواره تولیدات مراکز در شهر کرد و استقبال بی نظیر مخاطبان شبکه دنا و شبکه شما از این برنامه، تصمیم گرفته شد با نگاهی به فرهنگ غنی مردم کهگیلویه و بویر احمد مسابقه «رچ»تولید شود.
نویسنده و طراح صحنه این مسابقه نرگس طالب زاده، و مسعود نیک پی مجری آن است.

امتیاز شما