امروز سه شنبه  ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

نگاهی به مسابقه تلویزیونی «ایرانیش»

مشاهده ۵۷۰
۱۳۹۹/۰۴/۲۱- ۱۲:۱۷

مسابقۀ تماما ایرانیِ ایرانیش یکی از جدیدترین تولیدات شبکۀ دو سیما برای تابستان ۹۹ است. مسابقه‌ای که قرار است با محوریت بازی‌های ایرانی ضمن سرگرم ساختن خانواده‌ها، فرهنگ ایرانی را بیش از پیش برجسته سازد. این برنامه که قرار است شب‌های دوشنبه و سه شنبه پس از گفت وگوی خبری بر آنتن شبکۀ دو سیما پخش شود را پوریا پورسرخ بازیگر سینما و تلویزیون اجرا خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از خبرگزاری فارس در معرفی این مسابقه از سوی گروه سازندگان آن آمده است: مسابقۀ خانوادگی ایرانیش با طراحی بازی‌های سنتی ایرانی از اقلیم های مختلف ایران و با ایجاد فضای شاد در رقابت‌ها، تلاش می‌کند تا سرمایه‌های فرهنگی و بومی سرزمین‌مان را به نسل امروز یادآوری کند. این مسابقه با محوریت بازی‌های ایرانی در حوزه‌های میدانی و اطلاعات عمومی انجام می‌شود. تمامی رقابت‌ها در ایرانیش کاملا بومی‌بوده و شرکت‌کننده‌ها بخت خود را با انجام بازی‌های مفرح ایرانی امتحان می‌کنند. در ایران چندهزار بازی وجود دارد که بیشتر آنها جنبه سرگرمی دارند و قابل رقابت نیستند. بازی‌هایی مثل گردوبازی، الک دولک، طناب کشی و ... از جمله بازی‌های سنتی ایرانی است.

«در ایرانیش بازی‌های ایرانی هیجان انگیز و قابل رقابت برای تمام رده‌های سنی در خانواده، مراحل مسابقه را تشکیل خواهد داد. همچنین ضرب‌المثل ها، اشعار، اطلاعات عمومی، تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و طبیعی مربوط به ایران نیز در جایگاه ویژه‌ای در این مسابقه دارد. این مسابقه طوری طراحی شده که تعداد زیادی تماشاگر آن را در استودیوی محل ضبط دنبال می‌کنند و علاوه بر آن همۀ اعضای خانواده را با خود درگیر می‌کند و همه از دیدن آن لذت می‌برند».

بازی‌هایی برای جمع‌کردن دوبارۀ خانواده‌ها در کنار هم

سیدروح الله نورموسوی جانشین تهیه‌کننده  ایرانیش در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، بیان کرد: این پروژه قریب به یک سال و اندی است که شروع‌شده و مبنا این بود طرحی داشته باشیم که ساختار محتوایی آن کاملاً ایرانی باشد و این برنامه محتوایی را ارائه دهد که به درد مردم بخورد و خارج از این مرزوبوم نباشد. یعنی برنامه‌ای که با محوریت بازی و بازی‌های ایرانی، نگاهی به فرهنگ و رسوم ما بیندازد؛ با این نگاه این طرح نوشته و شروع شد و تا اینجا تلاش پروژه این بوده که از هدف اصلی خارج نشود.

وی در پاسخ به اینکه هدف این برنامه حمایت خانوادۀ ایرانی مطرح شده است و این حمایت به چه معناست، تصریح کرد: بازی‌هایی که فضای سرگرمی داشته باشد و در بین خانواده‌ها قابل اجرا باشد کمرنگ شده و بازی‌ها جداشده است؛ یعنی اگر بازی‌ها را که نگاه کنید متوجه می‌شوید رده‌بندی سنی مختلف و حتی جنسیتی دارند و عمدتاً فردی هستند و فضای شخصی دارند. در این مسابقه تلاش شده تا این روند را کنار زده و به آن نگاهی بازگردیم که یک خانواده در کنار یکدیگر می‌توانند ساعتی را بگذرانند؛چون هم‌نشینی خانواده‌ها کاهش‌یافته است و آدم‌ها در زندگی امروز در اتاق و فضای خودشان هستند؛ درصورتی که از قدیم‌الایام یعنی هم‌نشینی و شب‌نشینی‌های ما ایرانیان معروف بوده است. ایرانیش سعی کرده این نگاه را پررنگ کند که دورهم نشستن خانواده‌ها جذاب به نظر رسد.

جانشین تهیه‌کننده مسابقۀ ایرانیش در مورد حال و هوای این مسابقه، گفت: از ۱۵ بازی شروع کردیم و در نهایت ۸ بازی برای اجرا انتخاب شد اما به دلیل محدودیت دکوری که داشتیم به ۵ بازی تقلیل پیدا کرد. مسابقه با بازی گردو شکستم شروع می‌شود که گروه اول و حاکم را انتخاب می‌کند و پس ‌از آن دو خانواده که می‌خواهند رقابت کنند با یه قل دو قل شروع می‌کنند، بعد اسم و فامیل هست و پس ‌از آن لباس ایرانی است که تلاش می‌کند فرهنگ ایرانی را با لباس ایرانی بشناساند و پس ‌از آن ادابازی و درنهایت بازی تن‌به‌تن یا به ‌اصطلاح خودمان خروس‌جنگی را داریم.

محسن آزادی سردبیر مسابقه تلویزیونی ایرانیش در توضیح تولید محتوای این مسابقۀ تلویزیونی و مسیری که برای تهیۀ آن طی شده است به خبرنگار ایرنا گفت: نزدیک به یک سال در مورد محتوای بازی‌های ایرانی تحقیق کردیم. این بازی‌ها بیشتر جنبه سرگرمی دارند و نه فضای رقابت، ضمن اینکه باید شرایط پخش تلویزیونی با جذابیت‌های بصری درنظر گرفته می‌شد؛ درنتیجه نیاز بود  تحقیق صورت گیرد و به بازی‌هایی برسیم که جنبه رقابتی داشته باشند. این بازی‌ها را تلویزیونیزه کرده و به آن‌ها حرکت بدهیم و برایشان ترفند در نظر بگیریم و تمهیدی بیندیشیم که افراد داخل خانه از دیدن اسم و فامیل و یه قل دو قل لذت ببرند.فرایند تولید محتوا و اتاق فکر ایرانیش سنگین بود و یک سال زمان برد که تحقیق کنیم؛ اما امروز می‌توانیم به فصل‌های بعدی ایرانیش فکر کنیم؛ یعنی در این طوفان فکری که در گروه ما رخ داد، قادر شدیم بسیاری بازی‌هایی را که حتی جنبه رقابتی ندارد به یک مسابقه جذاب تلویزیونی تبدیل کنیم. وی افزود: صفرتا صد این برنامه ایرانی است از هیچ جا وام نگرفته و ادعا می‌کنیم می‌توانیم صادرکننده یک مسابقه کاملاً ایرانی حتی برای دیگر کشورهایی که دوست دارند از جنبه مسابقه به فرهنگ ایران نگاه کنند، باشیم.به‌ عنوان سردبیر به‌شدت با گروه خلاق جوان و دوست‌داشتنی که در ایرانیش، به آینده این برنامه خوش‌بین‌ام چون بچه‌ها بسیار باتجربه هستند یا اگر جوان هستند و شاید کمتر تجربه دارند، پر از خلاقیت و انرژی هستند. امیدوارم بیننده از دیدن این مسابقه لذت ببرد.آزادی در اشاره به مبانی و مراجعی که در تولید محتوای این مسابقه از آنان بهره گرفته شده است، خاطرنشان کرد: گروه ما همه اتاق فکر و همه اهل نظر و ایده و فکر بودند. جلساتی را با دوستانمان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و میراث فرهنگی داشتیم که بازی‌های ایرانی را طراحی می‌کردند، ضمن این که با دوستانی که به‌صورت تخصصی بوردگیم های ایرانی را طراحی می‌کنند، جلسه داشتیم و هم با عزیزانی که کارشناس شناخت اقوام و قومیت‌ها و فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی هستند، مشورت کردیم؛ و شاید چند هزار صفحه کتاب خوانده‌شده که در مورد بازی‌ها و اقوام ایرانی بوده و ماحصل این‌ها اتفاقی به نام ایرانیش شده است.تمام زیبایی‌ها و خرده‌فرهنگ‌های ایرانی در ایرانیش حل‌شده است یعنی وقتی این برنامه را می‌بینید، خودبه‌خود با ایران ارتباط برقرار می‌کنید و در ناخودآگاه بیننده اتفاقات فرهنگی هنری و تاریخی متعددی ثبت خواهد شد.

سردبیر مسابقۀ ایرانیش در انتها و در واکنش به علت انتخاب پوریا پورسرخ به عنوان مجری این مسابقۀ تلویزیونی، توضیح داد: پورسرخ فارغ از نقش‌هایی که بازی کرده، انسان بذله‌گو، راحت و پرانرژی‌ای است و ما در بین عزیزانی که مدنظر داشتیم، وی را به دلیل این ویژگی‌ها انتخاب کردیم.ایرانیش احتمالاً روزهای دوشنبه و سه‌شنبه پخش می‌شود حبیب میدانچی سرپرست طرح و برنامۀ شبکه دو در توضیح زمان پخش مسابقۀ ایرانیش در کنداکتور تابستانی شبکۀ دو سیما، به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در تابستان برنامه‌های متداول خود را خواهیم داشت؛ یعنی صبح را با برنامۀ در انتهای الوند شروع می‌کنیم و در ادامه برنامه‌های کودک را داریم و پس‌ازآن زنده‌باد زندگی با رویکرد خانواده محوری روی آنتن می‌رود. بعد از آن دوباره برنامه‌های کودکان است؛ سپس بچه‌محل را داریم که فصل دوم آن در حال پخش است. وی افزود: در ادامه برنامۀ انتهای الوند شبانگاهی را خواهیم داشت که با سوژه‌های اجتماعی و متناسب با فضای تابستان این برنامه را دنبال می‌کنیم. در برنامه‌های پایان شب چند فصل داریم یعنی روزهای هفته را به چند قسمت تقسیم کرده‌ایم و بخشی از روزهای هفته را که دو قسمت می‌شود، به مسابقه ایرانیش اختصاص داده‌ایم که دور روز در روزهای هفته و در پایان شب بعد از گفت‌وگوی ویژه خبری، ایرانیش را خواهیم دید زمان پخش ایرانیش احتمالاً روزهای دوشنبه و سه‌شنبه و از نیمه دوم تیر به بعد خواهد بود.سرپرست طرح و برنامۀ شبکه دو در توضیح شیوۀ اجرای مسابقۀ ایرانیش خاطرنشان کرد: به لحاظ فضای رقابتی این مسابقه مانند یک لیگ جام حذفی فوتبال است که افراد ریزش دارند و مرحله‌به‌مرحله بازی‌ها جدید شده و متناسب با گروه‌ها و اعضای خانواده، بازی‌ها متناسب‌سازی شده و درنهایت یک فینال فینالیست در شصت و چهارمین قسمت مشخص خواهد شد. وی یادآور شد: این برنامه ۶۵ قسمت است که قسمت اول آن معارفه است و عملاً در آن خانواده‌ها رقابتی باهم ندارند و برخی از هنرمندان قرار است برنامه را معرفی کرده و جذابیت‌های آن را بازگو کنند و ۶۴ قسمت بعدی بازی‌ها است.

امتیاز شما