امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

پیوست جمعیتی برای تولیدات شبکه پنج سیما

مشاهده ۸۱۷
۱۳۹۹/۰۴/۳۰- ۱۴:۲۴

در نشست هم‎اندیشی شورای سلامت رسانه ملی و مدیران، برنامه‌سازان و مجریان شبکه پنج سیما، در خصوص تدوین و اجرای پیوست رسانه‎ای جمعیت در ساختار برنامه‌سازی‌های این شبکه بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نشست هم‌اندیشی مدیران و برنامه‎سازان و مجریان شبکه پنج سیما و شورای سلامت سازمان با حضور دکتر محمد مهدی قاسمی، دبیر ستاد سیاستگذاری جمعیت معاونت سیما، مهندس سعید اشناب مدیر شبکه پنج سیما، مهدی کریمی قائم مقام شبکه پنج، صالح قاسمی عضو ستاد جمعیت رسانه ملی، تهیه‌کنندگان، عوامل برنامه‎ساز، مجریان و جمعی از مدیران شبکه پنج در سالن آمفی تئاتر معاونت سیما برگزار شد. در این نشست موضوع تحولات جمعیت و فرزندآوری را بررسی کردند.
دکتر قاسمی‌ با بیان اینکه فرهنگ‎سازی و اصلاح سبک زندگی در موضوع جمعیت و فرزندآوری یکی از ماموریت‌های ویژه ما در برنامه‎های رسانه ملی است، افزود: از هم اکنون باید به فکر مدیریت بحران جمعیت باشیم و به طور ویژه و جهادی روی آن کار کنیم و به مقوله اقتصاد خانواده که در این مسئله تاثیرگذار است، بپردازیم.
دبیر ستاد سیاستگذاری جمعیت معاونت سیما خاطر نشان کرد: پیامدهای بحران جمعیت در جامعه انسانی بسیار مهم است و از بحران جمعیت به عنوان «بحران خاموش» در جوامع یاد می‌کنند، چرا که تمام حوزه‌های اقتصادی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی، جامعه انسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
دکتر محمد مهدی قاسمی دبیر ستاد سیاستگذاری جمعیت معاونت سیمای رسانه ملی در این نشست با تاکید بر اهمیت موضوع کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور گفت: در ستاد جمعیت رسانه ملی، به‎صورت ویژه پیگیر این موضوع هستیم.
مهندس سعید اشناب مدیر شبکه پنج سیما نیز در این نشست، برنامه‌ریزی، فرهنگ‎سازی، تبلیغات و تولید آثار با محور خانواده و فرزندآوری را راهکارهایی برای گذر از این بحران برشمرد.
مهندس اشناب در ادامه افزود: ما باید به عنوان رسانه، تلاش و اهتمام ویژه‌ای درباره بحران جمعیت داشته باشیم و به شکل هنرمندانه اثرگذاری مثبتی در احساس و منافع فردی مخاطب ایجاد کنیم.
صالح قاسمی عضو ستاد جمعیت سیما در این نشست ضمن تشریح مفاهیم شاخص‎های جمعیتی، نرخ باروری، پنجره جمعیتی، سیاست‌های جمعیتی و... گفت: خوشبختانه گفتمان افزایش فرزند در جامعه شکل گرفته و ستاد جمعیت در رسانه تشکیل شده است، از این رو، تغییر الگوی فرزندآوری در خانواده یکی از ماموریت‎های ماست.
قاسمی‌ با اشاره به نقش رسانه‌ها در جامعه گفت: یکی از کارکردهای رسانه، تغییر نگرش در بین افراد جامعه است، از این رو توصیه می‌کنیم، برنامه‌ها با پیوست جمعیتی تهیه و تولید شوند. این موضوع قابل تعمیم در تمام حوزه‌های برنامه‌سازی مانند تولیدات نمایشی، برنامه‌های گفت‎وگو محور، سرگرم کننده، مستند محور و... است.
عضو ستاد جمعیت سیما پیشنهاد داد رویه مطالبه‎گری در همه برنامه‌ها سیما اتفاق بیفتد تا قصور سال‌های گذشته مجلس شورای اسلامی و دولت در این زمینه جبران شود.
وی افزود: مطالبه‎گری از مجلس شورای اسلامی‌ برای تصویب قانون جمعیت و اجرای قوانین جمعیتی از سوی دولت، می‎تواند راهگشا باشد، همان طور هم که مقام معظم رهبری در این باره فرمودند: « ما در زمینه افزایش جمعیت، هم نیازمند قانون هستیم و هم نیازمند پیگیری‌های اجرایی آن».
قاسمی ادامه داد: اگر هر شبکه یک ویژه برنامه برای تشویق رشد جمعیت در کشور تولید و پخش کند اثر مطلوبی خواهد داشت، این برنامه‌ها می‎توانند در قالب آثار نمایشی، مستند، مسابقه، سرگرمی و تفریحی با حضور خانواده‌ها تولید و روی آنتن برود.
عضو ستاد جمعیت سیما افزود: تاکید به فرزندآوری، تشویق و ترغیب خانواده‌ها به افزایش تعداد فرزندان، نگرش و آینده‎نگری به وضعیت سالمندی و پیامدهای آن و همچنین سیاست‎های جمعیتی برای اهداف ملی و... از دیگر موضوعات مهمی است که باید در محتوای بسیاری از برنامه‌ها دیده شود.
در پایان این نشست، گفت‎وگویی کارشناسی بین برنامه‌سازان و مدیران درباره موضوع نشست، صورت گرفت.
این سومین جلسه‎ای است که در شبکه 5 سیما درباره موضوع تحولات جمعیت و فرزندآوری با حضور مدیران و برنامه‎سازان این شبکه برگزار می‌شود.

امتیاز شما