امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

انیمیشن‌های صبا کتاب می‌شوند

مشاهده ۸۸۴
۱۳۹۹/۰۴/۳۱- ۱۱:۲۹

مدیر انتشارات سروش خبر داد: از مجموعه‌های پویانمایی‌ «چیا»، «نقاش کوچولو»، «مثل نامه» و «کوچولوهای کنجکاو» از تولیدات مرکز صبا، 4 کتاب مصور به همراه متن، برای مخاطبان خردسال، کودک و نوجوان منتشر می‎شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر ابراهیم شمشیری با اعلام این خبر گفت: قرنطینه، کاهش فعالیت‌های اجتماعی و فراغت تابستانی خانواده کارکنان رسانه ملی، نیاز به مطالعه و انس بیشتر با کتاب را برای افراد فراهم می‌کند و بخشی از تهدیدات ایام کرونایی را می‎تواند به فرصت تبدیل کند.
وی افزود: برخی از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی این ظرفیت را دارند که به‎صورت کتاب، مکتوب شوند تا علاوه بر ماندگاری متن و محتوای آن، قابل رجوع و رفرنس تحقیقاتی نیز داشته باشند. برای نمونه در ماه‌های آتی 4 کتاب مصور به همراه متن شامل مجموعه‌های انیمیشن مرکز صبا از جمله پویانمایی‌های «چیا»، «نقاش کوچولو»، «مثل نامه» و «کوچولوهای کنجکاو» برای مخاطبان خردسال، کودک و نوجوان چاپ و منتشر می‎شود.
این مسیر می‎تواند برعکس هم باشد یعنی برخی رمان‌ها و متن‌های نمایشی در انتشارات سروش موجود است که با ارجاع آن‎ها به بخش‎های تولیدی می‎تواند شاهد افزایش ساخت آثار رادیویی و تلویزیونی باشد.
این فعال فرهنگی افزود: بدون شک مرکز پویانمایی صبا بزرگترین بخش تولید انیمیشن کشور است اما باید توجه داشته باشیم که کمپانی‌های بزرگ تولید انیمیشن در جهان تنها به ساخت صرف نقاشی متحرک و کارتون اکتفا نمی‌کنند بلکه فعالیت عظیمی در حوزه تولیدات جانبی انیمیشن مانند پوشاک، کیف، لوازم التحریر، اسباب بازی و بسیاری دیگر با استفاده از چهره‌ها و شخصیت‎های انیمیشنی می‌کنند و در سراسر جهان توزیع و علاوه بر فرهنگسازی، درآمد سرشاری نیز کسب می‌کنند.
یکی از اهدف همکاری انتشارات سروش و مرکز صبا نیز ورود به امر تجاری‎سازی آثار، درآمدزایی، فرهنگسازی و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی است.
مدیرعامل انتشارات سروش گفت: در آخرین شماره ماهنامه‌های کودک و خردسال سروش شاهد اقبال مخاطبان از این ماهنامه‌ها بودیم.
یکی از علت‌های این استقبال مخاطب، استفاده از چهره‌های انیمیشنی آشنا و کاراکترهای ایرانی تولید شده در مرکز صبا بود که باعث زیبایی و جلوه‎گری این مجلات شده است.
 وی ادامه داد: انتشارات سروش باتوجه به خط و مشی ذاتی رسانه ملی، عملکردی فرهنگی دارد و چندین نسل است که مردم عزیز ایران، مخاطب محصولات سروش بخصوص مجلات و ماهنامه‌های آن بوده و هستند. می‎توان این ادعا را داشت که سروش یکی از قدیمی‎ترین و صمیمی‎ترین رسانه مکتوب کشور با رویکرد هنر، ادبیات و رسانه است و اعتبار خود را وام‎دار اعتماد مخاطبان بسیار خود در سراسر کشور می‎داند.
شمشیری تصریح کرد: قشر کودک و نوجوان ما به طور مستقیم، توجه جنگ نرم بیگانگان را به خود جلب کرده است و سرمایه کلانی را برای همراه کردن این قشر آینده‌ساز انقلاب، با سیاست‌های خود هزینه می‌کنند. در تمام مغازه‌ها و سوپرمارکت‎ها شاهدیم که سی دی کارتون‌های خارجی به وفور یافت می‌شود. لباس و کیف و وسایل بچه‌ها با تصاویر کارتون‌های خارجی تولید می‌شود. این کثرت چهره‌های بیگانه با فرهنگ خودی کم کم اثر تخریبی خود را در ذهن و گرایش فرزندان ما می‌گذارد لذا برای مقابله با این حجم زیاد ادبیات و هنر غیر ایرانی، نیاز به وجود یک هم‌افزایی و فهم مشترک میان بخش‎های فرهنگی و اقتصادی کشور احساس می‌شود تا چشم و ذهن نسل کودک و نوجوان ما با ادبیات، هنر، سبک زندگی و فرهنگ ایرانی بیشتر آشنا شود.

امتیاز شما