امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
امینی:
امینی:

امینی: فروغ «آخر خط» فاصله زیادی با من دارد

مشاهده ۸۸۷
۱۳۹۹/۰۵/۰۱- ۱۰:۲۹
تعداد بازدید:887

بازیگر سریال «آخر خط» گفت: شخصیت «فروغ» خیلی از خود واقعیم دور بود و به همین خاطر هم خیلی دوستش دارم.

«فاطمه امینی» که ده سال است در برنامه کودک «مل مل» در کنار این عروسک قرار می‌گیرد و یکی از دوستان نزدیک این ببعی بامزه است، بازیگری را از سالها پیش به صورت آکادمیک آغاز کرده است. اما در ادامه مسیر به سمت اجرا بازیگری رفته است. هرچند امینی در این سالها تئاترهای بسیاری را در کارنامه کاری خود گنجانده است. 

اما او این شب ها برای اولین بار در یک سریال تلویزیونی تجربه جدیدی را برای خود رقم زده است و در نقش «فروغ» سریال «آخر خط» حاضر شده است. همان دختر جیغ جیغویی که مدام غر می زند و از همه شکایت دارد!  خبرگزاری فارس گفتگویی با امینی درباره مل مل، اجرا، بازیگری و حضورش در این سریال انجام داده که درادامه می حوانید:

** خانم امینی در این سالها شما حضور جدی در یک سریال نداشتید و اولین کار شما «آخر خط» بود.

- در حیطه تصویر پیشنهادی نداشتم و در این سالها بیشتر در تئاتر بازیگری می‌کردم و در تصویر همه من را مجری می دانستند و این اتفاق افتاد و در آخر خطر بازی کردم و اتفاقا خیلی دوست دارم که با

** در این سالها منتظر پیشنهاد بازی در یک سریال بودید؟

- دوست داشتم و دو سه کار هم پیشنهاد شده بود اما نقش های خاصی نبود و اصلا کاراکتر نداشت. کوتاهی یا بلند بودن نقش برایم مهم نبود اما نقش های منفعلی بودند و بود و نبودشان در قصه اهمیتی نداشت به همین خاطر قبول نکردم. نقش فروغ را دوست داشتم و زمانیکه فیلم نامه را خواندم به سرعت قبولش کردم.

** چطور شد که فروغ را دوست داشتید؟

- یکی از دوستانم در تئاتر من را به آقای مسعودی معرفی کرد و یک روز به دفترش رفتم و نقش فروغ را خواندم و فردای همان روز قرارداد بستم و کار شروع شد.

** شخصیت فروغ چه جذابیتی برایتان داشت؟

- اینکه از فاطمه امینی خیلی دور بود، عصبانیت هایش، غر غرو بودن‌هایش، حرص خوردن، فضول بودن، اعتماد به نفسی که ندارد اما می خواهد بگوید دارم! همه اینها باعث شد تا فروغ را دوست داشته باشم.

** یکی از وجوه این نقش عمه بودنش است. با توجه به رابطه او با برادرزاده‌هایش در سریال فکر نمی‌کردید که ممکن است شما را دستمایه کنند؟

- اتفاقا این را دوست داشتم.

** خودتان عمه هستید؟

- بله اما خیلی با فروغی که می‌بینید فرق دارم، عمه مظلومی هستم.

** اینکه «آخر خط» در ژانر کمدی بود، چقدر در انتخاب شما تاثیرگذار بود؟

- اصلا برایم مهم نبود اتفاقا خیلی دوست دارم که نقش جدی بازی کنم و امیدوارم بزودی رخ دهد.

** بزرگترین چالشی که با این نقش داشتید چه بود؟

- چون صدای خودم نازک است مدام باید حواسم بود که صدایم به سمت صدای فاطمه نرود و به همین خاطر حجمی‌به صدایم می دادم تا صدایم را گم نکنم.

 ** ارتباط و تعاملتان با سایر بازیگران این سریال به خصوص خانم تسلیمی چطور بود؟

- خیلی مهربان و دوست داشتنی هستند و همیشه در پشت صحنه مامان خطابشان می‌کردم. حتی اگر خسته بود واقعا فکر می‌کردم مادر خودم است و تمام تلاشم را می‌کردم تا خوب شود. از طرفی وقتی ضبط شروع می‌شد خانم تسلیمی‌بسیار جدی می‌شد.

** علی مسعودی کارگردان این سریال برای اولین بار بود که سریالی را کارگردانی می‌کرد.

- خدا را شکر خیلی کارگردان خوبی بود و از این همکاری راضی هستم.

** بازخوردهای مردم چطور بود؟

- واقعا فکر نمی‌کردم تا این اندازه استقبال شود اما خداروشکر مردم کار را دیدند و بازتاب خوبی داشت.

** چقدر در صحنه ایده می دادید و چقدر کارگردان با این ایده‌هایتان موافقت می‌کرد؟

- اولین کار بازی من در عرصه سریال بود، با اینکه خیلی مواقع دوست داشتم ایده بدهم اما به خودم اجازه نمی دادم و بعدها پشیمان شدم. البته روزهای آخر ضبط یک وقت هایی بداهه می‌گفتم و پیشنهاد می دادم.

** با توجه به اینکه نقش فروغ در این سریال بازخوردهای خوبی از سمت مردم دریافت کرده است، بعد از این فکر می‌کنید مسیر کاری تان تغییر کند؟

- عشق من گلی است و خیلی دوستش دارم و دلم می خواهد تا جایی که می توانم برای بچه‌ها کارکنم. اما دوست دارم در کنار گلی هر از گاهی تجربه بازی در سینما و تلویزیون را هم داشته باشم اما اولویت اصلی و اولم گلی است.

** یعنی به بازیگری فکر نمی‌کنید؟

- اولویت بعدیم بازیگری است و گلی را اجرا نمی‌کنم بلکه بازیش می‌کنم. اصلا هیچوقت در مخیله ام نمی‌گنجد که من مجری هستم.

** از همان ابتدا که گلی شدید، به شما گفتند مجری باش؟ یا مجری بازیگر؟

- مجری بازیگر.

 ** چقدر برای رسیدن به گلی تلاش کردید؟

- گلی در من زنده است و شبیه به بچه من شده است.

** خارج از استودیو و در زندگی شخصی بیشتر گلی هستید یا خودتان؟

- خیلی دوست دارم گلی باشم اما نمی توانم. شاید تا همین پارسال با یک پاستیل خوشحال می‌شدم اما الان اینطور نیستم و برای شاد بودن مدام باید تمرین کنم تا لااقل بچه‌هایی که مخاطب برنامه ام هستند متوجه ناراحتی من نشوند. حتی مدتی است که در برنامه مل مل دیگر نمی توانیم به خوراکی‌های بچه‌ها ورود کنیم برای مثال همیشه به بچه‌ها می‌گفتیم که پروتئین، ماهی، میوه و ... برای رشد و سلامتی تان لازم است و بخورید اما این روزها که اغلب خانواده‌ها با مشکلات اقتصادی مواجهند دیگر نباید از این جمله‌ها استفاده کرد. یا همیشه برنامه را با خوردن شیر یا یک نوع میوه شروع می‌کردم اما الان واقعا نمی توانم.

** شما کار حرفه ای تان را با بازیگری شروع کردید اما آنچه که در این سالها بیشتر از شما دیده شده است بحث اجرای شما بود. می خواهم بدانم این برنامه ریزی خودتان بود که از اجرا در تلویزیون شروع به کار کنید و بعد وارد دنیای بازیگری به صورت اجرایی شوید؟

- همیشه دغدغه ام بازی بوده است حتی همانطور که گفتم خیلی خودم را مجری نمی دانم و همیشه هم در برنامه‌هایی که داشتم مجری بازیگر بودم و هیچ وقت صرفا و به تنهایی مجری نبودم و همیشه دوست داشتم بازی کنم.

** اولین کار جدی شما در تلویزیون حضور در برنامه مل مل و کاراکتر گلی بود. از چه سالی درگیر این برنامه شدید؟

- از سال ۸۹ به برنامه مل مل آمدم که البته قبل از ورود من سه مجری مرد داشتند که بعد از حضورم در برنامه چند اجرا به همراه علی مرادی اجرا کردم و بعد از آن برنامه تک مجری شد. تقریبا می‌شود گفت حدود ۱۰ سالی است که با آقای سلامیان تهیه کننده برنامه مل مل کار می‌کنم.

** خیلی‌ها هنوز گلی را خاله خطاب می‌کنند.

- نه اتفاقا می خواستم بگویم که گلی خاله نیست بلکه یک دختر ۸ ساله است. هر چند از زمانی که برنامه از شبکه پویا پخش می‌شود بچه‌ها بیشتر متوجه سن و سال گلی شدند و کمتر می‌شنوم که بگویند خاله گلی. وقتی به یک شخصیتی خاله می‌گویند فضایش متفاوت می‌شود و دیگر بعد از آن می‌گویند که چرا این شخصیت تا این اندازه لوس است؟ اما وقتی که او را یک دختر 8 ساله ببینند، لوس بودن هم می تواند از ویژگی‌های این دختر باشد.

** اینکه گلی دختر ۸ ساله است را در خلال قصه‌ها و آیتم ها به مخاطبتان القا کردید؟

- بله از روی نوع پوشش، نوع حرف زدن، بیان او و اتفاق هایی که برایش می افتد کاملا برای یک دختر ۸ ساله رخ می دهد و همین باعث می‌شود که مخاطب برنامه هم کاملا او را در این قالب باور کند.

** موضوعی که اینجا و درباره کارهای کودک پیش می آید این است که کمتر اتفاق می افتد یک کار کودک بعد از ۱۰ سال هنوز هم مخاطبان خود را داشته باشد اما درباره مل مل اینطور نیست. فکر می‌کنید از آن ابتدا این کار با چه پشتوانه ای شروع به کار کرد که تا الان هنوز مخاطبان خود را دارد؟

- واقعا به حرفی که می خواهم بزنم اعتقاد دارم و شعار نیست، تمام عوامل این برنامه با عشق کار می‌کنند و تک تک شان سعی می‌کنند کودک را بشناسند و بعد کار کنند. اگر در مورد خودم بخواهم صحبت کنم سعی می‌کنم عاشقانه با بچه‌ها کودکی کنم و پیش روم. خداروشکر که شاید این اتفاق را مخاطبانمان دریافته اند و دوست داشته اند. راز ماندگاری این برنامه فهمیدن حرف بچه‌ها بوده است.

 ** چطور شد که به جایی رسیدید که حرف بچه‌ها را به خوبی متوجه شده و درکشان می‌کنید؟ در خلال کار توانستید با بچه‌ها دوست شوید یا اینکه این موضوع از کودکی در شما وجود داشت؟

- نه واقعا از کودکی چنین ماجرایی نبود. قبل از مل مل بازیگری می‌کردم اما همان زمان که تاتر بازی می‌کردم کار کودک هیچ وقت کار نکرده بودم. از وقتی کار با بچه‌ها را شروع کردم و تدریس را در برنامه روزانه ام قرار دادم،‌مدام با بچه‌ها سر و کار داشتم و شاید بچه‌ها را بیشتر از افرادی که شغلشان معلمی است، درک می‌کردم. خوشحالی‌هایشان، ‌ناراحتی‌هایشان، اینکه چه زمانی باید با آنها حرف زد چه زمانی باید نصیحت شان کرد،‌ چه زمانی باید با آنها غیر مستقیم حرف زد و چه زمانی نباید اصلا با آنها حرف زد؟ و ... همه اینها را بر اثر تجربه و هم جواری  در کنار بچه‌ها یاد گرفتم.

** از چند سال پیش تصمیم گرفتید که تدریس هم انجام دهید؟

- تقریبا ۹ سالی است که تدریس می‌کنم.

** چه درسی را تدریس می‌کنید؟

- خلاقیت های نمایشی برای بچه‌ها و بازیگری. در هنرستان سوره هم متد بازیگری درس می دهم.

** غیر از سوره، در مدرسه درس می دهید یا آموزشگاه؟

- هم در آموزشگاه‌های بازیگری و هم مدرسه‌ها.

** به طور معمول برخی از بازیگران معتقدند دوست داریم دانسته‌هایمان را به نسلی دیگر منتقل کنیم و به همین خاطر تدریس را انتخاب می‌کنند. برای شما تدریس چطور شکل گرفت؟

- این موضوعی که گفتید هیچوقت دغدغه من نبوده است چراکه معتقدم این همه کتاب و منبع های مختلفی وجود دارد که افراد علاقه مند بتوانند از آن طریق کسب اطلاعات کنند و از طرفی هم آدم های بسیار حرفه ای تر از من وجود دارند که می توانند این کار را انجام دهند، من ناخودآگاه در این حیطه قرار گرفتم و این اواخر هم نمی خواهم تدریس کنم و هم می خواهم و خیلی اوقات به خودم می‌گویم دیگر نمی‌شود که درس ندهم و بیشتر به درس دادن عادت کرده و خو گرفته ام.

** چقدر دنیای کودکی در وجود شما فعال است؟ یا اینکه به خاطر شغلی که دارید باید دنیای کودکی در وجود شما فعال باشد؟

- در کل در دنیای کودکی زندگی می‌کنم و این موضوع در دنیای وحشتناک الان بسیار سخت است. اینکه باید با سنی که داری بزرگسال باشی اما من دارم کودکی می‌کنم. شاید زودتر از آدم های دیگر غصه بخورم و شاید زودتر شاد شوم. در این سالها به لطف خداوند این را یاد گرفتم که از هیچ موضوع زنده ای نباید توقع داشته باشم اما بسیار زیاد از رفتار آدم ها تعجب می‌کنم که شاید در دنیای کودکی این اتفاق پررنگ تر است.

** مل مل تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد؟

- طبق قراردادی که تهیه کننده دارد تا پایان امسال مل مل بروی آنتن می رود.

** شما چقدر سعی می‌کنید تا در محتوای برنامه تغییراتی ایجاد کنید؟

-- الان مدتی است که بلدستان را شروع کردیم و بچه‌ها به ما مشاوره می دهند. چون گلی دختربچه است و ممکن است اشتباه کند و به همین خاطر ما از بچه‌ها سوال می‌کنیم و از آنها مشورت می‌گیریم. برای مثال در بحث انتخاب، بچه‌ها می آیند و در صفحه برنامه نظر می دهند و ما آن نظرها را می خوانیم. یا اینکه از بچه‌ها می‌پرسیم چه کاری بلدید یا در چه کاری مهارت دارید؟ یا می توانید به دیگران آموزش دهید؟ به نظرم پویش خوبی در برنامه راه افتاده است.

 ** این روزها مشغول کار جدیدی نشدید؟

- نه، به خاطر کرونا خیلی از همکاران تئاتری من مدتی است بیکار شده اند و واقعا برایشان ناراحتم. در این مدت تعدادی از مشاغل به کار بازگشتند اما تئاتری‌ها متاسفانه هنوز در همان قرنطینه ماندند و نمی دانم این روزها چطور و با چه درآمدی امورات می‌گذرانند.

 

امتیاز شما