امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

سفر به اعماق تاریخ در «دالان بهشت»

مشاهده ۸۹۸
۱۳۹۹/۰۵/۰۱- ۱۲:۱۲

سیمای مرکز سمنان، بسطام و مجموعه تاریخی بایزید بسطامی را در مستندی با نام «دالان بهشت» معرفی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی در این مستند بازسازی که با طراحی و تهیه‎کنندگی محمد حسن عابدی‌نژاد، در دو قسمت 50 دقیقه‌ای تهیه شده است، با استفاده گسترده از جلوه‌های ویژه دیجیتالی، تاریخ چند هزارساله شهر بسطام و زندگی عرفای نامدار این شهر بررسی می‌شود.

بازسازی تمام شهر بسطام در دوره تاریخی فوق با توجه به اسناد و مدارک موجود به صورت سه بعدی و رئال رندر از ویژگی‌های این مستند است که تاکنون خصوصا در مستندهای داخلی کم سابقه بوده است.

مهم‎ترین حوادث تاریخی که در بستر این شهر شکل گرفته با حضور هنروران و با استفاده از کروماکی و کامپوزیت، بازسازی شده است تا مخاطبان بتوانند هرچه بیشتر با این مستند ارتباط برقرار کنند و فضای به نمایش درآمده را در ذهنشان تجسم کنند.

 مستند «دالان بهشت» با معرفی تپه‌های سنگ چخماق که از قدیمی‎ترین زیستگاه‌های بشری بوده است و نشان از دیرینگی تمدن در این شهر دارد، آغاز می‎شود و با مرور دوران زندگی بایزید بسطامی ادامه می‎یابد و با گذر از دوران سلجوقی و ایلخانی و صفوی و تغییرات و حوادثی که در شهر صورت گرفته به مرور دوران قاجار و پهلوی و تحولات آن می‎رسد.

در این مستند درمی‎یابیم در همین دوران، برج و‌ باروی شهر که روزگاری سپر دفاعی آن بود در بسیاری نقاط از بین رفته و با گسترش شهر، بافت تاریخی آن نیز دستخوش تغییرات فراوان شده است.

مدیر تصویربرداری مستند«دالان بهشت» پوریا حیدری، صدابردار مهدی آهنگری، مدیر تولید علی نوروزیان و مدیر تدارکات آن بهرام کمیجانی است.
دستیاران صدا و‌ تصویر این مستند حسین رضایی، عادل بختیاری، امیرقبادی و حامدحیدری و محققان و پژوهشگران آن رسول سهرابی و محمدحسن عابدی نژاد هستند.

مشاوران معماری و تزئینات مستند «دالان بهشت» دکتر حمیدرضا خویی، مهندس محمدرضا نیکبخت و مهندس کیوان ورقایی و مشاوان تاریخی آن دکتر علی اصغر فهیمی فر، دکتر فرهاد فخارتهرانی هستند.

امتیاز شما