امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

سفر شهید باقری به «آن سوی داستان»

مشاهده ۱۱۸۸
۱۳۹۹/۰۵/۰۱- ۱۳:۳۷

سومین قسمت برنامه «آن سوی داستان» با نگاهی به کتاب به باغ همسفران (زندگی شهید حاج احمد باقری)، پنجشنبه این هفته از شبکه افق پخش می‎شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «به باغ همسفران» عنوان کتابی است که درباره زندگی شهید حاج احمد باقری فرمانده اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان سیستان و بلوچستان در فاصله زمانی سال‎های 58 تا 67 نوشته شده است. این کتاب در واقع روایتی متفاوت و خواندنی از زندگی پرفراز و نشیب، بی‌ریا و پرتلاش شهید احمدباقری است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مناطق محروم و حساس سیستان و بلوچستان را برای خدمت برگزید و پس از عضویت در سپاه اصفهان به زاهدان مهاجرت کرد. برنامه تلویزیونی «آن سوی داستان» با محور معرفی کتاب‎های نوشته شده درباره دفاع مقدس روی آنتن شبکه افق می‎رود. در یک بخش این برنامه، کتاب‎هایی که معمولا تاریخ شفاهی، خاطره‎نگاری و یا مستند داستانی رزمندگان اسلام را مد نظر قرار می‌‎دهند، خوانده و سپس در بخشی دیگر به صورت نمایشی اجرا می‌شود و در قسمت سوم، نقد و بررسی کتاب با حضور نویسنده صورت می‌گیرد. «آن سوی داستان» به‎ تهیه‎کنندگی قاسم اورنگی، پنجشنبه‌ها ساعت 19 از شبکه افق پخش می‌شود.
فرزندآوری؛ آری یا نه؟
فرزندآوری و توجه نسبت به افزایش نسل، یکی از موضوعاتی است که در سال‎های گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب و مسئولان جمهوری اسلامی‌ تاکید شده است، چه بساکه بعد از سال‎ها اجرای سیاست کاهش جمعیت، ضروری بود که این اقدام صورت بگیرد. با این حال هنوز آثار فرهنگی و اجتماعی آن سیاست‎ها و نیز مشکلات اقتصادی موجود، مانعی بزرگ در این زمینه محسوب می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها به ویژه زوج‎های جوان مایل نیستند بیشتر از یک فرزند داشته باشند. یکی از مباحثی که در دین مبین اسلام بر آن تاکید شده، توکل بر خداوند و امید به رحمت و بخشش اوست و این مسئله در ازدواج و فرزندآوری هم بسیار سفارش شده چه اینکه اگر کسی با توکل واقعی به خداوند، اقدام به این امور کند، خدا نیز تنهایش نمی‌گذارد. مستند «دو تا کافی نیست» درباره همین موضوع است، زن و شوهری جوان که بدون اتکا به منابع مالی کافی، تشکیل زندگی مشترک دادند و سپس در ادامه، برای فرزندآوری نیز همین رویه را در پیش گرفتند. آن‎ها در این مستند از توکل به خدا سخن می‌گویند و اینکه چگونه این توکل و اعتماد، پشتوانه‎ای محکم برای تشکیل زندگی و بچه دار شدنشان شد. «دو تا کافی نیست؟» مستندی به نویسندگی و کارگردانی مهدی صدیقی و تهیه‌کنندگی محمدرضا کردلو، پنجشنبه این هفته ساعت 17:30 و تکرار آن ساعت 4:30 شنبه هفته آینده از شبکه افق پخش می‎شود.
یک زوج موفق مهمان ویژه شبکه افق می‌شوند
مجموعه «نقطه‌های برجسته» به تهیه‎کنندگی پیام ابراهیم‎پور هر هفته به سراغ یکی از افرادی می‎رود که هرچند در ظاهر کم توانی‌هایی دارند و شاید در نگاه اول، نتوانند از عهده بسیاری از کارها برآیند اما تلاش و همتی وصف ناپذیر هم دارند که آن‎ها را از دیگران متمایز می‌کند. این هفته دوربین برنامه «نقطه‌های برجسته» زندگی و فعالیت‎های یک زوج معلول را به نمایش می‎گذارد که باوجود مشکلات فراوان در زندگی روزمره و به علت نقص‎های جسمی، دست هنرمندی دارند که در آفرینش و تجسم آنچه در اندیشه دارند یاریشان می‌کند. خانم صفری و آقای نقی زاده هر دو دارای مشکل یکسانی هستند، یکی به بیماری فلج اطفال دچار شده و تا انتهای عمر قادر به راه رفتن نیست و دیگری به طور مادرزاد این مشکل را دارد ولی هر دو به هنر معرق کاری می‌پردازند و خالق آثار هنری زیبایی هستند. مجری این برنامه خانم مسیح علایی خود فردی نابیناست که در هر قسمت به سراغ یکی از معلولان می‎رود و درخصوص فعالیت‎هایشان، روحیه خستگی‎ناپذیرشان و اراده‏‎ای که آن‎ها را در مسیر زندگی به حرکت در آورده است گفت‎وگو می‌کند. «نقطه‌های برجسته» این هفته پنجشنبه دوم مرداد ساعت 18 و تکرار آن ساعت 7:30 روز بعد از شبکه افق پخش می‎شود.
«آدریان دریا» و داستان توقیف نفتکش ایرانی
آدریان دریا نامی‌بود که بر روی نفتکش تحت اجاره ایران گذاشته شد، کشتی غول پیکری که با نام گریس 1، نفت ایران را حمل می‌کرد ولی به ناگاه توسط نیروی دریایی انگلستان و به بهانه نقض تحریم‎ها توقیف شده بود. در این مستند شاهد گفت‎وگو با سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، جرمی‌هانت وزیر وقت خارجه انگلیس، علی ربیعی سخنگوی دولت و وکلای محلی جبل الطارق درباره ابعاد بین‎المللی توقیف نفتکش ایرانی و چرایی آزادی آن خواهیم بود. «آدریان دریا» برای پخش از شبکه افق در روز جمعه سوم مرداد ساعت 18 در نظر گرفته شده است و تکرار آن هم ساعت 12، شنبه چهارم مرداد، روی آنتن می‎رود.
شهر کلوت‎ها سومین مقصد «ایرانگرد»
«ایرانگرد» مجموعه‎ای مستند با موضوع توریسم داخلی است، سفری هیجان انگیز به نقاط مختلف ایران، جاهایی که کمتر دیده شده و کمتر راجع به آن‎ها شنیده‎ایم. مخاطبان در سومین قسمت فصل دوم این مجموعه، به شهر کلوت‎ها، منطقه‎ای به وسعت 11 هزار کیلومتر مربع در غرب بیابان لوت سفر می‎کنند. جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این بخش از کشورمان در این قسمت به نمایش گذاشته می‎شود. «ایرانگرد» جمعه‌ها ساعت 22 و تکرار آن ساعت 8 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.
«تصمیم های سخت» در پی یک توافق بین‌المللی
برجام یکی از مهم‎ترین توافقات بین‎المللی در این قرن به شمار می‎رود، توافقی میان ایران و کشورهای 1+5 که محور اصلی آن، پرونده هسته‎ای ایران بود اما با خروج یکطرفه آمریکا از این قرارداد بین‎المللی، همه چیز تغییر کرد. در مستند «تصمیم‎های سخت» برای نخستین بار بعضی مقامات دولتی آلمان و فرانسه به تاثیر برجام بر مبادلات اقتصادی با ایران اشاره می‌کنند و از علل خروج بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی از ترس تحریم‌های آمریکا از ایران سخن به میان می آورند. در بخشی دیگر از این فیلم به ورود شرکت آلمانیBASF به بازارمالی ایران بعد از تصویب برجام اشاره می‎شود، شرکتی که به علت نقض برجام به‎دستور آمریکا و به پیروی از این کشور باوجود تمایل سران این شرکت مجبور می‌شود بازار ایران را ترک کند. قسمتی دیگر از مستند هم به مقایسه دو تفکر اقتصادی بین دولت‌های نهم و دهم و دولت‌های یازدهم و دوازدهم اختصاص دارد. «تصمیم‌های سخت» به کارگردانی سیدمهدی حسینی‌پور و امیر باشتی‌منفرد و تهیه‌کنندگی مجید عزیزی محصول خانه مستند سازمان هنری رسانه‌ای اوج، جمعه این هفته سوم مرداد، ساعت 21 از شبکه افق پخش می‌شود. بازپخش این مستند برای ساعت های 9 و 14:30 روز بعد در نظر گرفته شده است.
مطبخی برای خورشت‎های ایرانی
«مطبخ» عنوان مجموعه مستندی درباره تاریخچه تعدادی از خوراک‌ها و غذاهای سنتی ایران است که در هر قسمت به یکی از این غذاها پرداخته می‌شود. در قسمتی از این مستند که جمعه سوم مرداد، روی آنتن شبکه افق می‎رود، انواع خورشت‌های ایرانی و تغییر آن‎ها در گذر زمان بررسی می‎شوند. «مطبخ» را می‎توانید جمعه این هفته ساعت 17:30 از شبکه افق تماشا کنید. تکرار این مستند هم روز بعد ساعت 11 پخش می‎شود.

امتیاز شما