امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

رضایت 90 درصدی مخاطب از خندوانه

مشاهده ۵۵۴
۱۳۹۷/۰۶/۰۵- ۱۰:۴۰

مجری و تهیه‌کننده برنامه «خندوانه» در نشستی به سوالات خبرنگاران درباره برنامه های فصل بعدی و حواشی برنامه پاسخ دادند.

فصل آینده در «خندوانه»، حضور موثرتر جناب خان ؛ نحوه حمایت از شرکت کنندگان «خنداننده  شو»، شفافیت مالی، و رضایت 90 درصدی مخاطبان از جمله موضوعاتی بود که رامبد جوان و سیدعلی احمدی ،تهیه کننده خندوانه در جمع خبرنگاران به آن پاسخ دادند.

 به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجری و خالق برنامه «خندوانه» در همان ابتدا با تاکید بر قوانین و نظارت های شبکه بر تولید گفت: در هر شبکه با توجه به کارکرد و نوع مخاطبانش قوانین مشخصی دارند. در کنار قوانین مرتبط به هر شبکه، نظارتی کلی نیز در تمامی تولیدات وجود دارد. با توجه به کارکرد شبکه نسیم یعنی سرگرمی تولید برنامه‌هایی سرگرم کننده با محور طنز در دستور کار قرار دارد و خندوانه از این قانون مستثنی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که «خندوانه» تاکنون از خطوط قرمز بسیاری در تلویزیون گذشته است؛ گفت: در برنامه‌های شبکه نسیم سرگرمی و تفریح حرف اول را می زند و شاید بتوان «خندوانه» را طولانی ترین برنامه این شبکه دانست که با تولید 5 فصل توانسته به استانداردهایی دست پیدا کند.

همواره از «خنداننده‌ها» حمایت کرده ایم

کارگردان «خندوانه» در ادامه با انتقادات رسانه‌ها از استندآپ ها واکنش نشان داد و گفت: تیم نویسندگان برنامه مرکب از 5 طنز نویس در طول مسابقه در کنار خنداننده‌ها قرار گرفته اند و آن‌ها را در زمینه تولید محتوا و یا پرورش ایده حمایت می‌کنند. همان طور که می دانید در دوره جدید بسیاری از دوستان از شهرستان‌های دور آمده اند، دسته ای دیگر کمدین‌هایی هستند که در فضای مجازی فعالیت می‌کردند و مکانیزم تلویزیون را نمی‌شناسند. نویسندگان برنامه و مربیان در طول مسابقه افراد را با این مکانیزم ها آشنا می‌کنند تا در پایان نتیجه مطلوب به دست آید.

مجری برنامه «خندوانه» از رسانه‌ها خواست تا ظرفیت های جامعه را در زمینه طنز بالا برند وی ادامه داد: اینکه می‌گویند در خنداننده‌ها مدام در مورد پدر، مادر و عمه طنز می نویسند به جامعه ما بازمی‌گردد. امروز شوخی با قومیت ها، مشاغل ، سیاستمداران و... همه و همه خط قرمز شده است بنابراین خنداننده‌ها با خانواده نزدیک خود شوخی می‌کنند.

سید علی احمدی تهیه کننده برنامه جامعه و نخبگان را تعیین کننده خطوط قرمز در تلویزیون دانست و افزود: «خندوانه» با توجه به عرف جامعه و تاکیدات نخبگان از متن‌های خوب در برنامه استفاده کرده است.

وی حمایت از خننداننده‌ها را از ویژگی‌های برنامه دانست و گفت: در طول مسابقه همواره تلاش شده تا دوستان با حمایت های مادی و معنوی دلگرم باشند. حتی در پایان مسابقه هیچ یک از دوستانی که علاقه مند هستند در این عرصه فعالیت کنند رها نمی‌شوند. 

جوان نیز در تایید سخنان احمدی گفت: در تمام دنیا افرادی وجود دارند که با یک برنامه، یک اثر و یا حتی یک موزیک ویدئو راهی صدساله را می‌پیمایند. بنابراین در حوزه اقتصادی و روانشناسی افرادی متخصص به این هنرمندان کارشناسی می دهند مسلما چنین حمایت های همه جانبه برای ما مقدرو نیست ولی شرکت کنندگان از همان بدو پذیرش در برنامه تحت حمایت قرار می‌گیرند.

«خندوانه» برنامه ای درآمدزاست

درآمدزایی از نکاتی بود که رامبد جوان در طول نشست بارها بر آن تاکید کرد و گفت: بودجه ساخت هر برنامه در تلویزیون به صورتی شفاف تبیین می‌شود. هر برنامه براساس نیازها و انتظارات برآوردهای مشخصی می‌گیرد که در اقساط مشخص در اختیار تهیه کننده قرار داده می‌شود. درباره برنامه‌هایی که آگهی تبلیغاتی و یا اسپانسر دارند نیز این روند کاملا قانونی و شفاف است به طوری که پول به خزانه واریز شده و مانند برنامه‌های دیگر بودجه در اختیار تهیه کننده قرار داده می‌شود.

وی ادامه داد: مسلما در کارمان درآمد کسب می‌کنیم و این درآمدها را در این حرفه صرف می‌کنیم. در طول سال گذشته با توجه به همین درآمدها و با گرفتن کمک و از دوستان و اسپانسرها سه فلیم سینمایی ساختم. وی ادامه داد: ما شغل دیگری نداریم و همواره کار فرهنگی کرده ایم. تفاوت «خندوانه» با دیگر برنامه‌ها این است که به دلیل سودآور بودن اقساط خود را زودتر دریافت می‌کند.

شفافیت در گردش مالی برنامه

بخش دیگری از سوالات به حضور اسپانسرهای برنامه بازمی‌گشت و تهیه کننده «خندوانه» تمام اتهامات مطرح شده در شبکه‌های مجازی را رد کرد و گفت: اینکه پول برنامه را سپاه یا شهرداری می دهد یک شوخی بیش نیست، افرادی که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند هیچ سندی ارائه نمی‌کنند و ما از شما اصحاب رسانه می خواهیم تا چنین شایعاتی را بی اثر کنید.

رامبد جوان نیز چنین اداعاهایی را شوخی دانست و گفت: سواد رسانه ای مهم ترین امتیاز شما اصحاب رسانه است، موضوعی که براساس سند اخیر یونسکو به عنوان پارامتر باسوادی مطرح شده است. شما بهتر از هرکس می دانید که کدام خبر درست و چه خبری نادرست است. مگر «خندوانه» بودجه ندارد؟! چرا سپاه یا شهرداری باید برای این برنامه سرمایه گذاری کنند.

احمدی مخاطب 70 درصدی را از موفقیت های برنامه دانست و گفت: در بدترین حالت برنامه مخاطب 70 درصدی و رضایت 90 درصدی دارد، توجه به این آمار نشان می دهد که عوامل و اتاق فکر برنامه تا چه اندازه به انتقادات توجه می‌کنند.

راه اندازی جشنواره تئاترهای کمدی

جوان همچنین از ایده‌های مختلف در جریان تولید فصل های بعدی برنامه خبر داد و گفت: ایده‌های بسیاری داریم که امیدواریم در فصل آینده اجرایی شود. از جمله برگزاری جشنواره تئاترهای کمدی، در این مورد با برخی از کارگردان‌های تئاتر گفت و گو کرده ایم و امیدوارم در فصل آینده شاهد رقابت این دوستان و تولید تئاترهای کمدی خوب باشیم.

حضور جناب خان از دیگر موضوعاتی بود که تعدادی از خبرنگاران به آن واکنش نشان دادند. از بیان واقعیات و مشکلات اجتماعی تا کمبود حضور جناب خان در برنامه؛ جوان در پاسخ به سوالاتی از این دست گفت: جناب خان در برنامه‌ها اصولا مواردی را مطرح می‌کند که بعضا واکنش مسئولان را درپی دارد. در مواردی که مسئولان حاضر به پاسخگویی باشند حتما این امکان به آن‌ها داده می‌شود.

وی تاکید کرد: جنس برنامه «خندوانه» سرگرمی است بنابراین پیگیری مطالبات مردم اصولا راهبرد ما نیست. مهم ترین دغدغه ما ایجاد حال خوب در مردم است. بسیاری از ما انتقاد می‌کنند که این برنامه مردم را از مسایل و مشکلات روزمره دور می‌کند. چه اشکالی دارد برای ساعاتی مردم خوشحال باشند و فارغ از مسائل داخلی، اقتصادی و جهانی بخندند و انرژی برای جنگ با مشکلات ذخیره کنند.

وی درباره حضور جناب خان در سری پنجم «خندوانه» هم توضیح داد: همیشه حضور این عروسک به همین صورت و سه شب در هفته بوده اما سعی می‌کنیم از حضور او مراقبت کنیم که وارد شوخی‌ها و ماجراهای سطحی نشود.

احمدی هم درباره دورنمای برنامه گفت: «خندوانه» یک سرمایه ملی است و تا زمانی که تیم ما محتوای لازم را داشته باشد برنامه را تولید می‌کنیم.

تولید ویدئوهای کوتاه در آینده

رامبد جوان تولید ویدئوهای کوتاه را یکی از برنامه‌های آینده دانست و گفت: «قاچ» از تولیداتی بود که در ایام رقابت‌های جام جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفت و در دومین برنامه آگهی میان برنامه داشت. اگر چه تولید «خندوانه» کاری پیچیده و طاقت فرساست ولی تلاش می‌کنیم ویدئوهایی کوتاه تهیه و پخش کنیم.

وی نقطه پایان «خندوانه» را زمانی دانست که مخاطب خواهان آن نباشد و ادامه داد: تا روزی که مخاطب، «خندوانه» را بخواهد ادامه خواهیم داد؛ حالا یا با من یا بدون من. اما تمام تلاشم این است که حضور خودم را در «خندوانه» کمتر کنم. اصلا حضور احسان کرمی‌به همین خاطر است تا حضور من کمتر باشد. اما به هر حال خندوانه و رامبد جوان با هم گره خورده‌اند و مخاطب «خندوانه» را با لحن و صدای رامبد جوان شناخته است. بنابراین باید به گونه‌ای حضورم در برنامه کمتر شود که آسیبی به مخاطب وارد شود.

امتیاز شما