امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس امور بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح کرد؛
یک کارشناس امور بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح کرد؛

قطع بودجه شبکه‌های برون‌مرزی عواقب سختی برای کشور دارد

مشاهده ۷۰۲
۱۳۹۹/۰۵/۰۷- ۱۴:۴۱
تعداد بازدید:702

حنیف غفاری با اشاره به قطع بودجه‌های شبکه‌های برون‌مرزی و مشکلات مالی این شبکه‌ها گفت: هر گونه قطع بودجه‌های سالیانه یا عدم تغذیه مالی صحیح شبکه‌های برون مرزی از سمت دستگاه‌های دولتی و ... مسلما خطایی است که عواقب سختی برای کشورمان در پی دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی و به نقل از ایسکانیوز،‌ حنیف غفاری، یک کارشناس مسائل بین الملل، با عنوان اینکه پرس تی وی با سابقه‌ای که طی این سال‌ها کسب کرده، خود به یک طراح صحنه رسانه‌ای تبدیل شده است، گفت: در چنین شرایطی مسلما ایجاد هر گونه تنشی از جمله هر گونه قطع بودجه‌های سالیانه یا عدم تغذیه مالی صحیح شبکه‌های برون مرزی از سمت دستگاه‌های دولتی و ... مسلما خطایی است که عواقب سختی برای کشورمان در پی دارد.

این روزنامه نگار و کارشناس مسائل بین الملل ­­­با عنوان اینکه شبکه برون مرزی پرس تی وی از زمان تاسیس خود تاکنون در دو عرصه به صورت فعال عمل کرده، در این باره گفت: حوزه اول شامل انعکاس اخبار و تحلیل‌های مربوط به تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران، تحولات منطقه و نظام بین الملل بوده است که به عنوان یک رسانه فعال رصد هوشمندانه‌ای کرده و آن‌ها را انعکاس داده و کمتر مشاهده شده است که خبری یا تحلیلی مهم در حوزه بین‌المللی یا در حوزه داخلی حتی کشور در اطلاع‌رسانی خبری و تحلیلی این شبکه فراموش شود.

وی در همین رابطه افزود: حوزه دومی‌که پرس تی وی در آن فعالیت کرده، بر می‌گردد به بحث واکنش و ادعاهایی که علیه جمهوری اسلامی ایران خصوصا در بحث‌های برون مرزی مطرح می‌شود، خب ما می‌دانیم که به لحاظ رسانه‌ای دشمنان جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این حوزه‌ها کرده‌اند؛ بالاخره این جنگی که به تعبیر مقام معظم رهبری شبیخون فرهنگی است، یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای است و در این نبرد تمام عیار پرس تی وی یکی از ابزارها و اهرمهای به عبارت بهتر قدرت رسانه‌ای کشورمان بوده است و امیدواریم که در آینده این روند را تقویت کنیم.

غفاری درباره تاثیراتی که پرس تی وی طی این سال‌ها در حوزه دیپلماسی عمومی‌کشورمان داشته، گفت: قطعا این تاثیر بسیار زیاد بوده است، از وقتی که واژه دیپلماسی عمومی در ادبیات و قاموس حوزه سیاست خارجی کشورها آمد، رسانه‌ها یک عنصر فعال در این زمینه به شمار می‌رفتند؛ بسیاری از مواضع، رویکردها، تحلیل‌ها و نگاه‌های خبری و حتی نگاه‌های کارشناسان و ... در سطحی بود که در حوزه دیپلماسی رسمی نمی‌شد آنها را مطرح کرد و در چنین شرایطی ما شاهد بودیم که رسانه‌هایی مثل پرس تی وی در حوزه دیپلماسی عمومی و خصوصا در شرایطی که فشارهای رسانه‌ای متعدد علیه کشورمان بود، نقش آفرین ظاهر شدند؛ در حوزه کنش‌گری خبری و هم در حوزه واکنش نسبت به آن القائاتی که از سمت مقابل علیه جمهوری اسلامی ایران بود، شاهد بودیم که پرس تی وی با زبانی مستدل و در عین حال عامه پسند به این معنا که مخاطب عام و ذائقه وی را در نظر می‌گرفت و در بحث مخاطب شناسی هم مخصوصا در حوزه بین‌المللی موفق عمل می‌کرد و ورود موثری به این موضوع داشت، ورود کرد و این روشی بوده که مورد تحسین حتی بسیاری از کارشناسان بین المللی هم بوده است.

این کارشناس حوزه بین الملل نقش پرس تی وی را در برهه‌های حساس تعاملات بین المللی جمهوری اسلامی‌برجسته خواند و گفت: هم در جریان برگزاری سلسله مذاکرات هسته ای که طی سال های 94-93 شاهد آن بودیم و هم در جریان تحولات خاص منطقه و مخصوصا تحولات در کشور سوریه یا حتی دیگر کشورهای منطقه مثل عراق و یمن، شاهد آن بودیم که پرس تی وی واکنش یا کنشی به هنگام در برابر اخبار و تحلیل‌ها داشته است؛ یعنی ما هیچگاه شاهد نبوده‌ایم که مثلا یک موج خبری یا یک موج تحلیلی علیه جمهوری اسلامی ایران یا علیه رسانه‌های ایرانی از سمت طرف مقابل طراحی شود و ما در مقابل شاهد انفعال این شبکه بوده باشیم، همه اذعان دارند که پرس تی وی از تمامی ظرفیت‌ها و توانایی‌های خودش در راستای هدایت این صحنه نبرد رسانه‌ای استفاده کرده است.

غفاری بر همین اساس افزود: در مذاکرات هسته‌ای پرس تی وی یکی از شبکه‌های فعالی بود که مذاکرات هسته‌ای، مواضع و زیاده خواهی‌های طرف مقابل یعنی آمریکا و متحدین آن را پوشش می‌داد و با تحلیل و رویکردی واقع بینانه صحنه مذاکرات را تشریح می‌کرد و در حوزه جنگ سوریه هم ما از ابتدا مشاهده کردیم که علی رغم هجمه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای بسیار سنگینی که علیه جبهه مقاومت وجود داشت نه در سوریه بلکه در کل منطقه پرس تی وی واقعا نقش موثری را در کنار دیگر شبکه‌های حامی جبهه مقاومت در راستای تبیین دستاوردها تبیین حقایق و تبیین آن الگو واره‌هایی که منجر به شکل گیری پیروزی مهم مقاومت در منطقه شده، ایفا کرد.

وی با اشاره بر نبرد رسانه ای که هم اکنون در سطح جهان برقرار است، گفت: بخش اعظم این نبردی که ما با طرف مقابل داریم، نبرد نظامی نیست بلکه نبرد رسانه ای است. طبیعی است که ما در این نبرد باید دستمان همیشه پر باشد و نه تنها مراقب پاتک های رسانه ای دشمن باشیم بلکه باید خودمان در مواجهه با دشمنی که هدف آن تقابل مطلق با ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است، طراح صحنه باشیم. در چنین شرایطی مسلما ایجاد هر گونه تنشی از جمله قطع بودجه‌های سالیانه یا مثلا عدم تغذیه مالی صحیح شبکه‌های برون مرزی از سمت دستگاه‌های دولتی و ... مسلما یک خطایی است که عواقب سختی برای کشورمان در پی دارد؛ چرا که این باعث می‌شود آن تاثیرگذاری کامل و گسترده‌ای که شبکه‌های برون مرزی باید در این نبرد رسانه‌ای ایفا کنند و همه هم نسبت به آن واقف هستیم به خوبی صورت نگیرد.

این روزنامه نگار اضافه کرد: امیدوار هستیم که خصوصا نهادهای دولتی کشورمان در تامین بودجه شبکه‌های برون مرزی، در اهمیت دادن به نقش و جایگاه آن‌ها در آن نزاع تمام عیاری که دشمنان علیه ما به راه انداخته‌اند، پر رنگ ظاهر شوند و در آینده‌ای نزدیک شاهد نه تنها فعالیت مستمر و پویا و موثر تر شبکه پرس تی وی باشیم، بلکه رسانه‌های دیگرمان مثل شبکه الکوثر هم بتوانند در این خصوص فعالیت خودشان را به مانند قبل و بهتر از گذشته داشته باشند.

وی راه حل برون رفت از این بحران‌های مالی را که گریبانگیر شبکه‌های برون مرزی شده است، در گرو توجه بیش از پیش دولت به این شبکه‌ها دانست و گفت: مدیریت دولتی و اجرایی کشور و اینکه نهادهای اجرایی کشور حمایت تمام عیاری را از این شبکه‌های برون مرزی داشته باشند، ضروری است. وقتی که شبکه‌های برون مرزی را به مثابه خاکریزهای نبرد رسانه ای در منطقه ببینیم، آن موقع قطعا نگاهمان و نوع اولویت بخشی اقتصادی و بودجه‌ای‌مان هم نسبت به آن‌ها تغییر پیدا می‌کند.

غفاری در پایان خاطرنشان کرد: موضوع دیگر هم این است که در این خصوص باید تعامل مستقیم و موثری وجود داشته باشد و این را هم در نظر داشته باشیم که ذائقه مخاطبان را در نظر بگیریم و این را بدانیم که این شبکه‌ها نقش و جایگاهی که دارند این است که به لحاظ فکری، خبری و تحلیلی مخاطبان را در سطح منطقه و جهان تغذیه می‌کنند، بهترین راه به نظر من این است که نسبت به اهمیت جایگاه این شبکه‌ها نهادهای اجرایی و دولتی کشور واقف شوند و حمایت کاملی هم در این خصوص انجام دهند.
http://www.iscanews.ir/news/1076109

امتیاز شما