امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

سکوت در برابر اخبار جعلی غربی‌ها جایز نیست/ «پرس تی وی» یک مرجع ذی صلاح خبری دنیا است

مشاهده ۷۰۷
۱۳۹۹/۰۵/۱۲- ۱۲:۳۰

یک نماینده مجلس گفت: شبکه تلویزیونی پرس تی وی یک مرجع ذی صلاح برای دنیا است؛ یعنی اگر زمانی فردی در مورد ایران در شبکه‌های غربی برایش شبهه ایجاد شود، می تواند به این شبکه تکیه کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی و به نقل از خبرگزاری فارس،  شبکه‌های برون مرزی ایران از ابتدای راه اندازی تا به حال تاثیر شگرفی در فضای رسانه ای دنیا داشته اند. در زمانی که رسانه‌های بزرگ دنیا سعی می‌کردند تا حقیقت را وارونه جلوه بدهند، شبکه‌های برون مرزی توانستند تک صدایی را بشکنند و پیام انقلاب را به تمام دنیا برسانند و در کنار آن اخبار و رویدادهای جهان را آن گونه که هست به گوش مخاطبان خود برسانند. اما پس از سال‌ها سرمایه گذاری صداوسیما در این زمینه و موفقیت هایی که شبکه‌های برون مرزی در سراسر دنیا پیدا کرده اند، حالا به دلیل انباشت بدهی همه این شبکه‌ها یا تعطیل شده اند و یا در نوبت تعطیلی قرار گرفته اند.در همین رابطه با «سلمان اسحاقی» نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی‌گفت و گویی داشتیم.

او در این گفت و گو راه اندازی شبکه‌های برون مرزی را نقطه عطفی در اقدامات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به مشکلاتی که امروزه دست به گریبان این شبکه‌ها شده، درنظر گرفتن بودجه مستقل برای این شبکه‌ها را از جمله اقدامات ضرب العجلی دانست که به احیای دوباره این شبکه‌ها می انجامد.

او همچنین معتقد است در طول این سال ها صدا و سیما در پی این بود که سعی کند در دنیا با غول های رسانه‌ای حداقل در حد وسع خودش شروع به مبارزه کند، این مبارزه از جایی شروع شد که این رسانه‌ها اذهان مردم را در دنیا نسبت به جمهوری اسلامی ایران و مخصوصا انقلاب تحریک می‌کرد، بنابراین نیاز به مرجعی بود که بتواند اخبار درست انقلاب و اخبار درست ایران را در دنیا انعکاس دهد.

**راه اندازی شبکه‌های برون مرزی نقطه عطفی در اقدامات فرهنگی جمهوری اسلامی

-راه اندازی شبکه‌های بین المللی صدا و سیما از قبیل پرس تی وی نقطه عطفی در این تلاش فرهنگی به شمار می رفت، خاطرم هست که روزهای اول راه اندازی پرس تی وی، دغدغه غربی‌ها شده بود که چگونه با این شبکه برخورد کنند؛ شبکه ای که به زبان اصلی حقایقی را در باره این که دستاوردهای انقلاب اسلامی دستاوردهای و اهدافش چیست برای مردم دنیا بیان می‌کرد. پرس تی وی و شبکه‌های مشابه، شبکه‌هایی هستند که می توانند یک مرجع صالح برای انتقال اخبار درست، دقیق و صحیح از انقلاب و جمهوری اسلامی ایران باشند.

-در طول این سالها شبکه‌های غربی و خود غربی‌ها تلاش های بسیاری برای خاموش کردن صدای شبکه‌های برون مرزی کرده اند و این به دلیل اثرگذاری شبکه‌های برون مرزی سازمان صداوسیماست. امروزه چرا غربی‌ها دنبال این هستند که پرس تی وی را محروم یا تحریم کنند؟،  چرا عده ای از رسانه‌های دنیا برای اینکه مردم به حقایق پرس تی وی دست پیدا نکنند و بتوانند اخبار دروغ خودشان را در دنیا مطرح کنند به این شبکه حمله می‌کنند؟، این نشان دهنده قدرت رسانه ای این شبکه است، بنابراین همه دستگاه‌ها باید کمک کنند آنگونه که شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، پرس تی وی را به نقطه متعالی برسانند تا بتواند به جنگ رسانه‌های غربی برود، غول های رسانه ای نمی توانند شاهد موفقیت امروز پرس تی وی باشند و اگر آن را تحریم می‌کنند به خاطر این است که حقایق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نگویند.
**رسانه‌ها جو جهانی را مدیریت می‌کنند

-امروزه جو جهانی توسط رسانه‌ها در حال مدیریت است و فاکتورهایی که شبکه پرس تی وی باید برای برنامه ریزی در نظر بگیرد تا بتواند نقش موثری ایفا کند، بسیار اثرگذار است. امروز لازمه فعالیت پرس تی وی این است که به روز باشد، بتواند خودش را با تجهیزات و برنامه‌های روز دنیا وفق دهد و نیاز مردم دنیا را ببیند. امروز نیاز دنیا این است که فرهنگ غنی ایران را بداند. کشوری که طبق فرهنگ غنی اسلامی -ایرانی خودش حرکت می‌کند، وقتی که صحبت از یک فرهنگ اصیل می‌کنیم در آن هیچ خشونت و تبعیضی نیست، هیچ اتفاق نامبارکی بر علیه مردم نیست. گرچه امروز مردم ما با مشکلات اقتصادی دست به گریبان باشند ولی نشان داده اند که حتی مردم اگر با مشکلات اقتصادی همراه باشند پای انقلاب و پای اسلام می مانند، این نشان دهنده فرهنگ غنی ایرانی است. نظر من پرس تی وی باید به سمتی برود که اول فرهنگ ایران و سپس سیاست های جمهوری اسلامی را به دنیا معرفی کند، سیاست ایران سیاست صداقت و بدون خشونت است، سیاستی است که دوست دارد در دنیا آرامش و امنیت باشد.
**تمرکز پرس تی وی بر مستندات باشد تا اخبار

-ما نباید شبکه بین المللی پرس تی وی را صرفا یک شبکه خبری بدانیم، پرس تی وی را باید یک شبکه مستند هم بدانیم و تک بعدی عمل نکند، این شبکه باید به سمتی برود که مستندهایی را با رعایت سلیقه مردم جهان درست کند و از طریق این مستندها و گزارش ها اخبار واقعی ایران زمین و انقلاب اسلامی را به دنیا ارائه کند.گاهی اوقات لازم است که پرس تی وی به عنوان یک تهیه کننده ورود کند، به نظر من اگر پرس تی وی تهیه کننده یک سری مجموعه‌هایی باشد و آن‌ها را به شبکه‌هایی که معاند نیستند بلکه همسو و همراه جمهوری اسلامی ایران هستند، ارائه کند، بسیار اثرگذار خواهد بود. می توانیم شبکه‌هایی را پیدا کنیم که صدا و سیما با آن‌ها طرف قرار داد است و تبادل نظر و تبادل فکر دارد. امضای تفاهم نامه همکاری بین مسئولان رسانه ملی و این شبکه‌ها بسیار راهگشا خواهد بود. به نظر من با برند پرس تی وی ما باید برنامه‌هایی را تولید و از این طریق توجه افراد علاقه مند را به سمت شبکه سوق دهیم.
**برخورد مردم ایران با فتنه گری غربی‌ها الگویی برای مردم آزاده جهان است

-به نظر من برخورد مردم ایران با فتنه گری غربی‌ها الگویی برای مردم آزاده جهان است و مشکلات اقتصادی و تحریم ها بر مردم فشار آورده اما فرهنگ اصیلی بین مردم ما وجود دارد که هر چه غربی‌ها به ما فشار آوردند، پای اعتقادات و فرهنگمان ایستاده ایم، اینکه انسان بتواند در بحران و در فشارها پای اعتقاد و فرهنگش بنشیند، می تواند الگوی بی بدیلی برای دنیا باشد. ایران کشوری است که رهبرش همواره با صداقت با مردم صحبت کرده است. این صداقت برخورد با مردم می تواند خودش الگویی در دنیا باشد که مردم بدانند اگر رهبرانشان با صداقت با آن‌ها رفتار کنند و اگر رهبران بدانند با مردمانشان با صداقت رفتار کنند، مردم پای آن نظام و پای آن حکومت و انقلاب خواهند ایستاد. یکی از کارهای بزرگی که ما می توانیم در فرهنگ سازی انجام دهیم، نشان دادن همین ایستادگی مردم است.

-ما در بعد سیاست هم می توانیم در دنیا خودمان را ثابت کنیم، رسانه‌های غربی مدام از عدم صداقت ایران دم می زنند. ما با استفاده از شبکه پرس تی وی می توانیم مستنداتی از صداقتی که همواره جمهوری اسلامی در ابعاد بین المللی داشته ارائه کنیم. وزرا و روسای جمهوری اسلامی ایران در مقابل دولت های دیگر همواره از صداقت برخوردار بوده اند، ما امروز به جد می توانیم بگوییم که هیچگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی‌به دنیا، کشورهای دیگر، به دولت های دیگر و به مردم دیگر دروغ نگفته است، این‌ها اگر تبیین شود، احساس آرامش، امنیت و جذابیت برای مخاطبان انگلیسی زبان در پی خواهد داشت.
**در جنگ رسانه ای و فرهنگی بازنده میدان نباشیم

-مجلس و دولت امریکا برای شبیخون فرهنگی و جنگ تبلیغاتی با جمهوری اسلامی ایران هزینه بسیار می‌کنند، امروزه در دنیا ما جنگی به نام جنگ نظامی نداریم. در حال حاضر جنگ، جنگ فرهنگی و رسانه ای است. ما باید تلاش کنیم که در این جنگ بازنده میدان نباشیم کما اینکه الان هم بازنده میدان نیستیم اما باید قدرت خودمان را بیشتر کنیم، این قدرت زمانی افزایش می یابد که به شبکه‌های برون مرزی که مورد تایید و وثوق نظام و انقلاب هستند بیشتر رسیدگی شود.

-شبکه‌های برون مرزی اگر تبیینگر منویات مقام معظم رهبری باشند و بتوانند چتر اعتقادات و انقلاب ما را بیشتر وسیع کنند، بیشتر هم مورد توجه قرار خواهند گرفت، در همین قضایای جنگ های منطقه ای سوریه و عراق و حضور مدافعان حرم در این پیکارها، شبکه‌های برون مرزی ما به خوبی توانستند نقش این شهدای جان بر کف را در تامین امنیت مردم منطقه تبیین کنند؛ این‌ها را چه کسی باید به دنیا معرفی کند؟ شبکه‌های بین المللی ایران که صداقت شان به دنیا ثابت شده است ،بنابراین در اینجاست که نقش شبکه‌های برون مرزی در منطقه محرز می‌شود.  در مقابل جنگ رسانه ای غربی ما باید قوی باشیم، این قوی بودن از کجا منشاء می‌گیرد؟ از اتحاد بین قوای سه گانه؛ مخصوصا بین مقننه و مجریه با اختصاص اعتباراتی که در خور شان مبارزه با یک جنگ و شبیخون فرهنگی است.
**شبکه‌های برون مرزی در قالب صداوسیما اما ردیف بودجه مجزا باقی بمانند

-درباره اختصاص بودجه مجزا برای شبکه‌های برون مرزی، باید بگویم که یکی از کارهایی که می تواند این شبکه‌ها را موفق کند، این است که اعتبار و بودجه مستقلی داشته باشند، چراکه این شبکه‌ها بسیاری از اوقات احتیاج به حمایت دستگاه‌های بالادستی دارند.

شبکه‌های برون مرزی می توانند برای حمایت های ستادی در صدا و سیما بمانند اما با ردیف بودجه و اعتبارات مستقل، بتوانند مستقیما خود تصمیم گیرنده امورات خود باشند، نه اینکه مثلا از صد در صد اعتباری که برای پرس تی وی در نظر بگیرند فقط بیست درصد به آن اختصاص دهند یا 40 درصد، این باعث می‌شود در برنامه‌هایی که این شبکه‌ها تبیین کرده اند، مشکل ایجاد شود. به طور مثال در آینده نزدیک انتخابات ریاست جمهوری ایران در پیش است و از الان دغدغه این وجود دارد که این انتخابات آنگونه که شایسته و بایسته مردم ایران است به دنیا معرفی شود، بنابراین مسئولان این شبکه‌ها در حال حاضر باید تنها دغدغه محتوا را داشته باشند نه اینکه با مشکلات بودجه ای و اعتباری دست و پنجه نرم کنند.

- با توجه به سفرهای مختلفی که به همراه وزارت امور خارجه داشته ام همواره علاقه مند به پیگیری این دغدغه بوده ام، الان هم مراجع ذی ربط و ذی صلاح مثل وزارت امور خارجه باید این موضوع را پیگیری کنند، در هر کشوری که برای مذاکرات و دیدارهای دو جانبه می رویم باید تفاهم نامه‌هایی فرهنگی رسانه ای هم به امضا برسد تا حرکات خودسرانه ای از سوی دولت ها در این باره صورت نگیرد و شبکه‌های برون مرزی ما به یکباره با تحریم مواجه نشوند.
**شبکه‌های غربی به دروغ تکیه داده اند

- در قضایای برجام که آن اتفاقات افتاد و اخبار و اطلاعات غلطی را از ایران می دادند، وقتی پرس تی وی در این باره با استناد اظهار نظر می‌کرد و اظهار می‌کرد که ایران اراده انجام توافقات برجام را دارد، این مستندات باعث شد که واقعیت ها آن طور که باید باشد مطرح شوند، ما نباید اجازه دهیم هر چه دروغ و کذب است در دنیا توسط غربی‌ها مطرح شود و ساکت باشیم، این سکوت باید توسط شبکه‌های بین المللی مخصوصا پرس تی وی شکسته شود.مواضع پرس تی وی در قضیه برجام و جنگ سوریه بحث کارشناسی شده بود؛ یعنی یک بحث فرا دولتی و فراجناحی بود، اخبار و اطلاعات را پوشش می داد و اجازه می داد که تحلیل و نقد انجام شود؛ یعنی این اختیار و میدان را به مردم می داد که خود مردم نقد و تحلیل کنند

- امیدوارم مردم به این نتیجه برسند که شبکه‌های غربی برای نظام جمهوری و ایران زمین به دروغ تکیه داده اند، ولی پرس تی وی می تواند یک مرجع ذی صلاح برای دنیا باشد؛ یعنی اگر زمانی فردی در مورد ایران در شبکه‌های غربی برایش شبهه ایجاد شود، می تواند به این شبکه تکیه کند. امیدوارم پرس تی وی در کنار خبر به ساخت مستندهای جذاب هم ادامه دهد و این جنبه از کارش را هم قوی تر کند تا بتواند اعتماد مردم را بیش از پیش جذب کند.
https://www.farsnews.ir/news/13990512000049



امتیاز شما