امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

رمزگشایی از تنش پارامتر هابل در «چرخ»

مشاهده ۳۴۶
۱۳۹۹/۰۵/۱۳- ۱۴:۰۶

امروز، دوشنبه 13 مرداد برنامه «چرخ» به بررسی تنش پارامتر هابل اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این قسمت از برنامه، حافظ آهی، مجری-کارشناس «چرخ» با دکتر محمدمهدی شیخ‌جباری، استاد پژوهشکده‌ فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت‌وگو می‎کند.
قانون‌ هابل، قانونی در اختر فیزیک و کیهان‌شناسی است که فرض می‌کند که جهان با سرعتی ثابت که برای تمام زمان‌ها ثابت است، در حال گسترش است. زمانی که کیهان‌شناسان اجرام نجومی مانند برخی تپ‌اخترها (ستاره‌های نوترونی چرخان) را رصد می‌کنند، جهانی را می‌بینند که سریع‌تر و با ثابت هابل بزرگتری انبساط پیدا می‌کند. این اختلاف که به‌عنوان «تنش هابل» شناخته می‌شود، با وجود دقیق‌تر شدن تمام اندازه‌گیری‌ها باقی مانده است. برخی از ستاره‌شناسان به این بحث ادامه می‌دهند که آیا ممکن است این تنش چیزی جز خطایی در اندازه‌گیری نباشد. اما اگر این اختلاف واقعی باشد، به این معناست که مدل دانشمندان از جهان چیزی کم دارد.
دکتر محمدمهدی شیخ‌جباری در گفت‌وگو با «چرخ» این مفاهیم را تشریح و اختلاف نظرها را درباره‌ این موضوع بررسی می‌کند.
فصل هفتم مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. «چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده و به مدت 45 دقیقه از شبکه‌ چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما