امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

«آن سوی داستان» طاهر در غرب ایران

مشاهده ۶۱۶
۱۳۹۹/۰۵/۱۵- ۱۴:۱۰

برنامه تلویزیونی «آن سوی داستان»، در زمینه معرفی کتاب طاهر در کردستان، پنجشنبه 16 مرداد از شبکه افق پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه تلویزیونی «آن سوی داستان» با موضوع معرفی کتاب‎های نوشته شده درباره دفاع مقدس روی آنتن شبکه افق می‌رود. در این برنامه کتاب‎هایی با مضمون تاریخ شفاهی، خاطره‎نگاری و یا مستند داستانی رزمندگان اسلام مد نظر قرار می‌گیرند. «آن سوی داستان» شامل چند بخش است که در بخش نخست، مجری برنامه با نویسنده و شخصیت‎های حقیقی یکی از کتاب‎ها به گفت‌وگو می‎نشیند؛ همچنین 40 نفر از حاضران در استودیو هر کدام یک جلد از کتاب مد نظر را از قبل دریافت و مطالعه کرده‎اند تا در فواصل برنامه، بخشی از آن را بخوانند و در ادامه از مهمان خواسته می‌شود بقیه آن را روایت کند. در پنجمین قسمت فصل جدید این برنامه، کتاب طاهر در کردستان بررسی می‌شود. علی الله سلیمی نژاد نویسنده این کتاب است و در آن به زندگی شهید حسن طاهرنژاد از نیروهای اطلاعات امنیت سپاه در غرب کشور که از نفوذی‌های سپاه در حزب دموکرات در غائله کردستان بود، می‎پردازد. علی الله سلیمی نژاد، جواد فدایی (همرزم شهید) مهمانان این برنامه هستند و بازیگرانی همچون علی رضا دیلمی، پیمان پورنیک دست و ابراهیم شریعت نیا هم به ایفای نقش در بازسازی بخش‎هایی از کتاب می‌پردازند. «آن سوی داستان» به تهیه‎کنندگی قاسم اورنگی، پنجشنبه این هفته شانزدهم مردادماه ساعت 19 روی آنتن شبکه افق می‎رود.

اتحادی «برادرانه» با اهل سنت ایران

مستند «برادرانه» درباره اقدامات گسترده گروه‌های جهادی در منطقه سنی‎نشین استان کردستان است، استانی در غرب کشور که در دوره‌های مختلف، محرومیت‎های فراوانی داشته و اینک، جوانان انقلابی این مرز و بوم برای کاستن از این کمبودها و محرومیت‎ها، پیش قدم شده‎اند. در این مستند می‌بینیم جوانان گروه‌های جهادی با زبان روزه در مناطق سنی‎نشین استان کردستان مشغول فعالیت هستند. در شرایط کنونی که گروه‌های تکفیری درصدد ایجاد اختلاف میان مذاهب اسلامی هستند، آنچه می‎تواند از نظر معنوی و اعتقادی با این پدیده خانمان برانداز در جهان اسلام مقابله کند، حفظ و تقویت وحدت میان مسلمانان است و یکی از راهکارهای تحقق این موضوع، تلاش برای کمک به کسانی است که در مناطق کمتر برخوردار زندگی می‌کنند. گفت‎وگو با جوانان حاضر در گروه‌های جهادی و نمایش برخی اقدامات آن‎ها در کردستان از زوایای مختلف، بخش‎های گوناگون این مستند را تشکیل می‎دهند. حیدر زیبایی کارگردانی «برادرانه» را بر عهده داشته است که پنجشنبه این هفته شانزدهم مردادماه ساعت 20 و تکرار آن ساعت 5 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

شیرینی ایرانی در «مطبخ» ایرانی

«مطبخ» عنوان مجموعه مستندی درباره تاریخچه تعدادی از خوراک‌ها و غذاهای سنتی ایرانی است و در هر قسمت به یکی از این غذاها پرداخته می‌شود. در قسمتی از این مستند که جمعه 16 مردادماه روی آنتن شبکه افق می‌رود، انواع شیرینی ایرانی و تغییر آن‎ها در گذر زمان بررسی می‎شود. «مطبخ» را می‎توانید پنجشنبه این هفته ساعت 17:30 از شبکه افق تماشا کنید. تکرار این مستند هم روز بعد ساعت 11 پخش می‎شود.

مدافع حرمی‌که در سالروز ازدواجش به شهادت رسید

شهید ابوذر امجدیان از مدافعان حرم در سوریه بود که در صبح روز یکم آبان ماه سال 94 که مصادف با تاسوعای حسینی (ع) و چهارمین سالروز ازدواجش بود به درجه رفیع شهادت نائل آمد. همسرش درباره ویژگی‌های اخلاقی او می‌گوید اشتباه است که تصور کنیم مدافعان حرم دلبسته خانواده نیستند و دلتنگ نمی‌شوند. اصل کار همین است که می‌گذارند و می‌روند یعنی هنر گذشتن از تعلقاتی چون زن و فرزند را دارند. مریم امجدیان همسر این شهید سرافراز مدافع حرم است که در هشتمین قسمت مستند «ملازمان حرم» با فضه سادات حسینی به گفت‎وگو می‎نشیند. این مجموعه پنجشنبه‌ها ساعت 18 و تکرار آن ساعت‎های 8 و 12:30 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

سفر به سرزمین لی لی پوت

«ایرانگرد» مجموعه‎ای مستند با موضوع توریسم داخلی است، سفری هیجان انگیز به نقاط مختلف ایران، جاهایی که کمتر دیده شده و کمتر درباره آن‌ها شنیده‎ایم. در پنجمین قسمت فصل دوم این مجموعه، به خراسان جنوبی و روستایی به نام ماخونیک، جایی که به سرزمین لی لی پوت مشهور است، سفر می‎کنیم. ماخونیک روستایی است که در دهستان دُرُح بخش مرکزی شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی واقع شده‌است. این روستای از روستاهای شگفت‌انگیز جهان به حساب می‌آید. این محل به لحاظ شهرت این روستا به شهر «لی‌لی‌پوت‌ها»، جذابیت‌های حیرت‌انگیزی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد. از روستای ماخونیک تا افغانستان نیم ساعت فاصله وجود دارد و مردم ماخونیک اصالتاً افغانی می‌باشند که در چند قرن پیش از افغانستان کوچ کرده‌اند و ماخونیک را برای زندگی برگزیده‌اند «ایرانگرد» جمعه‌ها ساعت 22 و تکرار آن ساعت 8 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

تلاش یک عالم شیعی برای وحدت با اهل سنت

علامه امینی نویسنده کتاب گرانسنگ الغدیر، عالمی‌برجسته و شیعی بود که برای نگارش این اثر، سفرهای زیادی انجام داد و با افراد بسیاری به گفت‎وگو نشست. او سعی کرد از احادیث اهل سنت در این کتاب استفاده و ولایت امیرالمومنین علی(ع) را اثبات کند. یکی از ثمرات این سفرها و گفت‎وگوها، تاکید بر اتحاد میان همه مسلمانان از همه فرق و مذاهب بود، داستانی طولانی در طول تاریخ که گزیده‎ای از آن در مستند «ود» به نمایش در آمده است. این فیلم روایتی متفاوت از وحدت جامعه اسلامی در کلام علامه امینی است که در آن مشی و روش علامه مؤلف کتاب «الغدیر» در توجه به جایگاه وحدت مسلمانان بررسی شده است. به گفته ابوالفضل منافی پور کارگردان «ود»، این مستند زندگینامه علامه امینی نیست ولی تلاش شده تا با بررسی مشی و روش علامه، جایگاه وحدت مسلمانان را در کلام و رفتار ایشان بررسی کند و قرائتی عینی از این جنبه دینی علامه به نمایش گذاشته شود. «ود» را می‌توانید جمعه 17 مردادماه ساعت 21 از شبکه افق تماشا کنید. تکرار این مستند روز بعد ساعت 3:30 بامداد روی آنتن می‎رود.

خبرنگاری «یکی از ما» ست
17 مرداد هر سال در تقویم ملی ایران به نام روز خبرنگار نامگذاری شده، زمانی که یادآور سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی‌ به دست گروهک تروریستی طالبان است. مستند «یکی از ما – گزارش ویژه» کاری از گروه روایت فتح است که به همین مناسبت روی آنتن شبکه افق می‎رود. این مستند باتلاش رضا سورانی کارگردانی شده و شامل گفت‌وگو با اسدالله افلاکی روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست است. «یکی از ما» را می‎توانید جمعه این هفته ساعت 17:30 و بازپخش آن را ساعت 9 روز بعد از شبکه افق تماشا کنید.

امتیاز شما