امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

از انفجار بیروت تا بازگشت دراگون در «چرخ»

مشاهده ۵۳۷
۱۳۹۹/۰۵/۱۹- ۱۲:۳۴

یکشنبه 19 مرداد برنامه «چرخ» با بررسی مهم‌ترین خبرهای دنیاهای علم و فناوری روی آنتن شبکه‌ چهار سیما می‌رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در میز علم این قسمت «چرخ»، حافظ آهی، مجری-کارشناس برنامه میزبان سپیده شعرباف، روزنامه‌نگار علم و دکتر داریوش طاهرزاده، دکترای شیمی و مدرس دانشگاه تهران است. شعرباف از چشم‌انداز مصرف پلاستیک در 20 سال آینده می‎گوید و طاهرزاده از چگونگی وعلل فاجعه‌ای که انفجار نیترات آمونیوم در بیروت آفرید.
به گفته‌ رسانه‌ها علت اصلی انفجارهای مهیبی که بخشی از پایتخت لبنان را ویران کرد، سرایت آتش به یک انبار بزرگ نیترات آمونیوم بوده است. این مواد بسیار خطرناک محموله‌ یک کشتی بوده که سال 2013 در بندر بیروت متوقف شده بود.
در بخش دیگری از «چرخ»‌ محمدحسین جهان‌پناه و خشایار مریدپور، دو روزنامه‌نگار فناوری، دو خبر مربوط به هوافضا را بررسی می‎کند.
هفته‌ی گذشته شرکت اسپیس‌ایکس با موفقیت نخستین ماموریت سفینه‌ سرنشین‌دارش را برای سازمان فضایی آمریکا (ناسا) انجام داد و دو فضانورد ناسا پس از اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی با سفینه‌ دراگون ساخت این شرکت به زمین بازگشتند. همچنین شرکت اسپیس‌ایکس سه‌شنبه‌ هفته گذشته نمونه‌ اولیه موشک مریخ‌نورد «استارشیپ» با کد SN5 را که نسل آینده‌ موشک‌های فضایی این شرکت محسوب می‌شوند، با موفقیت آزمایش کرد.
فصل هفتم مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. «چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده و به مدت 45 دقیقه از شبکه‌ چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما