امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

سفر به «ایران» از کرمانشاه و شهر فیروزه تا قنات‎های یزد

مشاهده ۱۴۹۶
۱۳۹۹/۰۵/۲۰- ۱۳:۴۴

برنامه «ایران» از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی، در این قسمت به معرفی شهر کرمانشاه، مشهد و قنات‎های یزد می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «ایران» که در هر قسمت با سفر به نقاطی جذاب از کشورمان دریچه‎ای تازه از دیدنی‌های ایران را به روی مخاطبان باز می‌کند، در این قسمت از برنامه به معرفی شهر زیبای کرمانشاه، شهر فیروزه استان خراسان و قنات‎های یزد می‌پردازد.
کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است که از لحاظ بقایای سکونت‌های پیش از تاریخ، یکی از مناطق بسیار غنی و مهم در ایران و غرب آسیا است. قدیمی‌ترین آثار سکونت بشر در کرمانشاه مربوط به دوره دیرینه سنگی است که شامل چند تبر دستی سنگی است که در منطقه گاکیه و غرب هرسین یافت شده‌است.
طاق بستان، بیستون، شکارگاه خسرو پرویز و غار پرآو بزرگ‎ترین غار عمودی دنیا و دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه از آثار تاریخی این شهر است.
بخش دوم این برنامه به معرفی شهرستان فیروزه در استان خراسان رضوی می‌پردازد. سنگ فیروزه از سنگ‌های قیمتی و دارای طیف رنگی آبی و سبز است. بهترین و گرانبهاترین نوع آن نیز با رنگ آبی سیر و عجمی است. به علت عدم تغییر رنگ آن با گذشت زمان، جزو سنگ‎های گرانبها محسوب می‌شود. نوع سنگی آن نیز از میان سنگ‌های آذرین استخراج می‌ شود. معادن فیروزه در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان فیروزه واقع شده‌است و تمامی فیروزه کاران این شهر نیز همه بومی هستند. هنرمندانی در نیشابور، مشهد و اصفهان به این کار اشتغال دارند.
در ادامه، این برنامه به معرفی قنات های یزد یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر و کانال‎های آب زیرزمینی که آب را از اعماق زمین به سطح زمین انتقال می‎دهند می‌پردازد. نخستین و طولانی ترین قنات دنیا در یزد ابداع شده که قنات زارچ یزد است. برخی دیگر از قنات های یزد قنات حسن آباد مهریز، قنات غیاث آباد پشتکوه ، قنات اهرستان و ... هستند.
برنامه «ایران» به تهیه‌کنندگی محمدعلی قاسمی روزهای چهارشنبه، ساعت 4 بامداد تکرار آن ساعت 7 و 11 و 20 به وقت تهران روی آنتن هیسپان تی وی می‎رود و در روز پنجشنبه ساعات 13 بازپخش می‎شود.

امتیاز شما