امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
در نشست هماهنگی «خیمه‌های رسانه‌ای» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر تأکید شد
در نشست هماهنگی «خیمه‌های رسانه‌ای» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر تأکید شد

فضای مجازی پیشگام در برگزاری باشکوه محافل حسینی

مشاهده ۶۸۴
۱۳۹۹/۰۵/۲۲- ۰۹:۵۷
تعداد بازدید:684

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارتباطات به عنوان متولیان برگزاری مراسم محرم امسال در فضای مجازی، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در نشست متولیان برگزاری مراسم محرم که با حضور صادق امامیان رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات، حجت الاسلام جلالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، محمدحسن شانه ساززاده رئیس هیات مدیره گروه شاتل و محمدعلی یوسفی زاده مدیر عامل آسیا تک و نمایندگان شرکت‌های همراه اول، ایرانسل و... برگزار شد، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارتباطات تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

در ابتدای نشست امامیان با بیان اینکه نیت و  هدف ما این است که امسال به بهترین شکل در فضای مجازی مراسم‌ محرم را پوشش دهیم گفت: این هدف را با پشتوانه دستورالعمل های وزارت بهداشت و تأکید بسیاری از مراجع عظام که گفته اند به دلیل شیوع کرونا باید مراسم به شکل مجازی برگزار شود، دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با اشاره به اهمیت استفاده هیئت‌های مذهبی از بسترهای بومی‌گفت: بسیاری از این هیئت ها نرم افزار‌های خارجی را در اولویت قرار می دهند اما امسال شرایط فرق کرده است ودر دستگاه‌ها همگرایی صورت گرفته است و مدیران اپراتور‌ها هم قول داده‌اند، اینترنت رایگان در اختیار خیمه‌های رسانه‌ای قرار دهند.

وی با اشاره به نقش رسانه ملی در همیاری با خیمه‌های رسانه‌ای گفت: برنامه «حسینیه» به نمایندگی از فضای مجازی و طرح خیمه‌های رسانه‌ای از شبکه‌های سیما روی آنتن خواهد رفت و با همراهی معاونت فضای مجازی رسانه ملی برای محرم فعالیت هیئت ها را پوشش می‌دهد.

امامیان با اشاره به اهمیت چگونگی نمایش این عزاداری‌ها در فضای مجازی متذکر شد: یکی از دغدغه‌های ما چگونگی نمایش این مراسم و رعایت پروتکل های بهداشتی در کنار موضوعات اخلاقی از جمله ادبیات مناسب، پوشش شایسته و ... است. از این رو برای همه هیئت ها الگوهایی ترسیم کردیم تا بر اساس موازین اخلاقی و نمایش در فضای مجازی و رسانه ملی این تصاویر منتشر شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر افزود: دغدغه بعدی ما کیفیت تصاویر است که باید با افزایش کیفیت بسترهای داخلی امکان ارسال تصاویر با کیفیت مناسب میسر شود.

وی در پایان متذکر شد: اینکه این مراسم به شکل زنده در بستر مجازی قرار بگیرد و یا روی آنتن برود منوط به رعایت تمام موارد یاد شده‌است و از این رو باید بررسی شود که مسئولیت پخش زنده از سوی مجریان طرح پذیرفته می‌شود یا خیر.

 فضای مجازی برآورده کننده نیازهای معنوی

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین جلالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی‌گفت: در جلسه ستاد ملی محرم که با حضور جدی همه مسئولان برگزار شد همگی بر استفاده از فضای مجازی تأکید کردند و آن را برآورده کننده نیازهای معنوی عزاداران دانستند.

وی افزود: معنای «حب الحسین یجمعنا» را می توان در روز‌های کرونایی هم دید. هرچند فضای مجازی با توجه به قدرتی که دارد، نمی‌تواند همه نیاز‌های معنوی مخاطبان را برطرف کند اما اکنون مهم ترین بستر برای اجرای باشکوه مراسم محرم 99 است.

حجت الاسلام جلالی تأکید کرد: ما خودمان دوست داریم که قشر‌های وسیعی از مردم که بیش از دیگران در معرض خطر هستند در جلسات عزاداری شرکت نکنند و از طریق فضای مجازی مجالس را ببیند. بسیاری از هیئت ها در سال‌های گذشته هم اینکار را انجام می‌دادند. به هر حال ما به عنوان سازمان تبلیغات اسلامی امسال هم انجام وظیفه خواهیم کرد.

ویافزود: تاکنون ۹۳ هزار پیامک به هیئت ها ارسال کرده و از آن‌ها خواستیم که فرآیند برگزاری مراسم‌ خود را ثبت کنند و به سامانه ما بیایند. و استقبال بی‌نظیری از این طرح شده است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های نوین رسانه‌ای نیاز به سواد رسانه‌ای در کشور دارد، به همین دلیل آموزش‌هایی برای مخاطبین درنظر گرفته ایم. اکنون بیش از هزار هیئت در کشور ثبت شده اند که کار‌های ویژه رسانه‌ای در کشور انجام می‌دهند. ۸۶ هزار مداح در این ایام در تهران و شهرهای مختلف حضور فعال در محافل مذهبی دارند که ۳۶ هزار نفر از آن‌ها به صورت مستمر مداحی می‌کنند. در این میان بیش از ۵۰۰ نفر از مداحان شناخته شده از رسانه ملی و رسانه‌های مجازی استفاده می‌کنند که در کل ظرفیت قابل توجهی را به ما یادآوری می‌کنند.

تسهیل‌گری برای حضور در فضای مجازی

در ادامه فتاحی معاون وزیر ارتباطات بااشاره به اهمیت هیئت های مجازی و برخط گفت: شرایط کرونا وضعیت خاصی را پدید آورده است، پیش از این هم تلاش کردیم که چنین همکاری‌هایی شکل بگیرد، اما صرف نظر از دلایل باید بگویم که صورت نگرفت. اما الان وظیفه‌ای که نسبت به سلامت اجتماع بر دوش همگان است باعث شده درخواست ما، به منظور ساماندهی فعالیت‌ هیئت ها در فضای مجازی، پس از مدت ها به نتیجه برسد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تجربه هیئت آنلاین و محافل آنلاین را در بستر مجازی مفید دانست و افزود: ما تجربه برگزاری مراسم‌های مذهبی را در ماه رمضان داشتیم. در حال حاضر هم همگرایی بین هیئت هایی که خودشان تولید کننده اصلی محتوا هستند و سرویس‌های اینترنتی، به وجود آمده است به طوری‌که ما وقتی با هر یک از اپراتور‌ها صحبت کردیم هیچکدام نگفتند که نمی‌توانیم و همه خواستند که اینترنت رایگان برای این کار اختصاص دهند. به نظرم این همگرایی را فقط در ماه محرم میتوان دید.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در اجرای این طرح دغدغه‌هایی هم وجود دارد گفت: دغدغه اول این است که معیار نمایش هیئت درخور شأن چیست و دست‌اندکاران محافل مذهبی چگونه باید این معیارها را رعایت و در فضای مجازی منتشر کنند؟

وی افزود:  ما باید از نمایش هیئت هایی که عمدا یا سهوا پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند صرف نظر کنیم تا بهانه به دست کسانی که منتظر دیدن چنین چیزی هستند نداده باشیم.

فتاحی افزود: نکته دوم کیفیت و قیمت اینترنت و پلتفرم‌های داخلی است که باید نیاز کاربران را تأمین کند و امیدوارم در این ایام شاهد شکایت از ضعیف بودن کیفیت بستر‌های داخلی نباشیم.

معاون وزیر ارتباطات متذکر شد: فراموش نکنیم که محافل مذهبی و هیئت ها باید ادبیات ارائه محتوای خود در رسانه‌های مجازی را بدانند تا در آینده دچار مشکل نشویم و البته پخش زنده این مراسم نیز اهمیت دارد که باید ببینیم چه هیئت هایی و چگونه امکان پخش زنده دارند.

 تقویت مناجات خانگی

محمد حسن شانه ساززاده مدیر شرکت شاتل نیز گفت: باتوجه به صحبت های مقام معظم رهبری و طرح مناجات خانگی همکاران ما کار محافل بر خط را انجام دادند و با تکیه بر اولین تجربه در ماه رمضان که با استقبال خوبی مواجه شد این مسیر را ادامه می‌دهیم.

وی افزود: در ماه رمضان بیش از ۳ میلیون کاربر از پخش مجازی مراسم ماه مبارک استفاده کردند. با توجه به گسترش کرونا به نظر می‌آید که ماه محرم هم باید از فضای مجازی پخش شود. قطعا دوستان حرکت خوب و قابل تحسینی را آغاز کرده اند و ما هم با تمام توان در وزارت ارتباطات پای کار خواهیم بود.

شانه ساز زاده عنوان کرد: در پخش VODها با شرکت نماوا همکاری می‌کنیم و به دلیل ریسک بالای پخش زنده، امکان پخش صوت و تصویر به صورت آفلاین داریم.

گفتنی است در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری میان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارتباطات امضا شد.

 

امتیاز شما