امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

«ترنم»مسابقه استعدادیابی قرآنی/ رقابتی که همه در آن برنده هستند

مشاهده ۶۴۵
۱۳۹۹/۰۵/۲۵- ۱۱:۱۲

مسابقه تلویزیونی «ترنم»از شبکه یک باهدف استعدادیابی قرآنی و ایجاد فرصتی برای جوانان، نوجوانان و کودکان روی آنتن می رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی؛ در سال های اخیر، گرایش و هدف اصلی سیما در تولید و پخش مسابقات، باهدف استعدادیابی بوده است. اغلب مسابقاتی که طی سال های اخیر روی آنتن تلویزیون رفته اند، در پی فراهم کردن فرصتی برای جوانان، نوجوانان و کودکان بوده اند تا قابلیت و توانایی‌های ویژه خود را نشان دهند و از این طریق فرصتی برای شکوفایی بیابند. مسابقه تلویزیونی «ترنم» نیز از جمله این مسابقات است که محور اصلی آن استعدادیابی است.
اما تفاوت و وجه ممیزه اصلی این مسابقه با سایر برنامه‌های مشابه این است که «ترنم» در پی استعدادیابی در حوزه تلاوت قرآن کریم است. این برنامه، یکی از مسابقه‌های استعدادیابی تلویزیونی با تمرکز بر قرائت و تلاوت قرآن به حساب می آید. هر چند که صداوسیما تاکنون برنامه‌ هایی با مضامین مذهبی و قرآنی برای گروه‌های سنی خوردسال پخش کرده بود؛ برنامه‌هایی که در زمان خودشان می توانستند تاثیرگذار باشند. اما با توجه به نیازهای امروز نسل جدید و فضای رسانه ای حاکم، تولید چنین برنامه‌ هایی نیز می‌ بایست مماس با ذائقه و سلیقه بچه‌ها و جوانان باشد. به نظر می رسد که برنامه «ترنم» واجد این ویژگی باشد و از ساختار و فضایی به روز و جدید برخوردار است.
این برنامه به طور زنده پخش می‌شود و این باعث هیجان انگیز شدنش شده است. همچنین رقابتی که به صورت زنده نمایش داده می‌شود، اعتبار و عیار بیشتری دارد، چون تماشاچی در همان زمان برگزاری مسابقه از چند و چون وقایع و اتفاقات آگاه می‌شود. این مسابقه که پخش آن از 31 تیر در شبکه اول سیما آغاز شده، با بخش ها و آیتم های مختلف خود، علاوه بر فراهم کردن امکانی برای نمایش توانمندی‌های قاریان نوجوان و شناسایی ظرفیت های پنهان و آشکار آن‌ها، نوعی تبلیغ و تشویق برای انس با قرآن نیز محسوب می‌شود؛ چرا که «ترنم» با بخش های متنوع و در قالبی جدید، به مباحث مرتبط با کلام الهی می‌پردازد. مرور قرائت های ماندگار از قاریان مطرح جهان، توجه به آواها و الحان مختلف در قرائت، آشنایی با قاریان داخلی از اقصی نقاط کشور و گوش سپردن به کلام خداوند، آن هم با صوت آسمانی نو و با دلی پاک و روشن، حداقل دستاوردی است که بیننده این برنامه در عصری تابستانی می تواند کسب کند.
نکته قابل توجه این است که همه شرکت کنندگان در این مسابقه، زیر 16 سال سن دارند؛ برخی در گروه سنی نوجوان قرار می‌ گیرند و بعضی نیز کودک و نونهال هستند. به طور طبیعی برنامه ای که شرکت کنندگانش را این گروه سنی در بر می‌گیرد، مخاطبانش نیز از همین گروه هستند. بنابراین باید جاذبه لازم برای اینکه کودکان و نوجوانان در آن شرکت کنند یا پای تماشای آن بنشینند، به وجود بیاید.
اولین ابزار که هم جاذبه آفرین است و هم هویت یک برنامه را برملا می‌کند، تیتراژ آغازین آن است.
در برنامه «ترنم» به طور هوشمندانه ای با گذر از همه کلیشه‌های رایج در برنامه‌های معارفی، تیتراژ معرف، جهانی پر رمز و راز و با حوادث گوناگون و البته پرآشوب است اما در نهایت تصویر تیتراژ وارد دنیایی می‌شود که تمثال و استعاره ای از بهشت است و این بخش با تلاوت آیه «قلب ها آرام نمی‌گیرند مگر با یاد خدا» همراه می‌ شود. به این ترتیب، برنامه آغاز می‌ شود و در ادامه، مجری با بیانی روان و گرم و صمیمی و مطابق با عرف اجرا، مسابقه را کلید می زند. ساختار و عملیات برگزاری این مسابقه تلویزیونی به این شرح است که هر روز چهار شرکت کننده که هر یک استعدادی دارند در استودیو حاضر و با چالش هایی مواجه می‌ شوند.
در هر مرحله و پس از هر آزمونی، سه داور حاضر در استودیو و چند داور از شهرستان‌ های مختف کشور به طور مجازی، به کار آن‌ها امتیاز می دهند و به این ترتیب برگزیده هر قسمت به دور بعدی راه می یابد. همه کودکان و نوجوانان می توانند با ارسال ویدئویی از قرائت خود به برنامه، فرصت شرکت در این مسابقه را پیدا کنند. هر چند که در مسابقه قرآنی، بازنده معنا ندارد؛ همه افرادی که وارد این رقابت می‌شوند به یک معنا برنده و پیروز هستند، چون با قرآن انس دارند و لقب استعداد قرآنی یافته اند.
ساختار برنامه «ترنم» از سوی سازندگانش این گونه معرفی شده است: «شرکت‌ کنندگان در سه بخش با یکدیگر به رقابت می‌ پردازند. در بخش اول، در هر برنامه فرازی از تلاوت یک استاد مصری پخش می ‎‎شود. این فراز‌ها از قبل در سایت شبکه یک و صفحه برنامه گذاشته شده اند و شرکت‌کنندگان در مسابقه می‌ توانند آن تلاوت را قبل از حضور در مسابقه تمرین کنند. در این بخش هر شرکت‌کننده باید فراز تلاوت استاد مصری را همانند وی تلاوت کند.
در بخش دوم یک فراز از آیات قرآن انتخاب و شرکت‌ کنندگان با ذوق شخصی خود آن آیه را تلاوت می‎ کنند و در بخش سوم نیز تلاوت‎ها به صورت تقلیدی و فرازی از تلاوت استادان ایرانی خواهد بود.
در این مسابقه سه داور به نام‎های احمد ابوالقاسمی، حمیدرضا احمدی‌وفا و امین پویا، به‎عنوان هیئت حاضر در استودیو حضور دارند و پنج داور از استان‌های شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی کشور به عنوان هیئت ناظر و به ‎صورت زنده داوری می‎ کنند.
در مرحله مقدماتی حدود ۸۰ نفر شرکت می‎کنند و از میان آن‌ها ۱۶ نفر به مرحله نیمه نهایی و در نهایت چهار نفر به بخش نهایی راه پیدا می‌کنند.» در این فصل از مسابقات که چهارشنبه این هفته به پایان می رسد، ۲۵ برنامه در نظر گرفته شده است که روز‌های شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷ عصر از شبکه یک پخش می‌شود.
برنامه «ترنم» محصول گروه معارف شبکه یک سیماست که با توجه به شرایط حاضر کرونایی و به منظور پر کردن اوقات فراغت نوجوانان به تهیه ‎کنندگی داوود نجفی و با اجرای محمد خاکساری، روی آنتن رفته است. گفتنی است: پیش از این سردار یزدی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) در نامه‌ ای به رئیس رسانه ملی از تولید و پخش مسابقه قرآنی «ترنم» قدردانی کرده بود.

امتیاز شما