امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

نگریستن آگاهانه به مسئله مرگ و زندگی زیر نور «چراغ مطالعه»

مشاهده ۵۱۱
۱۳۹۹/۰۵/۲۵- ۱۳:۰۲

برنامه «چراغ مطالعه» امروز 25مرداد از راهکارهای غلبه بر وحشت از مرگ می‌گوید.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اورانوس قطبی نژاد آسمانی، مترجم کتاب «خیره به خورشید نگریستن» در هشتمین قسمت فصل جدید برنامه «چراغ مطالعه» پاسخگوی پرسش‌های کورش علیانی می‌شود.
اطراف ما افرادی هستند که تجربه‌ از دست دادن عزیزی را داشته‌اند و با احساس ترس از مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند، به همین دلیل مرگ برای هیچکس احساس غریبی نیست. در حقیقت از ابتدای تاریخ، مرگ همواره موضوعی است که ذهن آدمیان را به خود مشغول کرده است. شاید شخصا در زمان‌ هایی با این احساس روبه رو شده‌ ایم ولی برای مدتی با سرگرم شدن به موضوعات مختلف خودمان را از چنگ این احساس و اضطراب رها کرده‌ ایم، اما باید این موضوع را بپذیریم که این اضطراب هرگز از بین رفتنی نیست و برای هر فردی در برهه ای از زمان به شکل متفاوت خود را نشان می ­دهد.
اروین یالوم در این کتاب به شیوه‌ ای بسیار هنرمندانه و با نگارشی ساده و روان این احساس را نوعی حس مشترک عمومی‌ به تصویر درآورده است و به گفته خودش می‌ خواهد ترس از مرگ را با تمام بشر تقسیم کند تا جایی که از تجربیات خودش برای ما بیان می‌ کند و به خوانندگان راهکارهایی را برای سازگاری بهتر با این اضطراب می‌ آموزد. درحقیقت پیام اصلی این کتاب نگریستن دقیق و آگاهانه به مسئله مرگ و زندگی است. اروین دیوید یالوم‌ (۱۹۳۱) روانپزشک هستی گرا و نویسنده آمریکایی است. او ابتدا در رشته پزشکی و سپس در رشته روان‌پزشکی تحصیل کرد و فارغ التحصیل شد و به همین منوال در سال ۱۹۶۳ استاد دانشگاه استنفورد شد. یالوم پایه‌گذار روانشناسی اگزیستانسیال است و در این‌باره کتاب‌های زیادی تالیف کرده است.
«چراغ مطالعه» امروز شنبه، ۲۵ مردادماه، ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه چهار می رود و بازپخش آن یکشنبه ۲۶ مرداد ساعت ۱۷ و جمعه ۳۱ مرداد ساعت ۹ صبح خواهد بود.

امتیاز شما