امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

دیدار معاون رئیس رسانه ملی با سفیر چین در ایران / توسعه همکاری با شرق در دستور کار ساترا

مشاهده ۴۳۵
۱۳۹۹/۰۶/۰۴- ۱۸:۱۴

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) گفت: توسعه همکاری با شرق در دستور کار ساترا قرار دارد و در این میان، چین که در زمینه نظام رسانه‌ای خود پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته، جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سید صادق امامیان، معاون رئیس رسانه ملی و رئیس ساترا با اعلام این خبر در دیدار با چانگ هوا، سفیر چین در ایران تصریح کرد: وظیفه ساترا توسعه صنعت رسانه ایرانی است، به همین دلیل این سازمان از بدو تأسیس فعالیت گسترده‌ای در سطح بین‌المللی داشته است؛ به‌طوری‌که ظرف دو سال اخیر بیش از 40 تنظیم‌گر غربی را شناسایی و با آن‌ها ارتباط برقرار کرده‌ایم.

وی افزود: باید زمینه همکاری بین رسانه‌های ایران و چین و حتی سازمان‌های تنظیم‌گر دو طرف را فراهم کنیم. امیدواریم این جلسه، شروع همکاری مشترک برای انتقال تجربیات و رابطه نهادهای خصوصی مربوطه باشد.

امامیان با اشاره به محورهای همکاری رسانه‌ای ایران و چین ادامه داد: دو کشور می‌توانند در زمینه رسانه‌های مبتنی بر اینترنت ایرانی و سرویس‌های مشابه چینی، در هر دو مسیر حاکمیتی و تنظیم‌گری همکاری خوبی داشته باشند. انتقال تجربیات و به اشتراک گذاشتن دغدغه‌ها می‌تواند دیگر محور همکاری ایران و چین در زمینه رسانه باشد. در دنیای رسانه‌های مبتنی بر اینترنت مرزها معنایی ندارد، به همین دلیل نیازمند همکاری‌های بین‌المللی برای رسیدن به توافقات جهانی هستیم.

رئیس ساترا سرمایه‌گذاری‌های مشترک را از دیگر مبانی مهم توافقات رسانه‌ای و دوجانبه ایران و چین دانست و افزود: ازآنجاکه حکمرانی رسانه‌ای با فیلترینگ یا سانسور میسر نیست، همکاری‌های اقتصادی می‌تواند به رشد رسانه‌های ما در همه زمینه‌ها کمک کند. هم‌چین و هم ایران دغدغه‌های مشترک و قابل‌توجهی هم درزمینهٔ سیاسی و هم درزمینهٔ اجتماعی دارند.

امامیان با اشاره به همکاری‌های ایران و اروپا در این خصوص و عضویت ناظر ایران در سازمان اروپایی ایپرا که 43 تنظیم‌گر عضو آن هستند، افزود: همکاری‌های ما با شرکای اروپایی همیشه خوب بوده، به همین دلیل علاقه داریم این همکاری‌ها با شرق نیز برقرار شود.

وی همچنین تشکیل کارگروه مشترک و انعقاد تفاهم‌نامه را در خصوص اهم حوزه‌های همکاری بین دو کشور ایران و چین پیشنهاد داد و اظهار داشت: ما خواستار همکاری در موضوعاتی ازجمله همکاری‌های رسانه‌های مبتنی بر اینترنت هستیم.

استقبال از نمایش فیلم و سریال ایرانی در پلتفرم‌های چینی
چانگ هوا، سفیر چین در ایران هم در این نشست، با استقبال از همکاری مشترک در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای، با بیان اینکه هر دو کشور چین و ایران دارای فرهنگ و تمدن قوی هزاران ساله هستند، گفت: فرهنگ یکی از مهم‌ترین نیروها و گفتگو بین فرهنگ‌های مختلف، راهی برای انتقال تجربیات است.
وی در بخش دیگر اظهاراتش خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر رسانه‌های جدید، به‌ویژه رسانه‌های غربی، فضای مجازی را به کنترل خود درآورده‌اند، اما ما باید پلتفرم خود را داشته باشیم تا صدای‌مان شنیده شود.

سفیر چین افزود: باوجوداینکه رسانه‌های سنتی هنوز فعال هستند و نقش خود را ایفا می‌کنند، اما نسل جدید کشش بیشتری به رسانه‌های جدید دارند.

چانگ هوآ با بیان اینکه در سال‌های اخیر شرکت‌های اینترنتی و همچنین رسانه‌های جدید در چین درحال‌توسعه هستند، گفت: رسانه‌های چین سریال‌ها و برنامه‌های تفریحی تولید می‌کنند و مطمئن هستم تبادل‌نظر و تقویت همکاری‌ها نتایج خوبی دارد.

سفیر چین با تأکید بر اینکه دفتر مدیریت اطلاعات فضای مجازی چین در تنظیم مقررات فعالیت شرکت‌های اینترنتی در چین نقش مهمی ایفا می‌کند، گفت: سفارت چین از همکاری و ارتباطات بین سازمان‌های تنظیم‌گر بین دو کشور چین و ایران استقبال می‌کند و حتماً این تمایل به سازمان تنظیم‌گر و دفتر مدیریت اطلاعات فضای مجازی چین منتقل خواهد شد.

وی با استقبال از پیشنهادهای همکاری مشترک بین دو کشور نیز بیان کرد: شرکت‌های بزرگ اینترنتی و فناوری اطلاعات در چین اکثراً شرکت‌های خصوصی هستند که مطمئناً از همکاری با شرکت‌های اینترنتی ایرانی استقبال خواهند کرد.

سفیر چین گفت: ما حاضریم تعدادی از سریال‌های چینی را به‌صورت رایگان برای نمایش در اختیار رسانه‌های صوتی و تصویری ایرانی قرار دهیم و از نمایش فیلم و سریال‌های ایرانی در پلتفرم‌های چینی استقبال می‌کنیم.

امتیاز شما