امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

جزئیات جدول آموزشی مدرسه تلویزیونی ایران

مشاهده ۷۸۵
۱۳۹۹/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۹

مدیر شبکه آموزش سیما گفت: امسال در مدرسه تلویزیونی ایران متمرکزتر و دقیق تر به برنامه‌های پرورشی می‌پردازیم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی خبرگزاری فارس باا حمدی افزادی در خصوص فعالیت مدرسه تلویزیونی ایران در سال حدید گفت وگو کرده است:

** از برنامه ریزی شبکه آموزش برای سال تحصیلی جدید بفرمایید؟ آیا برنامه ریزی‌ها تغییر کرده یا طبق همان جدول سال گذشته برنامه را ادامه خواهید داد؟

-ابتدا باید این نکته را متذکر شوم که در دوره و زمانی که بیماری کرونا وارد ایران شد، دشمنان و بدخواهان کشور و مردم عزیزمان تمام تلاش خود را به کار بستند تا به جامعه و افکار عمومی القاء کنند که با شیوع بیماری کرونا در ایران شاهد یک مرگ و میر گسترده خواهیم بود و مملکت ما فلح خواهد شد! در حالی که به لطف الهی و با جامعیت و حاکمیت رسانه ای که اتفاق افتاد، نه تنها دشمنان این آرزو را به گور بردند بلکه رسانه ملی در این میان ورود به موقع و به هنگامی داشت و با استفاده از فرهنگ جهادی و کنار گذاشتن سلسله مراتب اداری، توانست گام های بزرگی در زمینه امیدآفرینی بردارد و کمک بسیاری کند تا مردم علی رغم حضور در قرنطینه و رعایت پروتکل های بهداشتی از زندگی روزمره خود دور نمانند و موضوع آموزش نیز یکی از همین موارد بود که البته جا دارد من از همکاری و پیگیری وزیر و معاونان وزارت آموزش و پرورش برای رسیدن به این هدف مشترک قدردانی کنم و آن را نمونه یک همکاری بسیار خوب، مثال زدنی و ایده آل معرفی کنم. 

درباره مدرسه تلویزیونی ایران هم همانطور که می دانید، از دهم اسفند همزمان با تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی به دلیل شیوع کرونا در کشور کار خود را آغاز کرد و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی از سوی خانواده‌ها و دانش آموزان همراه شد. در سال جدید هم وارد دومین سال تجربه مدرسه تلویزیونی ایران شدیم که قطعا با تغییرات بسیاری همراه است.

**در این تغییرات برای کودکان کلاس اولی چه تمهیداتی اندیشیده اید؟

-کودکان کلاس اول هم مانند سایر پایه‌های تحصیلی همراه ما خواهند بود و ما از روز پنجشنبه 13 شهریورماه برنامه شکوفه‌های حسینی را برای این گروه سنی به روی آنتن بردیم. این برنامه‌ها به آمادگی پدر و مادران کلاس اولی‌ها و خود آنها اختصاص داشت و ما از مجریان محبوب کودکان نیز در این برنامه بهره بردیم. در این برنامه تلاش شد تا به والدین آموزش هایی داده شود و نگرانی‌های آنها را مرتفع کنیم. این نکته را هم بگویم که کلاس های مدرسه اینترنتی ایران در روزهای جمعه به کودکان مقطع ابتدایی املا و نگارش فارسی آموزش می دهد و در همین راستا به دبیران و معلمان ارجمند و مجریان تاکید شده است که در حوزه ترویج زبان فارسی بکوشند و از اصطلاحات بیگانه و خارجی استفاده نکنند.

**آموزش سایر سطوح تحصیلی از چه زمانی آغاز می‌شود؟ شما مثل قبل با وزارت آموزش و پرورش همگام خواهید بود؟

-بله. قطعا. همان طور که گفتم این مسیر کاملا مبتنی بر همکاری‌های دوجانبه است و ما کاملا منطبق با وزارت آموزش و پرورش پیش می رویم. طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته نیز ما روز شنبه -15 شهریور ماه- زنگ مدرسه تلویزیونی ایران را به صدا درخواهیم آورد و کار با حضور معلمان، دبیران و مجریان آغاز خواهد شد و کار طبق روال پیش خواهد رفت.

**جدول پخش برنامه‌های مدرسه تلویزیونی ایران چگونه است و کلاس ها چند ساعت در روز برگزار خواهند شد؟

-در سال تحصیلی جدید، شبکه آموزش به عنوان شبکه محوری روزانه حدود ۱۱ ساعت از برنامه‌های خود را به کلاس های درسی و آموزشی اختصاص می دهد و ما کار مدرسه را با مقطع ابتدایی، کلاس متوسطه دوم تجربی، فنی‌حرفه‌ای و کار و دانش و همچنین متوسطه اول در شبکه آموزش پیگیری خواهیم کرد. بر این اساس روز شنبه ساعت 7:30 اولین کلاس ورزش و تربیت بدنی را آغاز می‌کنیم و ساعت 8 الی 9:30 نیز کلاس فنی‌حرفه‌ای و کار و دانش برگزار خواهد شد. در ساعت 10:30 الی 13:30 نیز آموزش ویژه کودکان ابتدایی از کلاس اول تا ششم خواهیم داشت.

همچنین از ساعت 14:30 الی 16 نیز در مقطع متوسطه آموزش برای پایه هفتم، هشتم و نهم و تمام پایه‌های متوسطه دوم خواهیم داشت. از ساعت 20 الی 21:30 نیز برای فنی‌حرفه‌ای و کار و دانش و کلاس‌های متوسطه دوم برنامه داریم.

**در این دوره شبکه‌های معین باز هم در کنار شما خواهند بود؟

-بله. امسال ما همچنان 2 شبکه چهار و قرآن و معارف سیما را در کنار خود خواهیم داشت. درس های مربوط به رشته ادبیات و علوم انسانی از جمله برنامه‌های اصلی شبکه چهار سیما هستند و این شبکه با روزانه 5 ساعت برنامه در کنار دانش آموزان خواهد بود. شبکه چهار سیما از ساعت ۸ صبح تا ۱۳:۳۰رشته علوم انسانی متوسطه دوم و همچنین دروس مشترک رشته‌های علوم و معارف اسلامی و دروس تخصصی رشته ریاضی متوسطه دوم را ارائه می دهد.

همچنین شبکه قرآن و معارف سیما نیز با روزانه 3 ساعت برنامه برای دانش آموزان برنامه ریزی دارد. در حقیقت شبکه قرآن و معارف دروس مرتبط با قرآن، دینی، عربی و همچنین درس های تخصصی علوم و معارف اسلامی را به دانش آموزان ارائه می دهد.

**برای آموزش دروس آیا با رادیو هم همکاری خواهید داشت یا اصلا رادیو به کار شما خواهد آمد؟

- بله. همه بسترهای صداوسیما در حوزه آموزش می توانند به کمک ما بیایند. ما هم از پتانسیل رادیو غافل نبوده ایم و به این منظور با رادیو مذاکراتی داشته ایم. قصد داریم برخی دروس که امکان آموزش تصویری آنها ممکن نیست را در رادیو به روی آنتن ببریم و به احتمال زیاد در این مسیر 2 شبکه رادیویی جوان و فرهنگ در سال تحصیلی جدید کنار ما خواهند بود.

**یک بخش از برنامه‌های درسی دانش آموزان مربوط به دروس پرورشی است، برای ارائه این بخش تمهیداتی دارید؟ اصلا برنامه‌های پرورشی را مد نظر قرار داده اید؟

-ما امسال تمام تلاشمان این بوده که بتوانیم تمام دروس را به صورت تمام و کمال ارائه دهیم. یکی از این برنامه‌ها هم همین موضوع دروس پرورشی بوده است. همان طور که می دانیم مباحث تربیتی و پرورشی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد و بارها در این باره اشاراتی داشته اند. خب همین موضوع با این درجه از اهمیت از اولویت های مهم رسانه ملی نیز به حساب می آید و ما نمی توانیم آن را نادیده بگیریم. به همین دلیل تلاش کردیم تا امسال بسیار جدی تر، دقیق تر و جامع و کامل تر این موارد را مد نظر قرار دهیم. حالا با توجه به این گستردگی ما به حضور سایر شبکه‌ها نیز نیاز داریم و در همین راستا برنامه‌های خانواده محور و مهم شبکه‌های سراسری نیز به کمک ما خواهند آمد و مباحص تربیتی و پرورشی را در قالب گفت و گو و مشاوره ارائه خواهند داد.

**فکر می‌کنید امسال بتوانید درصد پوشش و مشارکت را نسبت به سال گذشته افزایش دهید؟

-ببینید ما امسال 14 میلیون دانش آموز را تحت پوشش مدرسه تلویزیونی ایران قرار خواهیم داد و روزانه با برگزاری بیش از 40 کلاس درس در همه مقاطع تحصیلی، همراه دانش آموزان خواهیم بود. در مورد پوشش هم باید یادآور شوم که خوشبختانه شبکه آموزش جزو شبکه‌های اصلی به شمار می رود که پوشش بالای 97 درصد دارد و ما در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت و شبکه آموزش در سراسر ایران قابل دریافت است.

**آیا زبان تدریس معلمان در تلویزیون با زبان آموزش معلمان در سراسر ایران مشترک است و دانش آموزان از این لحاظ با مشکل مواجه نخواهند شد؟

-اتفاقا مدرسه تلویزیونی ایران یک حسن خیلی بزرگی که دارد این است که منجر به ایجاد یک عدالت آموزشی در کشور شده است. یعنی ما آموزش های نوین رسانه ای خود را بدون تبعیض ارائه می دهیم و همه دانش آموزان در سراسر کشور از یک آموزش بهره می‌برند. یعنی اگر دانش آموز تهرانی پای این آموزش می نشیند، در بند گز، زاهدان، کهگیلویه و بویر احمد، آذربایجان، خراسان و ... هم دانش آموزان همان آموزش را می‌بینند که نکته بسیار مهمی است و خود به نوعی در رفع تبعیض کمک شایانی دارد و باید آن را حمایت کنیم.

**در نشست خبری که مدتی پیش داشتید، به حضور رابط ویژه ناشنوایان در برنامه‌های آموزشی اشاره کردید، ساز و کار این حضور به چه شکل خواهد بود؟

-بله.درصدی از دانش آموزان ما ناشنوا هستند که باید راه کاری برای آنها اندیشیده می‌شد و در همین راستا از ابتدای سال تحصیلی جدید، رابط ناشنوایان را در مدرسه خواهیم داشت و تصمیمان این است که این رابط به تدریج در همه مقاطع حضور داشته باشد.

**سال گذشته آموزش بیشتر یک سویه اتفاق می افتاد برنامه ای برای دو سویه کردن این ارتباط دارید؟

-بله در این باره باید بگویم که معلمان و دبیران سراسر کشور، پشتیبان آموزشی برای محتوای دروس ارائه شده در تلویزیون خواهند بود و پرسش و پاسخ ها و حل مسائل توسط پشتیبانان در کلاس های حضوری مدارس تمرین خواهد شد. یک نکته هم درباره آرشیو متذکر شوم که برای استفاده دوباره دانش آموزان از محتواهای تصویری درسی، دانش آموزان می توانند از آرشیو سایت شبکه آموزش سیما، تلویبیون یا نرم افزار های جانبی استفاده کنند.

**و در آخر...

-پیش تر هم گفته ام که شعار شبکه آموزش، «فرصت‌های برابر آموزشی» است و مدرسه تلویزیونی ایران نیز در راستای همین شعار راه اندازی شده است. ما باید به این نکته توجه کنیم که عصر رسانه‌ معلم آغاز شده است و تاکنون به دلایل مختلف ورود به این عصر دشوار بوده است اما در این شرایط ما به این مهم نزدیک شده‌ایم. این موضوع یک ابتکار راهبردی برای نظام بود و تضمین کننده منافع ملی و فراملی است و اهمیت آن در اینجاست. عوض کننده فضای آموزش رسانه ای در کشور است و فصل جدیدی از آموزش را در کشور خواهیم داشت و تا الان کشور روی این محور متمرکز نشده بود و همه چیز فیزیکال بود و این ابتکار جز حرکت جهادی چیزی نبود وما حالا دیگرباید به نظام جدید آموزشی کشور فکر کنیم. مدارس کشور همه نظام های خود را دارند و تلاش می‌کنند و همه جوره می خواهند دانش آموزانشان عقب نیافتند ولی این حلقه مفقوده نظام آموزشی کشور است.

امتیاز شما