امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

از معرفی آداب و رسوم مردم لک تا عملیات های موفق در جنگ تحمیلی در شبکه افق

مشاهده ۵۲۸
۱۳۹۹/۰۶/۲۳- ۱۵:۲۴

مستند «پِژارَه» با موضوع بررسی آداب و رسوم و مشاغل مردم لک ساکن منطقه زاگرس مرکزی، یکشنبه این هفته از شبکه افق پخش می‌ شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «پژاره» عنوان مستندی است درخصوص آداب، رسوم و شغل هایی است که مردمان لک ساکن منطقه زاگرس مرکزی دارند، مردمانی سخت کوش که نمادی از ایستادگی و مقاومت به شمار می روند. این مستند درباره مرگ و زندگی، نوشته‌ ها و نقاشی‌ های سنگ قبرها در میان قوم لک و لکستان (مناطق لک نشین) است، مناطقی که از نهاوند شروع می‌ شوند و بخش مهمی از لرستان، تمام استان کرمانشاه غیر از قسمت اورامی (هورامی) و تمام استان ایلام غیر از بخش‌ های عرب‌نشین را در بر می‌ گیرند. مهدی مطهر تهیه کننده و علی اسدی و علی طهماسبی کارگردانان «پژاره» هستند که در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است. این مستند را می توانید یکشنبه 23 شهریور ساعت 20 از شبکه افق تماشا کنید. بازپخش «پژاره» برای ساعت 14 روز بعد در نظر گرفته شده است.
سفر به دل کویر با سفرنامه کویر
خراسان جنوبی جزو استان‌ های کویری ایران به شمار می‌ رود، استانی پهناور که دارای شهرهای کوچک و بزرگی همچون بیرجند، طبس و اسفراین است. زندگی در کویر یا در حاشیه آن، مشکلات و البته زیبایی‌ های خاص خود را دارد، موضوعاتی که در مجموعه 26 قسمتی «سفرنامه کویر» به آن‌ها پرداخته شده است. بیرجند شهر یادگارهای تاریخی، سرزمین هنر و اندیشه، نهبندان سرزمین شن‌های روان، قاین سرزمین دیرینه‌ های تاریخی، بیرجند سرزمین علم و اصالت، قطعه طبس مسینا، در میان سرزمین علم، تاریخ و هنر و زیرکوه سرزمین رنگارنگ، عناوین برخی از قسمت «سفرنامه کویر» هستند. این مجموعه به تهیه‌ کنندگی و کارگردانی محمدرضا زمانی‌پور، شنبه تا چهارشنبه ساعت 17 از شبکه افق پخش می‌ شود. تکرار این مستند روز بعد ساعت 30 دقیقه بامداد روی آنتن می‌ رود.
دختر ایران میهمان شبکه افق
مجموعه مستند «سیمرغ» با موضوع حمایت از کالای ایرانی و باهده معرفی فعالیت شرکت هایی که نقش مهمی در پیشرفت کشورمان داشته اند روی آنتن شبکه افق می رود. در دومین قسمت این مجموعه که با عنوان «ستاره دختر ایران» پخش خواهد شد، فعالیت های شرکت نفت ستاره خلیج فارس بررسی می‌شود. شرکت نفت ستاره خلیج فارس در سال 1385 با هدف طراحی، مدیریت، تامین منابع مالی، احداث، بهره‌ برداری و نگهداری از پالایشگاه میعانات گازی به ثبت رسید. تلاش برای کسب فناوری‌ های جدید در زمینه‌ های طراحی و ساخت بخش های مختلف پالایشگاه، بهره‌ برداری مناسب از گنجینه زیرزمینی کشورمان و ارائه پاسخ شایسته به نیاز روزافزون به محصولات پالایشگاه از زمره مهم ترین فعالیت‌ های این شرکت است. پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس مدرنترین پالایشگاه خاورمیانه با مساحت حدود 700 هکتار است که در 25 کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده و این مگاپالایشگاه شامل واحدهای اصلی پالایشگاه و دو واحد جانبی خط لوله خوراک و واحد آبگیر دریا است. محمد تقی رحمتی نویسنده و کارگردان مجموعه «سیمرغ» است که دومین قسمت آن را می توانید یکشنبه 23 شهریور ساعت 17:30 و بازپخش آن را ساعت 12 روز بعد از شبکه افق تماشا کنید.
آشنایی با عملیات های موفق در دوران جنگ تحمیلی
«مهمات» برنامه ای است که به ناگفته‌های هشت سال دفاع مقدس از زاویه ای متفاوت می‌ پردازد، برنامه ای که میزبان پاسداران، ارتشیان و کسانی است که از نزدیک دستی بر آتش جنگ داشته اند و شاهد بسیاری از عملیات ها و اتفاقات آن روزها هستند. در دوازدهمین قسمت این برنامه، ده پیروزی بزرگ ایران در دوران جنگ، بررسی می‌شوند، عملیات‌ هایی که منجر به دستاوردهای مهمی‌ برای سپاه اسلام شدند که از جمله آن‌ها می‌ توان به عملیات بیت‌ المقدس اشاره کرد. مجموعه مستند «مهمات» به تهیه کنندگی سید احمد موسویان وقایع هشت سال دفاع مقدس را از جنبه‌ های حماسی، هنری و سیاسی بررسی می‌ کند. مجموعه برنامه «مهمات» کاری از گروه تلویزیونی بسیج صداوسیماست که دوازدهمین قسمت آن یکشنبه 23 شهریور ساعت 18:30 و تکرار آن ساعت 14 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

امتیاز شما