امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

رمزگشایی «چرخ» از یادگیری ماشینی در ذرات بنیادی

مشاهده ۵۲۱
۱۳۹۹/۰۶/۲۴- ۱۲:۰۶

برنامه «چرخ» امروز دوشنبه 24 شهریور، به بررسی کاربرد یادگیری ماشینی در ذرات بنیادی اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این قسمت از برنامه، احسان یوسفی، کارشناس نجوم با دکتر جواد عبادی، پژوهشگر فیزیک در پژوهشگاه دانش‌ های بنیادی درباره‌ کاربرد یادگیری ماشینی در ذرات بنیادی گفت‌ و گو می‌کند. یادگیری ماشینی در واقع روشی است که با آن یک برنامه‌ رایانه‌ ای می‌ تواند بدون اینکه به‌ طور مستقیم برنامه‌ ریزی شده باشد، از روی تجربه و به‌طور خودکار یاد بگیرد و بهبود پیدا کند. درباره‌ تعریف ساده‌ ذرات بنیادی هم باید گفت مدت زیادی دانشمندان تمایل داشتند تا اصلی‌ ترین واحد تشکیل‌ دهنده‌ یک جسم را مشخص کنند. از نظر آن‌ها اصلی‌ ترین واحد تشکیل‌ دهنده‌ یک جسم، قسمتی است که به ذرات یا بخش‌ های کوچکتر قابل تبدیل نباشد؛ این تعریف به عنوان توضیح اصلی ذرات بنیادی مطرح می‌ شود.
در بخش دیگری از «چرخ»، امیر نوری، گوینده‌ پیشکسوت رادیو خلاصه‌ ای از زندگی و فعالیت های حرفه ای آذر اندامی، پزشک، باکتری‌ شناس و سازنده‌  اولین واکسن وبا در ایران را روایت می‌کند.
فصل هفتم مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌ زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌ کند. «چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌ صورت زنده و به مدت 45 دقیقه از شبکه‌ چهار سیما پخش می‌ شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما