امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

علل توفیق کودتا در مالی از نگاه پرس تی وی

مشاهده ۴۴۳
۱۳۹۹/۰۶/۳۰- ۱۳:۵۱

برنامه این هفته «آفریقا امروز» (Africa Today) در شبکه پرس تی وی با مروری بر وضعیت رهبران کودتا در مالی به ابعاد مختلف این رویداد می‌ پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این برنامه با اشاره به ادعای رهبران حکومت نظامی در مالی درباره ضعف رهبری و ناامنی و فساد و هرج و مرج در کشور به عنوان دلایل کودتا، اقدام بازیگران بین المللی از جمله فرانسه در محکوم کردن سرنگونی کیتا را که از متحدان فرانسه بود، به بحث و بررسی می‌گذارد.
این برنامه همچنین با نگاهی به تعلیق مالی از سوی اتحادیه آفریقا، تعلیق آموزش ارتش مالی توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا و بسته شدن مرزهای مالی به دست اکواس به گفت و گو درخصوص درخواست اکواس مبنی بر تاسیس سریع دولتی که به آشوب ها پایان داده است و برای انتخابات و قانون گذاری در عرض 12 ماه آماده می‌شود، خواهد پرداخت.
ملاقات رهبران حکومت نظامی‌ با امام محمود دیکو رهبر مخالفان، علل موفقیت کودتا در مالی، امکان توافق دوستانه ارتش و مخالفان درباره دوره انتقالی و تحویل قدرت، تاثیر تحریم های اکواس بر اقتصاد مالی، علل عدم توانایی نیروهای فرانسوی و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در برقراری صلح و امنیت در مالی، اهداف کشورهای غربی از حضور نظامی در مالی و سایر کشورهای منطقه از دیگر محورهایی است که در این برنامه به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود.
بخش دیگر این برنامه به موضوع ریشه کن شدن فلج اطفال در آفریقا اختصاص دارد.
«آفریقا امروز» در این خصوص با اشاره به گزارش منتشر شده در ماه اوت مبنی بر ریشه کن شدن فلج اطفال در حدود 90 درصد قاره آفریقا در چهار سال گذشته به بررسی این موفقیت بزرگ جهانی می‌ پردازد.
این برنامه همچنین با نگاهی به دلایل موفقیت آفریقا در طرح ریشه کنی فلج اطفال و برنامه‌ های احتمالی برای اطمینان از عدم شیوع فلج اطفال در آینده، تاثیر همه گیری کووید 19 بر واکسیناسیون فلج اطفال در آفریقا را هم واکاوی و میزان خطرات ویروس فلج اطفال حاصل از واکسن نوع 2 و راه‌های از بین بردن آن و نحوه تکرار موفقیت در از بین بردن فلج اطفال در کنترل بیماری‌ های دیگر مانند مالاریا، اچ آی وی و را نیز بررسی می‌کند.
«آفریقا امروز» به تهیه کنندگی عاطفه سادات دربندی و اجرای هنیا مبارک و شیلا نلیما، دوشنبه 31 شهریور ساعت 12 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می‌ شود. تکرار این برنامه دوشنبه ساعت 22، سه شنبه ساعت 8 و 17، چهارشنبه ساعت 15، پنجشنبه ساعت یک بامداد و 13 و جمعه ساعت 9 روی آنتن می رود.

امتیاز شما