امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
نادر فلاح:
نادر فلاح:

«زمین گرم» قصه پیچیدگی آدم‌هاست

مشاهده ۳۱۱
۱۳۹۹/۰۷/۰۵- ۰۸:۵۲
تعداد بازدید:311

بازیگر نقش «استوار» در سریال «زمین گرم» گفت: این سریال قصه خوبی دارد و روابط خانوادگی را به خوبی نشان می دهد. استوار مردی است که از اوج قدرت به حضیض ذلت می افتد و مورد حمایت پسرش قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی «نادر فلاح» قبل تر نقش های شاخصی برای تلویزیون بازی کرده بود، از «جواد سرپرست» در سریال «عقیق» گرفته تا «اسکندر» سریال «زیر خاکی» و .... اما او این شب ها در قالب یکی از نقش های بحث برانگیز و جنجالی دوران کاری‌اش قرار قرار گرفته است. شخصیتی که او در این سریال بازی می‌کند برای مخاطب سریال زمین گرم، حرف های زیادی برای گفتن و درس گرفتن دارد.

 خبرگزار ی فارس با فلاح درباره شخصیت استوار، از قدرت تا جنون صحبت کرده که درادامه می خوانید:

** این روزها همچنان مشغول تصویربرداری هستید؟

- بله کماکان مشغولیم.

** بازخوردها تا الان به چه صورت بوده است؟

- به نظرم بد نبوده. وضعیت استوار طوری است که مردم هم از او خشمگین می‌شوند و منزجرند به خاطر رفتارهایی که با عروس و پسرش دارد و دیکتاتوری که در رفتارش بوده و از طرفی هم بعد از جنون و دیوانگی اش و ناتوانی که از او می‌بینند و تحت حمایت پسر کوچکش قرار می‌گیرد، برایش دلسوزی می‌کنند. در هر صورت بین بازخوردهایی که تا به حال دریافت کردم تناقضی به این شکل وجود دارد و یک جایی مردم از استوار می ترسند و یک جایی هم دلشان برایش می سوزد و از او بدشان می آید.

** بازی شما در این سریال به گونه ای است که انگار در دو نقش بازی کردید. این موضوع کار شما را سخت تر نکرد؟

- بله در هرحال وضعیت این آدم تناقض دارد و می توان گفت که دو نقش را در این سریال بازی کردم. چونکه استوار بعد از جنون به آدم دیگری تبدیل می‌شود و این‌ها در نوع رفتار، تکلم، میمیک چهره و ... مشخص است و تغییرات اساسی در اینها می‌بینیم. اما هر دوی این نقش ها ویژگی‌های مشترکی دارند و من به عنوان بازیگر باید این‌ها را حفظ می‌کردم و امیدوارم توانسته باشم حفظشان کنم.

** برای ایفای نقش استوار قطعا با سختی‌هایی مواجه بودید؟

- تا زمانی که دیوانه نشده بود چالش ها و درگیری‌هایی دارد و سخت ترین بخش بازی من تفکیک و مهندسی این دو وضعیت سالم و دیوانه بودنش است. اینکه چطور نگاه و صدا و رفتارش را قبل و بعد از جنون طراحی کنم. از اینها که بگذریم می رسیم به سختی کار در بخش فیزیکی که شامل چاله کندن‌هایش زیر باران، اسیری و فرار و ... می‌شود.

** به هرحال شخصیت استوار از شخصیت هایی است که تا چند قسمت ابتدایی سریال زورگویی و خشونت خاص خود را در برخورد با اطرافیانش دارد و از نیمه به بعد سریال این آدم تغییر می‌کند و این تغییر تا جایی پیش می رود که حتی نمی تواند کارهای شخصی خود را نیز به تنهایی انجام دهد. شما برای ایفای این نقش با این قبیل افراد معاشرت داشتید یا اینکه از قبل آنها را از نزدیک دیده بودید و یا اینکه خود را ملزم کردید به دیدار با این افراد؟

- از این افراد در اطرافم زیاد دیدم. اغلب آدم ها در جوانی و زمانی که سالم هستند و انرژی دارند با تکیه بر قدرت بدنی شان زورگویی می‌کنند و برای آدم های ضعیف تر از خودشان شاخ و شانه می‌کشند. حتی یکی از نزدیکان ما فردی بود که تا وقتی جوان تر و سالم تر بود، به همین شکل رفتار می‌کرد و صدای بلندی داشت و داد می زد و فرزند و همسرش را کتک می زد و دست به زن داشت اما به روزی افتاد که فرزند و همسرش او را ترک کردند و او به وضعیتی افتاد که حتی به سختی راه می رفت و نیازمند به این بود که حتما کسی کنارش باشد و او را حمایت کند، اما الان دوران پیری را با تنهایی می‌گذراند.

** یعنی در اصل یکی از اهداف سریال «زمین گرم» در مورد شخصیت استوار این است که تا زمانیکه قدرت دستت است، قدرت نمایی نکن.

- بله دقیقا درست است و هیچ کس نباید به قدرت امروزش اعتماد کند چونکه فردایی هم در راه است و معلوم نیست سرنوشت انسان به چه صورت می‌شود.

 ** در بخش هایی از این سریال شاهد حرف ها و جملاتی هستیم که اشاره به وضعیت فعلی کشور دارد.

- بله در کل درام و آثار نمایشی لایه‌های معنایی زیادی دارد و می توان همه جوره از آن تعبیر و تفسیر کرد. ما وقتی می‌گوییم یک انسان قدرتمند به زمین می خورد این شامل تمام قدرتمندها خواهد شد.  

** نقش و شخصیت استوار را تا چه اندازه روانشناسی کردید؟ و چقدر به فیلم نامه ای که آقای نعمت اله در اختیارتان قرار داده بودند، بسنده کردید؟

- خب یکسری اطلاعات را از فیلم نامه داشتم و بیشتر دریافت هایم از جهان اطرافم بود و اینکه بخواهم به طور مشخص روانشناسی و آنالیزش کنم،‌نبود. الان طوری شده که دارم از تجربیات و تکنیک های بازیگری و سواد اندکی که دارم استفاده می‌کنم و این داشته‌هایم به صورت ناخودآگاه و درونی خودش برای تولید یک شخصیت در ذهنم فعال می‌شود.

** شما تا به حال نقش های مشابه استوار را در تئاتر بازی کرده بودید؟

- یک تئاتر بازی کردم به نام سرحدات لیر و درباره لیرشاه بود و من نقش لیر را بازی کرده بودم که آنجا هم بخش به رخ کشیدن قدرت را داشت و هم دیوانگی و جنون.

** در کارهای تلویزیونی و سینمایی چطور؟

- در سریال عقیق نقش جواد سرپرست آدم قدرتمندی را بازی می‌کردم اما به این روزی که استوار افتاد، نیفتاد. سرپرست شکست خورد و فرار کرد و نماند تا روزهای بدش را ببیند. اما استوار روزهای بدش را هم می‌بیند.

** درباره چگونگی انتخاب نام استوار برای این شخصیت اطلاعاتی دارید؟

- به هر حال آقای نعمت اله حساب شده روی شخصیت هایش نامگذاری می‌کند. در اسم استوار هم یک قدرتی وجود دارد مثل جواد سرپرست که در نامش هم قدرتی دیده می‌شد. البته نباید این را هم نادیده بگیریم که نام فامیلی استوار، مرجان است و این مرجان انگار می خواسته نام او را تلطیف کند. در عوض نام همسر استوار،‌ حشمت است. شاید خواسته بگوید مردانگی به زورگویی و قدرت نیست. آن فردی که از زورش استفاده می‌کند تا به ضعیف تر از خودش زورگویی کند، زن است. اما از سویی همسرش که مردانه تر رفتار می‌کند و به روستا می رود و فرزندش را بزرگ می‌کند را حشمت نام گذاشته است. آقای نعمت اله نگاه جنسیتی ندارد و معنی مردانگی را می‌بیند منهای جنسیت.

** در حال کلی فیلم نامه «زمین گرم» چقدر برای شما جذابیت داشت و زمانیکه آن را خواندید قصه کار درگیرتان کرد؟

- این سریال قصه خوبی دارد و روابط خانوادگی را به خوبی نشان می دهد. افرادی که در روابط شان دچار اختلاف نظر، عقیده، شیوه زندگی می‌شوند در این قصه برایم جذاب بود. حالا اینکه مردی از اوج قدرت به حضیض ذلت می افتد و مورد حمایت پسرش قرار می‌گیرد و از طرفی افرادی که نسبت به او نفرت دارند مانع تراشی می‌کنند و نفرت را کش می دهند. پیچیدگی روابط انسانی را در قصه این سریال خیلی دوست داشتم.  

 ** خودتان کدام یک از این دو نقش استوار را بیشتر دوست داشتید؟

- ترکیب این دو درست است. اگر صرفا آدم های ضعیف و ویران شده را بخواهیم نشان دهیم یاس و نا امیدی در مخاطب ایجاد خواهد شد و اگر هم صرفا قدرت و دیکتاتوری را بخواهیم نشان دهیم باز هم حس بدی در ذهن ایجاد خواهد کرد. حالا هم برای من به عنوان بازیگر و هم برای مخاطب. اینکه اتفاقی رخ می دهد و یک انسان از جایگاهی به جایگاهی دیگر منتقل می‌شود حادثه ای دراماتیک است که جذابش کرده است و به نظرم اگر تلفیق این دو نقش نبود شاید اصلا من این نقش را قبول نمی‌کردم. اگر قرار بود استوار آدمی‌شبیه به جواد سرپرست باشد قبولش نمی‌کردم چونکه تا الان از این دست نقش های منفی بازی کردم.

** دلیل پذیرش این نقش چه بود؟

- اینکه می‌بینید یک آدم قدرتمند دچار زوال می‌شود و این برای من بسیار جذاب بود.

** در حالت کلی فکر می‌کنید چه اتفاقی می افتد که یک بازیگر در یک نقش موفق و ماندگار می‌شود؟ چون بسیاری از نقش ها بودند که بازیگرهایی آنها را ایفا کردند اما آنقدر که تصور می‌شده ماندگار نشدند و برای مخاطب جذاب نبوده است.

- سالها رنج هنر کشیدن و کسب تجربه و دانش اندوزی به داد یک بازیگر می رسد. البته در هر حرفه ای به همین شکل است. اینکه چقدر شما نسبت به حرفه تان دانش داشته باشید و چقدر برای رسیدن به جایگاهی که دارید تلاش کرده باشید مهم است. هر چه سن بالاتر می رود، دانش و تجربه کمک می‌کند تا انسان بتواند عمیق تر حرفه اش را انجام دهد و در بازیگری هم همین طور است. من فکر می‌کنم همه اینها به من کمک کرده تا بتوانم در ۴۸ سالگی این نقش را بازی کنم و اگر در نظر مخاطب مقبول افتاده است، ماحصل یک عمر کار کردن من در این حیطه بوده است.

** در زمین گرم با نقش استوار اختلاف سنی هم دارید؟

- بله من ۴۸ سالم است اما استوار ۵۶ سال سن را دارد.

** به نظر شما این در قالب شخصیتی که بازی کردید حل شده است؟

- با توجه به بازخوردهایی که از مخاطبان گرفتم آنها کاملا این موضوع را پذیرفته اند.

** شما در گذشته با آقای نعمت اله همکاری کرده بودید. از تجربه جدید با او که حالا اولین کارش را کارگردانی می‌کند، راضی بودید؟

- البته به نظر می آید که زمین گرم اولین سریالی است که آقای نعمت اله آن را کارگردانی کرده است، او در طول دوره‌هایی که تمام فیلم نامه‌هایش را نوشته است و کارگردان‌های دیگر آن را ساخته اند، خودش در کنار ساخت و ساز اثر بوده است و کلی تجربه داشته است. شاید یک بخش هایی در کارگردانی آن کارها هم کمک ها و هم فکری‌هایی کرده باشند. فکر می‌کنم اگر نقطه ضعفی هم هست به خاطر زمان بندی محدودی بود که ما برای این سریال داشتیم و کرونا باعث شد تا تصویربرداری ما مدتی تعطیل شود و بعد از تعطیلی هم سرعت کار بالا رفت و این ممکن است روی کیفیت کمی تاثیر گذاشته باشد. اما در مجموع کار موفقی شده است.

** تا به حال چه نقش هایی دوست داشتید بازی کنید که بازی نکردید؟

- دوست دارم از بازی کردن در نقش های منفی فاصله بگیرم گرچه در تمام قصه‌ها شخصیت های منفی حس خوبی در مخاطب ایجاد نمی‌کند، اما این نقش ها عملگرا هستند. اما دلم می خواهد کمی از این شخصیت ها فاصله بگیرم و نقش هایی را بازی کنم که در عین عملگرا بودن، مثبت هم باشند و در ذهن مردم به عنوان شخصیت مثبت جا بیفتند و من به عنوان بازیگری تعریف نشوم که فقط نقش منفی بازی می‌کند.

** بله همین طور است متاسفانه وقتی کارهای اول و دوم را بازی می‌کنید دیگر در همان قالب می مانید و پیشنهادها به همان سمت می رود.

- البته من نقش مثبت هم در سریال محکومین بازی کردم. مردی که از زندان آزاد شده بود و از پدر مریضش مراقبت می‌کرد. اما میلم به این سمت بیشتر است و حتی شخصیت های کمدی و فضاهای کمدی و طنز را خیلی دوست دارم. در سریال زیرخاکی هم تا یک حدی تجربه اینچنینی داشتم. در هر حال من بازیگرم و فیلم نامه و پرداخت شخصیت برایم اهمیت بسیاری دارد. شاید باز هم نقش منفی قبول کنم اما نقش منفی متفاوت با یک پرداخت و شکل و شمایل متفاوت. همین کاراکتر استوار از سایر نقش های منفی که تا به حال بازی کرده بودم متفاوت است. در هر حال منفی تعریفی است که در ذهن تماشاگر شکل می‌گیرد.

** در کل شخصیت های منفی در آثار نمایشی برای مخاطب جذاب تر هستند.

- بله شاید به این خاطر است که بیشتر در ذهن‌ها می مانند.

** شاید هم به این خاطر است که شما نقش های منفی را بهتر از مثبت بازی می‌کنید.

- این به خاطر این است که در زندگی هم همین طور است و اغلب ما آدم ها بدی اطرافیان بیشتر از خوبی‌هایشان در ذهنمان می ماند و انگار که ذهن عادت کرده است.

** در شرایط کرونایی کار کردن سخت نیست؟

- با رعایت تمامی اصول و مقررات بهداشتی پیش می رویم و خودم هم یک ماه پیش به این بیماری مبتلا شدم و مدتی در منزل استراحت کردم. به هر ترتیب این بیماری در کشور ما شیوع پیدا کرده و باید مراقبت کرد.

 سریال «زمین گرم» به کارگردانی و نویسندگی سعید نعمت اله هر شب از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

امتیاز شما