هر سال در هنگامه اربعین حسینی و راهپیمایی هزاران مشتاق کربلا، دهها نفر از برنامه سازان رسانه ملی برای ثبت و ضبط این شور حسینی به این سفر اعزام میشدند؛ اما امسال که محدودیت های بهداشتی راه را بر مشتاقان این مسیر بسته است رسانه ملی بار دیگر به امتحان رسانه ای تازه ای رسیده است و باید نوع جدیدی از برنامه سازی را تجربه کنند؛ تجربه ای که این بار نه از حرکت فیزیکی که از حرکت دل ها خواهد گفت.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اکنون بخش های مختلف سازمان مانند یک پیکره واحد به میدان آمده اند. معاونت های برنامه ساز، برنامههای مختلفی را برای اربعین تدارک دیده اند.
روی موج رادیو
در معاونت صدا، بعد از استقبال چشمگیر مخاطبان از رادیو محرم که باعث حضور عوامل آن در واحد ارتباط با مخاطبان (162) شد، رادیو اربعین روی موج اف ام ردیف 95.5 مگاهرتز قرار گرفت. پنجمین سال فعالیت این رادیوی فصلی، با تغییر ساختاری چشمگیر همراه شد تا مقتضیات اربعین خاص امسال فراهم شود.
این رادیو، علاوه بر صوت به صورت 24 ساعت کامل، تصویرهای دیدنی از کربلا روانه آنتن میکند. هر کدام از شبکههای رادیویی هم به فراخور وظیفه رسانه ای خود، برنامههای متنوعی را برای مخاطبان خود تدارک دیده اند. از نمایش های مختلف در رادیو نمایش گرفته تا جلسات تحلیلی در رادیوهای گفتوگو و معارف.
در قاب تصویر
معاونت سیما هم که همواره ویترین و پیشانی سازمان است عملا این روزها به «موکب تلویزیونی ایران» بدل شده است. تجربه موفق «حسینیه تلویزیونی ایران» در دهه اول محرم و تقارن هفته دفاع مقدس با روزهای منتهی به اربعین، ترکیب و تلفیق عجیبی را روی آنتن ایجاد کرده که نخ تسبیح آن هم یاد سردار دل ها، شهید حاج قاسم سلیمانی است که امسال بین ما نیست. معاونت سیما با توجه به اهمیت تصویر در آن، ارتباط تنگانگی با آستانهای مقدس در مشهد، قم، شیراز و همین طور کربلا و نجف داشته است. توجه ویژه به معارف اربعین، معرفی کتاب ها و پخش سخنرانیهای مرتبط با اربعین هم به صورت مستمر در جدول پخش قرار دارد.
نکته جالب توجه اینکه این معاونت هم زمان با پخش مراسم و برنامههای مرتبط، بخش نمایشیاش را هم با سریال «نجلا» اربعینی میکند. سریالی که بازیگران متنوعی مانند حسام منظور، سارا رسولزاده، ملیکا شریفی نیا، آزیتا حاجیان و ... در آن حضور دارند و موضوعی اربعینی را روایت میکنند. این سریال جایگزین سریال «زمین گرم» در شبکه سه میشود.
از دور و نزدیک
در معاونت امور استانها، ماموریت استانهای مرزی با عراق افزایش یافته است. مراکز آبادان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه، مدام در حال اطلاعرسانی هستند که زائری راهی مرزهای بسته نشود. هر کدام از مراکز هم با رعایت شیوه نامههای بهداشتی، اقدام به پوشش مراسم بومی و محلی هر استان میکنند.
خبری در راه
معاونت سیاسی و شبکه خبر هم در هماهنگی مدام با دفتر عراق، حال و هوای کربلا را روایت میکنند. معاونت سیاسی در روزهایی که هم کرونا بیداد میکند و هم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مرحله حساسی رسیده، توجه خاصی هم به تنوع خبر اربعینی دارد.
معاونت برون مرزی هم که سال های قبل، وظیفه تبیین حرکت عظیم راه پیمایی اربعین را داشت این بار وظیفه متفاوتی دارد. این معاونت ضمن یادآوری این مراسم به مخاطبان جهانی، به آنها گوشزد میکند که گرامیداشت اربعین، ابعاد و حالت مختلفی دارد.
زیارت از راه دور با موج مجازی
اما در کنار رادیو اربعین، تلویزیون اربعین هم راه افتاد؛ اقدامی مشترک بین معاونت فضای مجازی و ادارهکل امور بین الملل که البته یکی از کارهای اربعینی معاونت فضای مجازی است. این معاونت در روزهایی که فضای مجازی، اهمیت ویژه ای یافته است فعالیت بیشتری دارد. شبکه اینترنتی سپهر رسانه، هر شب ساعت 18 تا 21 در ویژه برنامه «اینترنتی اربعین»، ارتباطی زنده با عتبات خواهد داشت. هم زمان این معاونت، طرحی به نام «زیارت نیابتی» را تا 18 مهر اجرا میکند. طبق این طرح، زائران عراقی و بومیان کربلا، نائب الزیاره ایرانیهایی میشوند که امسال به دلیل شرایط کرونایی نتوانستهاند به کربلا مشرف شوند. این معاونت اعلام کرده است مشتاقان حضور در طرح زیارت نیابتی می توانند با مراجعه به سایت www.ziarat99.ir در آن ثبت نام کنند و دلنوشته و عکس های خود را از طریق زائر عراقی به عتبات برسانند. در واقع معاونت فضای مجازی در کنار معاونت توسعه و فناوری رسانه، با تقویت زیرساخت ها و افزایش پهنای باندها، نقشی مهم در تبدیل شدن رسانه ملی به «موکب حسینی صداوسیما» دارند.
موکبی به وسعت ایران
و آخر اینکه در روزهای کرونایی، رسانه ملی با تلفیقی از شعور و شور، بزرگ ترین موکب حسینی را در دلهای میلیونها عاشق ثارالله برپا میکند تا جان شیفته شان را در مسیر خاکی اربعین، راهی حرم دوست کند. امسال، میلیونها عاشق، پای گیرندههای سازمان نشسته اند و چشم دل را به جای چشم سر روانه زیارت اربعین میکنند.