امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

برنامه های اربعینی صداوسیمای مرکز فارس اعلام شد

مشاهده ۳۸۷
۱۳۹۹/۰۷/۱۶- ۱۴:۰۶

صداوسیمای مرکز فارس در اربعین سید و سالار شهیدان با تهیه و تدارک بیش از ۴۰ عنوان برنامه و پویش می کوشد تا هر خانه از استان فارس را به هیئتی حسینی بدل کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، صدای مرکز فارس با ویژه برنامه «اربعین عاشقی» در ۶ قسمت از روز شنبه ساعت: ۱۵: ۱۸ تا ساعت ۱۹ هر روز با شنوندگانش همراه می‌شود. این برنامه تا روز پنجشنبه هفدهم مهر ماه روز اربعین ادامه خواهد داشت. برنامه «اربعین عاشقی» به گویندگی امیر و رهرام قطب جهرمی و تهیه کنندگی محسن قاسم زادگان از رادیو فارس در حال پخش است.

ویژه برنامه «صبح روز اربعین» هم پنجشنبه ۱۷ مهرماه ۱۳۹۹ از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۱ به تهیه کنندگی رضا شامخی و گویندگی آرش جمال الدینی و کارشناسی دکتر یزدانی استاد دانشگاه شیراز از رادیو فارس پخش خواهد شد. این برنامه در خصوص وضعیت اربعین در استان اطلاع رسانی می‌کند و با توجه به این که برخی از شهرستان‌ های استان دارای وضعیت سفید در حوزه انتشار ویروس کرونا هستند؛ عزاداری در این شهرستان‌ ها را روی آنتن می‌برد. البته در این برنامه در خصوص کمک‌های مومنانه و پویش هر خانه، یک حسینیه نیز اطلاع رسانی شده و در ادامه به قیام تاریخی امام حسین و روز اربعین پرداخته می‌شود.

از دیگر برنامه‌های رادیو با نزدیک شدن به روز اربعین حسینی می‌توان به برنامه «گفت و گو» که روز دوشنبه ساعت ۱۵ : ۱۳ تا ۱۴، با گویندگی دکتر مرادی و تهیه کنندگی لیلا اسراری پخش می‌شود، اشاره کرد. علاقه مندان می توانند از طریق درگاه اینترنتی fars.irib.ir این برنامه را بشنوند و نظرات خود را با پل ارتباطی ۱۶۲ درمیان بگذارند. لازم به ذکر است که پیام رادیو فارس هر روز در ۱۳ بسته صوتی ۱۰ دقیقه‌ ای شامل اطلاع رسانی کمک‌ های مومنانه، پویش‌ ها، اعلام مراسم‌ ها و بخش زیارت از راه دور نیز از دیگر اقداماتی است که در رادیو فارس انجام می‌شود.

همچنین رادیو فارس با در نظر گرفتن دیگر برنامه‌ های ویژه اربعین حسینی با نام های «چهل منزل شیدایی» به مدت ۵۵ دقیقه، «چله نشین عشق» به مدت ۲۵ دقیقه، «گنجشک و جبرئیل» به مدت نیم ساعت، مستند گفت و گو محور «به روایت آه» به مدت سی دقیقه، «کیمیای خیال» به مدت ۲۵ دقیقه، «ماه سلام می‌ کند» به مدت ۱۵ دقیقه و «حسرت پروانه‌ ها» به مدت یک ربع سعی دارد تا لحظاتی ناب را برای مخاطبان خود به ارمغان آورد.

معاونت سیمای مرکز فارس هم برنامه «چلچراغ» را که به صورت مشترک از سیمای مرکز فارس و شبکه شما تهیه و پخش شده است را از روز شنبه روی آنتن برده است. این برنامه با گفت و گو با موکب داران سالیان گذشته حال و هوای معنوی را برای بینندگان ایجاد می‌کند البته در این برنامه که در ساعت ۲۱ و ۱۰ دقیقه هر شب پخش خواهد شد علما و شعرای آیینی نیز در رسای گرامیداشت سید و سالار شهیدان به گفت و گو با مخاطبان می‌ نشینند.

با توجه به شیوع کرونا در جامعه و لزوم رعایت مسائل بهداشتی با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری برنامه‌ ای با عنوان «اربعین عاشقی» در سیمای مرکز فارس در نظر گرفته شده است. در این برنامه نیز علاوه بر این که شعرای آیینی حضور دارند نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز نیز با حضور در این برنامه به تبیین ویژگی‌ های ائمه اطهار بخصوص امام حسین علیه السلام می‌ پردازد.

در صبح روز پنجشنبه و همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان نیز این آمادگی در سیمای مرکز فارس وجود دارد که در برخی از شهرستان‌ ها که دارای وضعیت سفید شیوع کرونا هستند، مراسم‌ های مذهبی اشان به صورت زنده و مستقیم از سیمای مرکز فارس پخش شود.

از جمله برنامه‌ هایی که در سیمای مرکز فارس به آن توجه ویژه ای شده است و تلاش می‌شود تا در این برنامه‌ ها نسبت به تبیین ویژگی‌ های زندگی امام حسین علیه السلام پرداخته شود، برنامه «کاشانه مهر» است. این برنامه روزانه به این موضوع می‌ پردازد.
همچنین پویشی در سیمای مرکز فارس با عنوان «چله عاشقی» ایجاد شده است که در آن مخاطبان سیمای مرکز فارس می‌ توانند شعرها، دل نوشته‌ ها و عکس‌ های خود را به این پویش ارسال کنند تا به نام خودشان در سیمای مرکز فارس پخش شود.
البته در نظر گرفتن سه فیلم سینمایی ویژه اربعین و پخش سرود ویژه و مستندهای مدافعان حرم نیز از دیگر برنامه‌ هایی است که در سیمای مرکز فارس در اربعین پخش خواهد شد.

معاونت فضای مجازی صداوسیمای فارس هم با طراحی و برگزاری پویش مردمی #فراق_الحسین با همکاری قرارگاه مردمی مستقر در حرم مطهر حضرت علی بن حمزه علیه السلام و با محور بازدید جهانی و قرائت زیارت اربعین مجازی و نیز تولید پادکست های متعدد با موضوع معرفت اربعین و بصیرت زینبی و همچنین تولید و انتشار بسته‌های ویدویی سیمای فارس در فضای مجازی و تولید و انتشار پوسترهای مفهومی‌ با رویکرد زیارت از راه دور با مخاطبان همراه می‌شود.

معاونت خبر صداوسیمای مرکز فارس نیز با برقراری ارتباط با مستمر خبرنگاران آزاد خود در اقصی نقاط استان فارس در روز اربعین تلاش می‌ کند تا حال و هوای حسینی را به مردم استان منعکس کند و با گزارش‌ های تولیدی متعدد از سطح شهر می‌ کوشد تا اطلاع رسانی لازم انجام شود.

امتیاز شما