امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

ساخت 250 ساعت پویانمایی و برنامه عروسکی در مراکز استان‌ها

مشاهده ۳۵۷
۱۳۹۹/۰۷/۲۰- ۱۰:۳۱

مدیر هماهنگی تولیدات پویانمایی و عروسکی سیمای استان‌ها از تولید 50 اثر پویانمایی و عروسکی خبر داد و گفت: اکنون بیش از 50 عنوان اثر معادل 250 ساعت پروژه در حال تولید هستند و 20 طرح مصوب معادل 60 ساعت برنامه هم در نوبت برآورد قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سیدارشاد میرشجاعی مدیر هماهنگی تولیدات پویانمایی و عروسکی سیمای استان‌ها در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: تولید برنامه‌های پویانمایی و عروسکی، یکی از مهمترین اولویت‌های رسانه ملی به ویژه در مراکز استانی است، برنامه‌هایی که نه فقط کودکان و نوجوانان، که گاهی جوانان و بزرگسالان هم پای آن می‌نشینند و مخاطب چنین برنامه‌هایی به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت پرداختن به موضوعات گوناگون فرهنگی و اجتماعی در برنامه‌های مخصوص گروه سنی کودک و نوجوان و نهادینه‌سازی اموری که جامعه فردا به آنها نیاز دارد، تولید پویانمایی یکی از مهمترین وظایف مراکز محسوب می‌شود و بر همین اساس، در سال جاری 54 برنامه در همین ساختار به همت مراکز تولید شده‌اند یا در دست تولید قرار دارند.

مدیر هماهنگی تولیدات پویانمایی و عروسکی سیمای استان‌ها افزود: زندگی مورچه‌ای عنوان برنامه پویانمایی مرکز آذربایجان شرقی و دوستان کوچک گلشن و خرگوشی یاد بگیر هم عناوین برنامه‌های مرکز آذربایجان غربی در این قالب هستند. مرکز اردبیل هم چهار پویانمایی مرحمت، قصه جنگل ما، سارای و سرزمین مورچه‌ها را تولید می‌کند و هزار و یک داستان و کاروان عروسک‌ها هم عنوان برنامه‌های پویانمایی مرکز اصفهان هستند.

میرشجاعی اظهارداشت: در این بین صدا و سیمای مرکز البرز با دو عنوان ماجراهای خانه ما و جنگل آبی حضور دارد و خراسان رضوی هم مجموعه پویانمایی قصه‌های کوه بینالود و سفرهای قطره و دو قلوها را تولید می‌کند. ماجراهای هوبره نوان برنامه پویانمایی مرکز خراسان جنوبی است و صدا و سیمای خلیج فارس هم ماجراهای خمیرو، جزیره دوستی و از اون روز تا امروز را در دست تولید دارد.

وی ادامه داد: بنی و رویاهایش در مرکز خوزستان، خانه اسباب‌بازی‌ها در مرکز چهارمحال و بختیاری، یلدا در مرکز زنجان، پارک ملی کویر، تاتا و سارا، تیرانداز و آرزوهای حمید در مرکز سمنان، لنج‌های مکران در مرکز سیستان و بلوچستان، سفرهای سعدی، خونه باباجونی و ماه تی تی در مرکز فارس و پیامبران، دانا و کوشا و شهر من در مرکز قم، عناوین دیگر برنامه‌های پویانمایی هستند که در سال 99 تولید شده یا مراحل مختلف تولید آنها در دست انجام است.

 میرشجاعی با بیان اینکه زیست‌شناسان کوچک عنوان برنامه مرکز کردستان است و در این بین مرکز کرمان با چهار برنامه پویانمایی یعنی پوتی پوتی هزارپای پر دردسر، پارسا کوچولو، ماجراهای کاروانسرا و حکایت‌های کلباف سعی در تولید برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان داشته است، گفت: صدا و سیمای مرکز کرمانشاه هم در سال جاری چهار برنامه پویانمایی را تولید کرده یا در دست تولید دارد که شامل قصه‌های بزبزک، دود و قاصدک، ماجراهای کوچولو و افسانه دست هزار گل است.

مدیر هماهنگی تولیدات پویانمایی و عروسکی سیمای استان‌ها گفت: بچه‌های کوه دنا و طاها و اعجازنامه عناوین برنامه‌های پویانمایی مرکز کهگیلویه و بویراحمد و عامو چرچی، ماجراهای چی باد و هزار و یک داستان (سری ششم) سه پویانمایی مرکز لرستان هستند ضمن اینکه اینجوریه در مرکز مهباد، آدم برفی، بیشه سبز، دوستان بازیگوش، آخرین روز مهر، حیاط برفی گلابتون و جنگل دامون در مرکز همدان و ماجراهای تی تی و شادبهر و دوستان هم در مرکز تولید می‌شوند.

وی همچنین از تولید 50 اثر پویانمایی و عروسکی در مراکز استانها خبر داد و گفت:  بر این اساس اکنون بیش از 50 عنوان اثر معادل 250 ساعت پروژه در حال تولید هستند همچنین 20 طرح مصوب معادل 60 ساعت برنامه هم در نوبت برآورد قرار دارند.

میرشجاعی ادامه داد: با توجه به تاثیرگذاری بالای برنامه‌های انیمیشنی و عروسکی بر روی قشر خردسال، کودک، نوجوان و حتی جوانان، سرمایه‌گذاری متناسب با ظرفیت‌های موجود، در این حوزه می‌تواند باعث رشد و شکوفایی فرهنگ فرزندان این کشور شود. ضمن اینکه این تولیدات پویانمایی محدود به این مخاطبان نبوده وحتی بزرگسالان را هم در بر می‌گیرد.

وی تاکید کرد: مراکز استانی از ظرفیت‌های بسیار خوب همچون نیروی متخصص و علاقه‌مند در حوزه پویانمایی و عروسکی برخوردار بوده و بسیاری از آنها در جشنواره‌های داخلی و حتی جشنواره‌های خارجی مطرح دنیا افتخاراتی ارزشمند کسب کرده‌اند. از جمله پویانمایی والیبال از تولیدات مرکز فارس توانسته است جایزه اول از جشنواره light of the world روسیه را به خود اختصاص دهد، همچنین اثر «هزار و یک شب» تولید مرکز اصفهان هم جایزه بهترین فیلم کودک از جشنواره وارنا بلغارستان را کسب کرد.

مدیر هماهنگی تولیدات پویانمایی و عروسکی سیمای استان‌ها افزود: همچنین راه یابی اثر پویانمایی «نیکوتین» تولید مرکز فارس به جشنواره بارسلونای اسپانیان، راه‌یابی اثر پویانمایی «محاکمه»» از تولیدات مرکز گیلان به بخش نهایی جشنواره 2020 FLICKFAIR  لس آنجلس، راه یابی اثر پویانمایی «من یک درخت هستم» تولید مرکز همدان به 28 جشنواره جهانی و نامزد دریافت جایزه gala از جشنواره انگلیس، راه‌یابی اثر پویانمایی «اتاق 21» تولید مرکز فارس به جشنواره cartoon club ایتالیا و indie-anifest 2020 کره و راه‌یابی اثر پویانمایی «انعکاس» از تولیدات مرکز کرمانشاه به جشنواره یونان از دیگر افتخارات حوزه پویانمایی مراکز به شمار می‌روند.
وی ادامه داد: معاون امور استان‌های رسانه ملی هم تاکید فراوانی بر پرداختن به اقوام، گویش‌ها و آیین‌های بومی هر منطقه موجب زنده نگه داشتن و تقویت باورها، ارزش‌ها، زبان، آداب و رسوم  هر منطقه از ایران می‌شود به همین دلیل تلاش ممی‌شود از این ظرفیت  که به نوعی شاخصه تولیدات مراکز استانی به حساب می‌آید بهره‌برداری عملیاتی صورت گیرد.

میر شجاعی گفت: در حال حاضر تولید برنامه‌های پویانمایی و عروسکی به صورت مجموعه، بهترین ساختاری است که مد نظر بوده و موجب دیده شدن مجموعه‌ها، تولید انبوه و ادامه‌دار آنهاست. به همین دلیل تصمیم گرفته شده از ادامه مجموعه‌های موفق تولید شده یا در حال تولید مراکز که از لحاظ محتوا و ساخت از سطح کیفی خوبی برخوردار هستند، مشروط به این که  قصه‌ها، ظرفیت ادامه را داشته باشد حمایت شود.در همین راستا و در گام نخست اقدام به شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات و تشکیل بانک اطلاعاتی اعم از گروه‌های تولید و متخصصین حوزه عروسکی در مراکز استانی سراسر کشور شد همچنین به موازات تولید طرح‌های مصوب شورا، در گام بعدی اقدام به جمع‌آوری تولیدات برنامه‌های عروسکی 10 سال گذشته مراکز انجام می‌شود تا پس از ارزیابی و کارشناسی لازم‌، مجموعه‌هایی که ظرفیت ادامه دارند را شناسایی و تولید سری‌های جدید آنها آغاز شود. هم اکنون بیش از 50 عنوان اثر معادل 250 ساعت پروژه در حال تولید هستند همچنین 20 طرح مصوب معادل 60 ساعت برنامه هم در نوبت برآورد قرار دارند.

امتیاز شما