امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

وزارت خارجه پیگیر مشکلات شبکه‌های برون مرزی باشد/ منابع مالی صداوسیما نباید به دولت گره بخورد

مشاهده ۴۶۲
۱۳۹۹/۰۷/۲۲- ۰۹:۰۵
تعداد بازدید:462

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با خبرگزاری دانشجو درباره تخصیص بودجه مستقل به شبکه‌های برون مرزی و اهمیت این موضوع صحبت کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مدتی پیش بود که خبر قطع پخش شبکه الکوثر توسط شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست و همچنین قطع پخش شبکه سحر از روی ماهواره پاک‌ست به دلیل بدهی‌های انباشته سازمان صداوسیما به این شرکت‌های ماهواره‌ای خبرساز شده بود که با این اتفاق امکان دسترسی مخاطبان در کشور‌های عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا به شبکه الکوثر و صد‌ها میلیون مخاطب به شبکه سحر اردویی در منطقه شبه‌قاره قطع شده است و طی این مدت نه تنها اخباری مبنی بر تلاش مسؤولان دولتی برای حل مشکل و تامین ارزی این شبکه‌ها منتشر نشده است بلکه خبر‌های ناگواری مبنی بر احتمال قطع سایر شبکه‌های برون مرزی صداوسیما همچون پرس تی وی به خاطر انباشت بدهی‌های ارزی به شرکت‌ های ماهواره‌ای به گوش می رسد که با عدم تخصیص نیافتن بودجه ارزی از سوی دولت به رسانه ملی این اتفاق محتمل خواهد بود.

خبرگزاری دانشجو برای این منظور گفت و گویی با غلامرضا منتظری، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس داشته است که می خوانید:

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره درنظرگیری ردیف بودجه مستقل برای شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی گفت: یکی از مواردی که اتفاقا در دستور کار مجلس است حمایت، تقویت و سامان دهی رسانه‌ها است. کمیسیون فرهنگی یک نگاه ویژه به صدا و سیما دارد و با توجه به ماموریتی که این مجموعه در مقیاس ملی و بین المللی ایفا می‌کند، باید اجازه دهیم که کمیسیون جلساتی را تشکیل دهد و نتیجه بعدا اعلام گردد، اما خط کلی حاکم بر اندیشه اعضای کمیسیون فرهنگی حمایت از صدا و سیما به معنای عام و شبکه‌های برون مرزی آن است.

غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی‌با توجه به اینکه بستر شکل گیری شبکه پرس تی وی بر اطلاع رسانی استوار است، اظهار کرد: این شبکه باید بتواند به عنوان رسانه ای از ام القرای جهان اسلام، پیام انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) را به جهان منتقل کند، زیرا برای این منظور بهترین کار استفاده از ظرفیت های رسانه ای در مقیاس بین المللی است.

وی در همین باره افزود: شبکه‌های برون مرزی نگاه بسیاری از اندیشمندانی را که تصویر نادرستی از ایران اسلامی داشته اند، تغییر داده اند. برخی از افراد به دلیل اینکه فاصله جغرافیای زیادی با ایران دارند، تصویر درستی از ما نداشته اند. مسلما این شیوه ارتباطی پر هزینه ای است که به ایران سفر کنند و از نزدیک ببینند و نگاهشان تصحیح شود، اما رسانه‌ها این کار را در کوتاه ترین زمان و به بهترین وجه انجام داده و تصویر واقعی ایران را به نمایش می‌گذارند. در واقع این رسانه‌های برون مرزی کشور هستند که می توانند تصویر واقعی کشور، دستاوردها و ظرفیت های آن را به جای جای جهان معرفی کنند.

منتظری گفت: اینکه کارنامه شبکه‌های برون مرزی را موفق می دانیم با وجود موانعی است که همواره برای این شبکه‌ها وجود داشته است. من تردیدی ندارم اگر این موانع، مخالفت ها و تحریم ها پیش روی این شبکه وجود نداشت قطع به یقین ضریب تاثیر گذاریش بر مخاطبانش بیش از این‌ها بود، اما برای اینکه در این مسیر موفقیت های بیشتری داشته باشیم دو نکته وجود دارد؛ اول اینکه نباید دست اندرکاران به وضع موجود قانع شوند، ما نباید برگردیم به گذشته و ببینیم چه نداشته ایم و الان چه شده است، اگر ما الان ده پله را طی کرده ایم نباید به این قانع شویم و بگوییم ده پله طی شده، اگر به پایین و پله اول نگاه کنیم، احساس می‌کنیم رشد زیادی داشته ایم، ولی اگر به پله بیستم نگاه کنیم، با توجه به آرمان‌های انقلاب و راهبردهایی که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی، برای ما ترسیم کرده اند فقر خودمان به رسانه را کاملا احساس می‌کنیم و به نظر می رسد باید گام های جدی تری را برداریم و با یک روحیه جهادی کار را پیش ببریم. با وضعیت عادی و معمولی نمی‌شود به هدف رسید.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: نکته دوم لزوم باز شدن چتر حمایتی نهادهای مسئول نسبت به مباحث بین المللی است. بدون تردید رسانه بدون حمایت نمی تواند ماموریت خودش را به حد انتظار ایفا کند؛ هم  دولتمردان باید آستین همت بالا بزنند و هم متولیان امر برای جذب منابع بیشتر تلاش کنند، به گونه ای که این شبکه‌ها به جهت منابع مالی بتوانند نیازهای خود در فعالیت مطلوب را تامین کنند. لذا به نظرم با توجه به اهمیت و ضرورت حوزه رسانه و عصر ارتباطات و اطلاعات باید سعی کنیم که آنها را تقویت کنیم و نیاز هایشان را جواب دهیم و راه سوم برای موفقیت نیاز سنجی است؛ دست اندرکاران این شبکه‌ها باید به اشکال مختلف یک نظر سنجی انجام دهند و ببینند ذائقه مخاطب ما چیست و چه نیازهایی البته نیازهای مقبول و مشروع و به تناسب اهدافی که برای این شبکه ترسیم شده دارد که ما به آن فکر نکرده ایم. چون هر شبکه و هر مجموعه فرهنگی مثل سفره است، در این سفره فرهنگی ما اگر یک غذای خاص بگذاریم و بگوییم همه میل کنید مدتی طرفدار دارد، بعد عادی می‌شود، با توجه به تنوع طلبی که در مخاطبان رسانه‌های جهان وجود دارد، ما باید به ذائقه آنان در مقیاس مورد نظر بیشتر توجه کنیم، فراوانی نیازها را احساس کنیم و ببینیم بیشتر در چه بخش هایی است، هر چه  قدر که ما محتوای برنامه‌هایمان با نیاز مخاطب رابطه معناداری پیدا کند قطعا با اقبال بیشتری روبه رو خواهیم شد.
خط کلی حاکم بر کمیسیون فرهنگی حمایت از شبکه‌های برون مرزی است

منتظری درباره درنظرگیری ردیف بودجه مستقل برای شبکه‌های برون مرزی گفت: به نظرم یکی از مواردی که اتفاقا در دستور کار مجلس است حمایت، تقویت و سامان دهی فضای مجازی است. در بخش فضای مجازی، کمیسیون فرهنگی یک نگاه ویژه به صدا و سیما دارد. با توجه به ماموریتی که این مجموعه در مقیاس ملی و بین المللی ایفا می‌کند، باید اجازه دهیم که کمیسیون جلساتی را تشکیل دهد و نتیجه بعدا اعلام گردد، اما خط کلی حاکم بر اندیشه اعضای کمیسیون حمایت از صدا و سیما به معنای عام است.

وی در این باره افزود: من اعتقادم بر این است که صدا و سیما منابع مالی نباید به دولت گره بخورد، چون آن وقت دیگر نمی تواند منتقد جدی باشد، نمی تواند همه دغدغه‌ها و مسائل را انعکاس دهد، دولت ممکن است نپسندد و چتر حمایتی اش را محدود کند یا یک دولت بیشتر رضایت داشته باشد و چتر حمایتی اش را بازتر کند. من صدا و سیما را یک مجموعه حاکمیتی می‌بینم لذا باید در تخصیص منابع به این مجموعه بر اساس مسائل مصالح ملی توجه ویژه ای شود و مجلس هم در این بخش نقش مهمی را می تواند ایفا کند. لذا باید پاسخ اقناعی داشته باشیم و در این بخش ضرورت ها را به خوبی تبیین کنیم تا جذب منابع سهولت بیشتری پیدا کند. اما اگر کلی گویی کنیم، نمی توانیم طرف مقابل را برای حمایت های بیشتر قانع کنیم. من خودم موافق هستم که به طور ویژه به صدا و سیما و شبکه‌هایش در بعد ملی و بین المللی توجه ویژه شود.
صدا و سیما، دانشگاهی که مرز ندارد

این نماینده مجلس اضافه کرد: به تعبیر امام، صدا و سیما یک دانشگاه است و امروز این دانشگاه مرز ندارد، می تواند در اقصی نقاط جهان پیام عزت بخش ملت عزیز و سرافراز ایران و انقلاب اسلامی را منتقل کند و به ویژه نکته مهم تر این که مقام معظم رهبری فرمودند، گام دوم انقلاب اسلامی‌باید زمینه ساز شکل گیری تمدن نوین اسلامی و زمینه ساز شکل گیری دولت حضرت مهدی (عج) باشد. برای تحقق این امر هیچکدام از مراکز، نهادها و سازمان‌ها به اندازه صدا و سیما نمی توانند نقش آفرین باشند، لذا اگر ما به افق چشم دوخته ایم و با امید زندگی می‌کنیم، مجلسی که به تعبیر مقام معظم رهبری طلایه دار امید و انتظار است، باید در حمایت از این مجموعه امید بخش تلاش خودش را داشته باشد.

وی با توجه به تحریم هایی که در طول سالیان و در مقاطع مختلف علیه شبکه‌های برون مرزی صورت گرفته است، نقش وزارت امور خارجه به عنوان نهاد دیپلماسی جمهوری اسلامی در حمایت از این شبکه‌ها را اینگونه توصیف کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری هر زمانی دشمن نگران است و مانع   ایجاد می‌کند معنایش این است که ما حیات داریم و تاثیرگذاریم. همین که استکبار موانعی را ایجاد و از اهرم تحریم استفاده می‌کند اینگونه تعبیر می‌شود که توانسته ایم  تاثیر بگذاریم و تحول ایجاد کنیم. طبیعی است که دشمن دشمن است و دشمنی خواهد کرد. بنابر این ما باید مدیریتمان در حوزه رسانه و فضای مجازی را به گونه ای طراحی کنیم که با وجود موانع بتوانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم. اگر بخواهیم، با توجه به قابلیت ها و ظرفیتهایمان می توانیم به برکت انقلاب اسلامی فعل خواستن را صرف کنیم.
وزارت  خارجه در پیگیری امورات شبکه‌های برون مرزی فعال تر ظاهر شود

منتظری گفت: با وجود نخبگان توانمندی که ما در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری داریم به راحتی از پا در نمی آییم اما همه نهادها و سازمان‌هایی که می توانند، باید در قطع این موانع کمک کنند. در این میان، وزارت امور خارجه هم به عنوان دستگاه دیپلماسی عمومی‌که طلایه دار و تسهیل کننده روابط و تنظیم کننده روابط است، باید فعال تر از وضع موجود ظاهر شود، ما هم در حوزه‌های اقتصادی متاسفانه از وزارت امور خارجه نقش تعیین کننده ای ندیده ایم، هم در حوزه‌های فرهنگی و رسانه ای. بنابر این باید نقشه راه جدیدی را تعریف کرد. با توجه به اینکه امروز در عصر اطلاعات و ارتباطات، رقابت اصلی در حوزه فضای مجازی است، وزارت امور خارجه ما به عنوان طلایه دار و سکان دار امر، باید با همکاری دستگاه‌ها و مجموعه‌های تخصصی، نقشه راه جدیدی را با توجه به موانع تعریف کند نه در شرایط عادی، بلکه برای شرایطی که دشمن مقابل ما است و هر از گاهی هم می خواهد سد راهمان شود. ما باید بتوانیم با توجه به نیروهای خوب، خلاق و توانمندی که در حوزه مدیریت  امور فرهنگی داریم، گام های موثرتری برداریم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی درباره تلاش هایی که پرس تی وی به عنوان یک رسانه بین المللی در راستای رفع ایران هراسی و اسلام هراسی منعکس شده از سوی رسانه‌های استکباری دارد، گفت: هر یک از شبکه‌های برون مرزی صداوسیما توانسته اند پنجره ای مقابل اندیشه‌ها باز کنند و این سبب شده اولا بسیاری از نگاه‌های نادرست به ما و ارزش هایمان تصحیح شود و نکته دوم از آثار مثبت این است که سیمای واقعی جمهوری اسلامی را - نه سیمای کاذبی که دشمنان برای جهان ترسیم کرده بودند- به جهانیان نشان دهند و نکته بعدی اینکه ماهیت پلید، زشت و منافقانه جبهه استکبار را در حد ظرفیت و امکانات خود بر ملا سازند. اتفاقا آنها هم عصبانیتشان از همین جا است. اگر واقعا این اثرگذاری نبود و فقط خنثی سازی بود، آن‌ها موضع گیری نمی‌کردند و بخش بعدی هم این که توانسته بخشی از قابلیت ها و توانمندی‌های این کشور را به دیگران عرضه و معرفی کند.

وی در همین باره اضافه کرد: اگر ما در این زمینه‌ها کوتاهی کنیم باتوجه به سیاه نمایی که در دستور کار دشمنان ما است، هر چه جلوتر برویم فاصله فکری و فرهنگی جهان با ما بیشتر خواهد شد، پس هر چه قدر ما در این بخش ها سرمایه گذاری کنیم، قادر خواهیم بود در جهان رسانه‌ها با زبان ویژه خودشان حرف بزنیم. به هر جهت امروز باید بپذیریم زبان انگلیسی به عنوان زبان رایج بین المللی است، ادبیات عرب و فرامنطقه ای طرفدار فراوانی دارد و .... قس علیهذا. بنابر این ما باید با هر قومی‌با زبان و ادبیات خودش سخن بگوییم تا تحول اتفاق بیافتد و این کار از رسانه بر می آید.

منتظری درباره تلاشی که پرس تی وی در ایجاد روایتی جدید از اتفاقات منطقه داشته است، گفت: آگاهی بخشی سبب می‌شود که در حوزه جبهه مقاومت، به جهت معرفت افزایی اثرگذاری کنیم. به طور طبیعی رسانه اولین جایی را که هدف قرار می دهد، اندیشه‌ها، باورها و بینش ها است. ما از باب رسانه در کشور خودمان وقتی افتخاراتی را در جای جای جبهه مقاومت می‌بینیم، غرور مقدسی در ما جوانه می زند. وقتی آن سوی مرزها حضور با شکوه ملت عزیز ایران را در مناسبت های مختلف می‌بینند و پیوند عمیق و ناگسستنی مردم و نظام را با شکوه تمام به نظاره می نشینند، این اقتدار کشور را نشان می دهد و از سوی دیگر با تبادل اطلاعات، فرهنگ و اندیشه زمینه وحدت انسجام و یکپارچگی امت اسلامی را فراهم می‌کند و خوشبختانه امروز به برکت نظام اسلامی و تلاش رسانه ای با استفاده از ظرفیت های بین المللی انجام شده، ما توانسته ایم در جهت انسجام اسلامی در بین ملت های اسلامی هم گام های موثری برداریم.

وی چشم انداز خود را از آینده شبکه‌های برون مرزی اینگونه ابراز کرد: ما همیشه با امید زندگی می‌کنیم، پیشرفت در آینده به چند عامل بستگی دارد، اول ترسیم نقشه راه با گام دوم انقلاب اسلامی، چون هر گامی اقتضائات خاص خودش را دارد و باید با هدف دستیابی به راه‌های نوین اسلامی طراحی شود. این شرط اول است و نکته دوم آن که به تناسب ماموریتی که ما برای صدا و سیما و شبکه‌های برون مرزی تعریف می‌کنیم، الزامات و امکانات نقش آفرینی آنها را هم فراهم کنیم و نکته سوم احساس مسئولیت و دغدغه بیشتر دست اندرکاران و نکته چهارم درک شرایط حساس کنونی است. این چند نکته ای که بیان کردم مولفه‌های تاثیرگذار در چشم انداز پیش روی رسانه‌های ما است.

امتیاز شما