امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

کتاب «شیوه طراحی ذهنی» به چاپ نهم سروش رسید

مشاهده ۶۳۰
۱۳۹۹/۰۸/۱۰- ۱۲:۴۰

چاپ نهم کتاب «شیوه طراحی ذهنی» تألیف ناصر پلنگی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «شیوه طراحی ذهنی» که در مقـابل شیـوه طراحی عینـی قرار دارد و می‌ بـایـد قدم‌ به‌ قدم با آن تدریس شود، شیوه‌ ای است که عملکرد نیروهای ذهنی را در طراحی ارزیابی می‌کند. این شیـوه قوای ذهنی هنرجویان را فعـال می‌ کند و با روش‌ ها و اصول و قواعد خاصی عینیت را از ذهن عبور می‌  دهد. حاصل کار نه تکرار و تقلید عینیست، بلکه طرحی است که ذهنیت هنرجو آن را سـاخته و پرداخته است. این کتاب قواعد طراحی ذهنی همـراه با روش‌ های مختلف آن در کنار کاربرد هریک در بیـان تصویری را تشـریح می‌ کند و هر قـاعده را با ارائۀ کلیدهای تصـویری، و نمونه‌ ای با استنـاد به کلیدها می‌ آورد. نمونه‌ های تاریخی نیز به‌ عنوان شاهد مستند قواعد عرضه می‌ شوند.

امید است این کتاب که به همت یکی از هنرمنـدان و مدرسـان هنر کشـورمان بر اساس دروس و تمرین‌ های درسی فراوان تکامل یافته و تدوین و عرضه شده، به تدریس طراحی در مراکز آموزش هنری کشورمان یاری رساند.

این کتاب حاصل ده سال تدریس طراحی و مبانی هنرهای تجسمی در دانشکده‌ های هنری است. مؤلف که معتقد است در دانشگاه‌ های معتبر امروز جهان هر دو شیوه طراحی عینی و طراحی ذهنی پا به‌ پای هم تدریس می‌ شوند، در این کتاب سعی کرده است تا اصول و قواعد طراحی ذهنی را همراه با روش‌ های مختلف این شیوه در کنار کاربرد هریک از این روش‌ ها در بیان تصویری تدوین کند، نیز هر اصل و قاعده را با ارائة کلیدهای تصویری و ارائه نمونه‌ هایی از کارهای هنرجویان که با استناد به کلیدها ارائه شده اند، اثبات کند. همچنین نمونه‌ های تاریخی و تصاویر هنری را برای اثبات مدعای خویش به کار گرفته است. کتاب شامل نمودارهای روش تدریس پایه و اصول طراحی ذهنی، آغاز شیوه طراحی ذهنی، اصل تصرف و اصل تغییر و اصل ترکیب (به‌ عنوان سه اصل طراحی ذهنی) و نتیجه‌ گیری است. مؤلف معتقد است که در فرهنگ ما که با جهان دل سروکار دارد و شهود و عرفان را می‌ شناسد، هنر تمثیلی و ذهنی و هدف غـایی این هنر با غرب معاصـر فرق می‌ کند و در کنار دو شیوه مذکور، شیوة طراحی عرفانی را هم باید آموخت. این کتاب برای دانشجویان طراحی، نقاشی، گرافیک، عکاسی و حتی تئاتر بسیار مفید است.

چاپ نهم این اثر در 287 صفحه خشتی مصور، شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 43000 تومان، به همت انتشارات سروش در اختیار علاقه مندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

علاقه‌ مندان برای تهیه این کتاب می‌ توانند از طریق فروشگاه با شماره 88310610 و یا فروشگاه اینترنتی با شماره 66415401 تماس حاصل کنند. همچنین از طریق اینستاگرام انتشارات سروش به نشانی @soroushpub_com ، واتساپ به شماره 09301949130 و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com، برای تهیه کتاب اقدام کنند.

تصاویر

امتیاز شما