امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

آخر هفته با رادیو فرهنگ

مشاهده ۴۱۴
۱۳۹۹/۰۸/۲۱- ۱۱:۰۸

شبکه رادیویی فرهنگ در روزهای پایانی هفته، برای شنوندگان خود برنامه‌ های متنوعی تدارک دیده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رادیو فرهنگ پنجشنبه 22 آبان در برنامه «صبح به وقت فرهنگ» به این سوال که چقدر اهل مدارا و سازش هستید؟، می‌ پردازد. این برنامه کاری از گروه فرهنگ و جامعه است که همه روزه به جز جمعه‌ ها، ساعت ۶:۳۰ به مدت ۹۰ دقیقه به طور زنده پخش می‌ شود.

برنامه «هفت کوچه» به تهیه کنندگی‌ هادی موسوی نژاد، این بار به سراغ رنگرزی در فرهنگ مردم می رود. این برنامه پنجشنبه ساعت 9، به این نکته که رنگرزی گونه‌ های مختلفی دارد، اما در اصل تثبیت یک ماده‌ رنگدار روی سطحی خاص است، اشاره می‌ کند.

در برنامه «چنین حکایت کنند» که به داستان‌ ها و حکایت های پندآموز ادب پارسی اختصاص دارد، 22 آبان ساعت 10، داستانی درباره مدارا و دوستی از گلستان سعدی بیان می‌ شود. همچنین برنامه «از برج تا موج» نیز پنجشنبه ساعت 10:20 به بررسی نامه‌ های خصوصی و ارزش های فرهنگی و اجتماعی آن‌ ها اختصاص دارد. برنامه «نقد امروز» 22 آبان ساعت 10:30 با حضور کارشناسان و صاحب نظران، به سراغ علل افزایش ضریب خودکشی در جوانان و نوجوانان می رود.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» هم قطعه «دلم ای وای دلم» از آثار زنده یاد پرویز مشکاتیان را با شعری از خواجوی کرمانی و صدای ایرج بسطامی‌پخش می‌کند و در ادامه صحبت های زنده یاد پرویز مشکاتیان درباره موسیقی و شعر این قطعه به سمع علاقه مندان می رسد. این برنامه را به تهیه کنندگی یلدا احتشامی، پنجشنبه 22 آبان، ساعت 12:20 از رادیو فرهنگ بشنوید.

صلح امام حسن (ع) موضوعی است که پنجشنبه در برنامه «قلمرو فرهنگ» به آن پرداخته می‌ شود. این برنامه کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که هر روز ساعت 12:30 مسائل تاریخی، اجتماعی و فرهنگی را بررسی می‌ کند.

همچنین برنامه «پرده عشاق» این هفته به برخوانی و پرده خوانی داستان نبرد رستم و کاموس کشانی اختصاص دارد. جنگ رستم با سپاه کاموس کشانی، که مطابق شاهنامه در پیوند و اتحاد با تورانیان (سکاها) به فرماندهی افراسیاب و همچنین چینیان بوده اند، یکی از داستان‌ های جذابی است که فردوسی سروده است. در این برنامه استاد جلال الدین کزازی درباره بازنوشت شاهنامه مطالبی را بیان می‌ کند.

برنامه«نام آوران فرهنگ» میزبان مفاخر و بزرگان فرهنگی کشور است و دستاوردهای آن‌ها را با رویکردی تحلیلی بیان می‌ کند. این برنامه فردا میربان دکتر مصطفی گرجی، استاد و پژوهشگر ادبیات فارسی می‌ شود. این برنامه را به تهیه کنندگی رکسانا حمیدی و اجرای کارشناسی علی عظیمی نژادان، ساعت 21 بشنوید.

برنامه«پلاک 40» روایتی از رشادت های رزمندگان سراسر ایران در هشت سال دفاع مقدس است که با همکاری رادیو فرهنگ و صدای استان‌ ها ساعت 23 روی آنتن می رود و این هفته با همکاری رادیو اصفهان تولید می‌شود.

برنامه «هفت کوچه» که به بررسی و معرفی فرهنگ عامه اختصاص دارد، جمعه 23 آبان به جایگاه مادربزرگ در فرهنگ مردم می‌ پردازد. این برنامه ساعت 9 صبح به گویندگی سکینه ارجمندی و تهیه کنندگی سیدهادی موسوی نژاد، به همت گروه فرهنگ و جامعه تقدیم مخاطبان می‌شود.

برنامه «قلب فرهنگی» جمعه 23 آبان به بررسی جایگاه عبادی نماز جمعه و همچنین جریان مدعیان دروغین مهدویت اختصاص دارد. در این برنامه‌هادی حسین پور، کارشناس حوزه مهدویت به موضوع امام زمان (عج) و مدعیان دروغین می‌ پردازد. همچنین سید عبدالمهدی‌ هاشمی درباره وظایف ائمه جمعه و نقش آن‌ها در رفع مشکلات مردم مطالبی را تقدیم شما  می‌ کند. در ادامه این برنامه نیز حجت الاسلام سید جواد عبدی، امام جمعه بجستان درباره نماز جمعه گفت و گو می‌ کند.

مجله رادیویی «قلب فرهنگی» به تهیه کنندگی محمدرضا حاج حیدری، به صورت زنده ساعت 11:30 از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ به سمع مخاطبان می رسد.

در برنامه «بچه‌های مسجد» جمعه هم امیر محمدخانی، مدیر بنیاد معماری انقلاب اسلامی و معاون موزه دفاع مقدس، درخصوص شاخص‌ های خاص معماری مساجد ایرانی و معماری گلدسته‌ ها و مناره‌ های استان سیستان و بلوچستان مطالبی را بیان می‌ کند. توضیح درباره مهم ترین شاخصه مساجد و قسمت های مختلف مساجد و شکل گیری فرم های به خصوص در مساجد از دیگر بخش های کارشناسی این برنامه است. همچنین رضا یزدانی در بخش معرفی مسجد، به تاریخچه و سبک معماری و فعالیت های مسجد آل علی(ع) در زاهدان می‌ پردازد. در آیتم«روایت مسجد» برنامه نیز، سخنان بزرگان دین درباره مسجد و اهمیت آن تقدیم شنوندگان می‌ شود.

«اینجا من...اینجا مسجد» با محور واگویه‌ای درباره مسجد، از دیگر بخش‌‌ های برنامه «بچه‌های مسجد» است که به تهیه‌ کنندگی و روایت مریم قاسمی، گویندگی احسان همتی و نویسندگی ساناز احمدی‌دوستدار، ساعت ۱۲:۳۰ روی آنتن می‌ رود.

برنامه «وطن فارسی» جمعه ساعت 14:30، از اشتراکات زبانی کشورهایی که زبان و ادبیات فارسی در زبان آن‌ ها اثرگذار بوده است، صحبت می‌ کند و بزرگان شعر و ادب و موسیقی کشورهایی چون افغانستان و بنگلادش و ... در برنامه معرفی می‌ شوند. این برنامه را سیدمحمد باغسنگانی تهیه کرده است و استاد بهروز رضوی به عنوان گوینده در استودیو، میهمانان فارسی زبان دیگر کشورها را همراهی می‌ کند. برنامه این هفته با حضور 14 تن از چهره‌ های نامدار زبان و ادبیات فارسی از ایران و کشورهای هند و کشمیر، افغانستان و پاکستان، به گرامیداشت پروفسور امیرحسن عابدی، پدر زبان فارسی در هندوستان اختصاص دارد.

در برنامه «رادیو کتاب» داستان‌ هایی از رندگی امیرکبیر در کتابی که محمود حکیمی نوشته است، مرور می‌شود. این برنامه ساعت 18:30 روی آنتن می رود.

در برنامه«کیمیای کلمات» نیز دکتر پروین بهرام گنابادی، کارشناس مجری برنامه، کتاب«انواع شعر فارسی» نوشته منصور رستگار فسایی، که مجموعه ای از گفت و گوهای وی با دانشجویان درس«انواع ادبی» در دانشگاه شیراز است، را معرفی می‌ کند. دکتر منصور رستگار فسایی در این کتاب، در قالب گفتارهای مختلف، سعی کرده با استفاده از آرا و اندیشه‌ های بزرگان ادبیات فارسی در گذشته و حال، مباحث مختلفی را درباره شعر فارسی، انواع آن، معانی و مضامین شعر در گذشته و حال و صورت ها و شکل های شعر کهن و امروز ایران را بررسی کند. این برنامه جمعه‌ ها ساعت 20:15 به تهیه کنندگی فریده گودرزی از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

امتیاز شما