امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت وگو با مدیر کانال اردوی شبکه سحر رسانه ملی
گفت وگو با مدیر کانال اردوی شبکه سحر رسانه ملی

مخاطبی با وسعت جامعه ۶۰۰ میلیون نفری اردوزبانان جهان/ مهم ترین چالش یکسال گذشته قطع پخش از ماهواره پاک ست

مشاهده ۳۲۲
۱۳۹۹/۰۸/۲۷- ۱۰:۰۰
تعداد بازدید:322

داود اسکندری مدیر کانال اردو و قائم مقام شبکه «سحر» درباره تخصصی‌تر شدن برنامه‌ها و همچنین رویکردهای کلان این شبکه در یک سال گذشته توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از خبرگزاری مهر، کانال اردوی شبکه سحر با هدف پخش برنامه برای مسلمانان پاکستان، هندوستان و تمامی اردوزبانان متمرکز در شبه قاره هند و افراد اردوزبان پراکنده در اروپا و کشورهای عربی، در سال ۱۳۸۰ راه اندازی شد. از سال ۱۳۹۳ با افزوده شدن رادیو اردو نیز فعالیت این رسانه گسترده‌تر شد.

مخاطبان هدف این کانال را جامعه ۶۰۰ میلیون نفری اردوزبانان جهان تشکیل می‌دهد و حوزه مخاطب این کانال حوزه‌ای بسیار گسترده به لحاظ جغرافیایی و شمار مخاطب بالقوه است.

داود اسکندری قائم مقام رئیس شبکه سحر و مدیر کانال اردوی این شبکه در آستانه بیست و چهارمین سال فعالیت شبکه سحر درباره مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای رادیو و تلویزیون اردوی این شبکه در یک سال گذشته به خبرنگار مهر بیان کرد: من از اواخر سال گذشته به شبکه ملحق شدم، تغییرات جزئی در سیاست‌گذاری‌های کلان داشتیم که در یک سال گذشته به مرور به آنها پرداخته‌ایم. تغییر نگرش در نوع برنامه‌ریزی، بومی‌تر کردن برنامه‌ها، مشارکت هر چه بیشتر منطقه و مخاطب هدف در برنامه‌ها، سهل‌الوصول کردن راه‌های ارتباطی برنامه‌ها به منظور جلب همراهی مخاطب در موضوعات مختلف از جمله اقدامات ما بود.

وی اضافه کرد: سعی کردیم تا حدودی به لحاظ مشارکت و همراهی پخته‌تر و ویژه‌تر برای مخاطب بسترسازی کنیم. همچنین در سیاست‌های برنامه‌سازی و خبر با توجه به شرایط روز جهان و ایران ورود و فعالیت ویژه‌ای در حوزه شبکه‌های اجتماعی داشتیم و با نگاه تخصصی‌تر به این حوزه برای آن برنامه طراحی کردیم.

اسکندری درباره مهمترین چالش «سحر اردو» در یک سالی گذشت و قطع ماهواره پاک ست عنوان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلایل مختلف، برخی ماهواره‌ها را از دست دادیم. آخرین مورد آن ماهواره پاک ست بود که خوشبختانه با پیگیری‌های دلسوزانه پیمان جبلی، معاون برون مرزی رسانه ملی از دو ماه پیش مجدداً برقرار شد. البته مثل همیشه این قطعی برای ما گران تمام شد و بیننده‌های زیادی را از دست دادیم.

وی ادامه داد: تحریم‌های گسترده بین‌المللی نیز این امتیازها را یکی پس از دیگری از ما سلب کردند و این مسئله هزینه زیادی را به کانال اردوی سحر تحمیل کرده است. زیرا ما مخاطبان خود را به سختی پیدا کرده‌ایم و برای ارتباط با آنها محدودیت‌های زیادی داریم. این جمعیت قابل توجه مخاطب به دلیل علاقه‌مندی به برنامه‌های شبکه‌های برون مرزی ایران مانند سحر و پرس تی وی، استقبال زیادی از برنامه‌ها می‌کنند و از این رو درخواست ما این است که ما را یاری کنند تا بتوانیم این سرمایه ارزشمند و مخاطب وسیع و گسترده را حفظ کنیم و از اعتبار و امتیاز کانال اردو در منطقه به نحو احسن دفاع کنیم.

اسکندری درباره تغییرات در کنداکتور برنامه‌ها و تولیدات نیز گفت: در یک سال گذشته برنامه‌ها به سمت تخصصی شدن حرکت کرده است. در این زمینه با توجه به تنوع نیاز مخاطب در حوزه‌های کودک و نوجوان، مذهبی، علمی، ورزشی، شعر و ادبیات و… به صورت تخصصی به طراحی کنداکتور پرداختیم. در این راستا برنامه‌ای با موضوع مشارکت اجتماعی طراحی کردیم که تا یکی دو ماه آینده روی آنتن می‌رود. طراحی برنامه «شعر آئینی» و تولید آن در پاکستان، تولید برنامه‌های گفتگو محور با موضوع اخلاق، تاریخ اسلام و… با استفاده از کارشناسان اهل سنت و شیعه و با تاکید بر تقریب مذاهب و تهیه برنامه «روی خط داغ» با رویکرد باز و فراهم کردن امکان مشارکت مخاطب از طریق همه شبکه‌های اجتماعی از جمله اقدامات مهم در این زمینه بوده است.

وی با اشاره برنامه جدید دیگر شبکه گفت: همچنین طراحی برنامه GPS با ساختاری ساده از دیگر اقدامات اخیر شبکه اردو بوده است. در این برنامه مجری به سطح خیابان‌ها رفته و به ارائه گزارش‌های عامیانه از نقاط دیدنی شهر می‌پردازد و از مخاطبان نیز درخواست می‌کند که چنین گزارش‌هایی از نقاط دیدنی و جذاب شهر یا کشورشان تهیه و به برنامه ارسال کنند. این برنامه بازخوردهای خیلی خوبی داشته و توانسته مشارکت مخاطب را به نحو مناسبی جلب کند.

مدیر کانال اردو درباره دوبله فیلم و سریال‌ها به زبان اردو و اینکه در حال حاضر چند گروه دوبله فعال در داخل و خارج از کشور فعالیت می‌کنند، بیان کرد: شبکه سحر توجه به دوبله را در اولویت‌های خود قرار داده است زیرا بخش عظیمی از علاقه مخاطب به دلیل نوع نگرش شبکه سحر به حوزه خانواده و فیلم و سریال است که این امکان را برای خانواده‌ها فراهم کرده که همه افراد خانواده در کنار هم به تماشای برنامه‌ها بنشینند.

وی ادامه داد: متأسفانه دوبله اردو به دلیل مشکلات ارزی تا حدودی متوقف شده است. تا پیش از این چندین شرکت دوبله در شهرهای مختلف کشورهای هند و پاکستان با دارا بودن نیروهای آموزش دیده و باتجربه در زمینه دوبله فیلم و سریال‌ها با ما همکاری می‌کردند که از سال گذشته همکاری آنها متوقف شده و تلاش‌های ما طی ۱۵ سال اخیر برای جذب و آموزش نیروهای متخصص در عرصه دوبله اردو بدون استفاده باقی مانده است. چند گروه نیز در تهران و قم مشغول فعالیت در زمینه دوبله اردو هستند که با توجه به شرایط پیش آمده به لحاظ اقتصادی از میزان فعالیتشان به شدت کاسته شده که نیازمند توجه ویژه است.

اسکندری در پایان با اشاره به فعالیت شبکه‌های ضد انقلاب تصریح کرد: متأسفانه شبکه‌های سعودی سرمایه‌گذاری‌های کلان و گسترده‌ای برای اثرگذاری بر مخاطب ما در منطقه شبه قاره کرده‌اند و با عقب افتادن از این قافله مخاطب خود را از دست خواهیم داد پس ضروری است تا هر چه بیشتر به حفظ و نگهداشت مخاطب توجه داشته باشیم. لازمه این امر آن است که دست‌اندرکاران امر بودجه در خارج از سازمان صداوسیما نیز توجهی خاص به این بخش از رسانه ملی داشته باشند.

امتیاز شما