امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

تولید مستندهایی درباره مدافعان حرم در شبکه سهند

مشاهده ۴۳۳
۱۳۹۹/۰۹/۰۲- ۱۲:۳۱

مدیرکل صداوسیمای آذربایجان‌ شرقی از تولید ۱۵ مستند تلویزیونی با موضوع مدافعان حرم و مستند صوتی «نان حلال» خبر داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مهندس مرتضی صفری در مراسم معرفی و نشست خبری اولین مستند صوتی شهدای مدافع حرم شهید محمدرضا فخیمی‌با عنوان «نان حلال»، اظهار کرد: اکنون فضای رسانه ای باید قدری خلاقانه تر و مبتکرانه تر نسبت به تولید آثار مستند و کتاب های صوتی عمل کند. وی افزود: تلاش می‌کنیم با خلق آثار فرهنگی و هنری بتوانیم ابعاد مختلف شخصیتی شهدا را به جوانان و نوجوانان تبیین و آشکار کنیم و هر چه در این راه گام برداریم، کم است.

صفری ادامه داد: شهدا از روح الهام بخش قرآن الگو گرفتند و به وظیفه خود عمل کردند. اما آن حوزه ای که موجب غفلت واقع شده، پدران و مادران شهدا است، چون تربیت شهدا در خانواده دینی و اعتقادی امکان پذیر بوده است، در غیر این صورت شهادتی اتفاق نمی افتاد. وی با بیان اینکه تا کسی به درجه رشد معنوی نرسیده باشد، به فیض شهادت نائل نمی‌شود، گفت: رمز و رازهای بزرگی در شهید و شهادت نهفته است و برخی از شهدا سال های برای نوشیدن شربت شهادت تلاش و مجاهدت می‌ کنند و برخی هم ممکن است زودتر به این آرزو نائل شوند. 

مدیرکل صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی همچنین یادآوری کرد: صبر مادران و پدران شهدا در فراغ اولادهای خود ستودنی است، در حالی که خودمان به عنوان پدر حتی در کوچکترین بیماری فرزندمان کم طاقت هستیم و این نشانگر سختی و دشواری صبر پدران و مادران در فراغ شهدا است و این صبر از جنس صبر زینبی است.

پدر شهید محمدرضا فخیمی نیز در این نشست گفت: محمدرضا متولد سال ۱۳۷۰ بود، اما روح بزرگی داشت، پس از شهادت که به وسایل شخصی پسرم مراجعه کردم، آثار مکتوب دست نوشته خودش و عکس های ۳۲ سردار سرافراز شهید همچون مهدی باکری که در سال ۱۳۶۳ به شهادت رسیده بود و با زمان فرزند شهیدم فاصله زمانی داشت و هنوز متولد نشده بود، تعجب آور بوده که چقدر با شهدا مانوس بوده و به آن‌ها عشق می ورزید و آن‌ها را می‌شناخت، اما ما از شناخت شهدا عاجزیم. حاج رسول فخیمی افزود: پسرم جوان ترین شهید مدافع حرم آذربایجان شرقی است که آثار بسیاری از خود باقی گذاشت و با سن و سال کم خود برای کارهای خیر و خداپسندانه گام های زیادی برداشت.

حامد شب خیز، رئیس سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: یکی از اقدامات سازمان، تولید آثار مستند صوتی شهدا است. البته به علت وجود فضای باز، آثار فاخر دیگری توسط هنرمندان در حال تولید است که تولید اثر فرهنگی مستند از زندگینامه شهید «وحید نومی» از شهدای مدافع حرم در دست اقدام است.

تهیه کننده مستند صوتی مدافع حرم با عنوان «نان حلال» نیز در این نشست گفت: این نخستین مستند صوتی از شهدای مدافع حرم است و پیش از این، مستندهای تولید شده به صورت کتاب صوتی و روایتی بوده است. مهدی لطفی آزاد اظهار کرد: برای خلق این اثر یکسال زمان صرف شده و از محضر پدر و مادر بزرگوار شهید فخیمی‌ بهره‌ ها برده شده است. وی ادامه داد: امستند صوتی شهید محمدرضا فخیمی در ۹۰ دقیقه و پنج قسمت تهیه شده که به قبل از ازدواج پدر و مادر شهید، ازدواج، تولد شهید سرافراز، شهادت و پس از شهادت پرداخته شده است. 

لطفی اعلام کرد: این مستند صوتی در سالگرد شهادت شهید محمدرضا فخیمی رونمایی و در اختیار عموم قرار می‌ گیرد.  

 

 

امتیاز شما