امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
عوامل سریال «از سرنوشت» درباره فصل سوم آن می‌گویند
عوامل سریال «از سرنوشت» درباره فصل سوم آن می‌گویند

این داستان ادامه دارد

مشاهده ۹۱۳
۱۳۹۹/۰۹/۰۸- ۱۱:۱۱
تعداد بازدید:913

«از سرنوشت» از جمله سریال‌های دنباله‌دار سیماست که به دلیل استقبال بینندگان، فصل سوم آن هم ساخته و روانه آنتن شبکه دوم سیما شده‌است و همچنین فصل چهارم سریال نیز در مرحله پیش تولید قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در گزارش پیش رو با کارگردان، تهیه‌کننده و یکی از نویسندگان این سریال گفت و گو کرده ایم:

فصل چهارم خیلی جذاب تر از فصل های قبلی خواهد بود

 علی اکبر تحویلیان، تهیه‌کننده کاربلد تلویزیون از بازخوردهای خوب سریال «از سرنوشت» رضایت دارد و به ساخت فصل بعدی آن اشاره می‌کند و می‌گوید: شبکه دو سیما سال گذشته سفارش ساخت فصل چهارم را داد و در حال طراحی قصه هستیم و بعد از فراهم شدن مقدمات، تا پایان سال، کار را آغاز می‌کنیم.

تحویلیان با بیان این‌که از ابتدای فصل اول تولید 100 قسمت آن را پیش بینی کرده بودیم، ادامه می‌دهد: منتظر بازتاب ها بودیم و خدا را شکر مورد استقبال قرار گرفت و قصه سریال را متناسب با اوضاع کنونی جامعه پیش بردیم. امیدواریم مسئولان، سریال را پسندیده باشند تا موانع تولید را برطرف کنند.

تحویلیان درباره ویژگی‌های سریال‌های دنباله‌دار توضیح می‌دهد: نزدیک بودن این‌گونه سریال‌ها به زندگی مردم سبب دیده شدن آن‌ها می‌شود. تولید کار ملودرامی همچون «از سرنوشت» سختی‌های خودش را دارد.

وی اضافه می‌کند: بازیگران سریال علاقه‌مند به ادامه ساخت بودند چون با این اثر معرفی شدند و برای ادامه، فکر نمی‌کنم مشکلی داشته‌باشیم. ادامه قصه از این نظر سخت است که جذابیت را باید حفظ کنیم و از سویی ممکن است چون شخصیت ها شناخته شده اند، ادامه آن ساده باشد، یعنی کار سهل ممتنعی است و با طراحی که صورت گرفته فصل چهارم خیلی جذاب‌تر از فصل‌های قبلی خواهد بود.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که آیا آثار موفق تلویزیونی نیاز به آسیب شناسی دارند تا فصل‌های بعدی آن‌ها ساخته شود، توضیح می‌دهد: فضای موجود در عالم رسانه به سمتی می‌رود که قصه‌های بلند را اقتضا می‌کند، اکنون قصه‌های کوتاه چندان مناسبتی ندارد.

وی با اشاره به تزریق نیروی جوان به عرصه بازیگری می‌گوید: چند سال است که روی نیروهای جوان سرمایه گذاری می‌کنیم. در سریال‌های «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»، «دیوار شیشه‌ای»  و «از سرنوشت» سعی کردیم از نیروهای جوان استفاده کنیم و کم‌تر سراغ بازیگران حرفه‌ای رفتیم. تلویزیون هم باید از این ظرفیت‌ها استفاده کند.

تحویلیان با بیان اینکه اکنون در حال تولید سریال نوروزی «هشت‌آباد» هستیم، اضافه می‌کند: در هنگامه شیوع ویروس کرونا، تمام تلاش ما این است که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کار را برای این ایام آماده کنیم.

وی تصریح می‌کند: موضوعاتی را در سریال «از سرنوشت» مطرح کرده ایم که از مسئولان سازمان و کشور خواهش می‌کنم آن را دنبال کنند و به نکات ظریفی که بیان شده، دقت و سعی کنند موانع را برطرف سازند و از آن طرف مردم هم سریال را ببینند و بدانند، خواستن توانستن است و سرنوشتشان را خودشان می‌توانند تعیین کنند.

 سریال ادامه دار بیش‌تر مخاطب را جذب می‌کند

 محمدمحمود سلطانیان، یکی از نویسندگان سریال «از سرنوشت» می‌گوید: سریالی که فصل بعدی دارد از ابتدا باید محوریتش طوری باشد که امکان گسترش  و کشش لازم را داشته باشد و اصولاً در دنیا وضع بدین منوال است که از همان ابتدا اصل بر این است که سریال را ادامه دار کنند، چون اکنون سیاست و صنعت سریال‌سازی این گونه شده که هر چه سریال ادامه دارتر باشد، بیش‌تر مخاطب را جذب می‌کند. این امر دلایل مختلفی دارد، از جمله این که تماشاگر با شخصیت‌های سریال آشنایی می‌یابد و همذات‌پنداری می‌کند و همین امر سبب می‌شود سرنوشت آن‌ها را دنبال کند. ممکن است فصل اول و دوم سریالی، خیلی مخاطب را جذب نکند و خیلی جاها هم ممکن است فصل‌های نخست با استقبال مخاطب رو به رو شود و ادامه پیدا کند.

وی می افزاید: از همان ابتدا سه فصل اول را در مقاطع مختلف با اعضای گروه نویسندگان نوشتیم و انتهای فصل بزرگسالی را طوری در نظر گرفتیم تا اگر مورد استقبال قرار گرفت بتوانیم آن را ادامه دهیم و در فصل سوم من و روح ا... صدیقی و مسعود کرمی‌با هم کار نگارش را بر عهده داشتیم. چون «از سرنوشت» سرگذشت دو پسر را از 10 سالگی روایت می‌کند و این امکان را به ما داده تا جایی که داستان کشش دارد، آن را ادامه دهیم.

وی اضافه می‌کند: طبیعی است که اثری مورد استقبال قرار می‌گیرد که تمام عوامل درکنار هم خوب باشند و سریال خروجی خوبی داشته‌باشد. در بخش فیلم‌نامه سعی کردیم قصه پرکششی را طراحی کنیم تا علاوه بر بیان دغدغه‌های امروز جامعه، جذاب هم باشد تا مخاطب کار را دنبال کند.

سلطانیان با بیان اینکه از سال‌های دور فکری در ذهن داشتم که برای تهیه‌کننده تعریف کردم، اضافه می‌کند: این فکر تبدیل به طرح شد و از سارا خسروآبادی و مسعود کرمی‌برای نگارش کار دعوت کردیم.

وی اضافه می‌کند: ما بعد از سال‌ها کار، خط قرمزها را می‌شناسیم  و می‌کوشیم آن‌ها را رعایت کنیم. امیدوارم مسئولان فرصت دهند تا موضوعات و دغدغه‌های اجتماعی را بتوان بیش‌تر مطرح و آسیب‌شناسی کرد.

مردم خود را در آیینه «از سرنوشت» می‌بینند

 سیدمحمدرضا خردمندان درباره کارگردانی فصل سوم سریال می‌گوید: هدف ما این بود که با سرعت بیش‌تری بتوانیم سریال را آماده پخش کنیم، حتی در این فکر بودیم که با سه کارگردان کار را جلو ببریم، ولی در عمل به دلیل مشکلات متعددی این اتفاق نیفتاد و سبب شد ما دو گروه شویم؛ یعنی من فصل اول و آقای بذرافشان فصل دوم را با هم شروع کردیم و اواخر فیلم‌برداری فصل اول بود که تصمیم گرفتیم فصل سوم را بلافاصله شروع کنیم، ولی متاسفانه بین پخش فصل‌های دوم و سوم چندین ماه فاصله افتاد که خوب نبود؛ یعنی اگر پشت سر هم و بلافاصله بعد از فصل دوم پخش می‌شد شاید دو برابر الان مخاطب داشتیم .

کارگردان فصل‌های نخست و سه سریال «از سرنوشت» به دلایل استقبال مخاطب اشاره می‌کند و می‌گوید: ملموس بودن شخصیت‌های قصه و فضای واقعی و قابل درکی که وجود دارد قصه را باورپذیر کرده و مردم خود را در آیینه «از سرنوشت» می‌بینند و بینندگان حداقل با یکی از شخصیت‌ها همذات پنداری می‌کنند و این سبب شده به شخصیت‌ها احساس نزدیکی کنند و اکنون برای مخاطب، سرنوشت دو شخصیت اصلی اهمیت پیدا کرده‌است.

خردمندان می افزاید: سهراب و هاشم نقطه مقابل یکدیگر هستند و سهراب نماد عقلانیت و هاشم نقطه مقابل او یعنی نماد هیجان و احساس است و این دو در کنار هم ترکیب جذابی را برای مخاطب به وجود آورده‌اند. این دو شخصیت در بچگی هم این خصوصیات را داشتند؛ یعنی سهراب همیشه لغزش‌ها و اشتباهات هاشم را جمع می‌کرد. این کارگردان با بیان اینکه سریال‌های دنباله‌دار مهم‌ترین ویژگی‌شان پیگیری مخاطب است، اضافه می‌کند: شخصیت‌ها و فضایی که یک قصه ایجاد می‌کند گاهی ممکن است آن قدر دلنشین باشد که مخاطبان درخواست کنند فصل های بعدی آن هم ساخته شود. با توجه به بازخوردها، «از سرنوشت» از آن دست سریال هایی است که مخاطب خواستار ادامه آن است.

خردمندان می‌افزاید: بیش‌ترین مشکلی که سازندگان سریال با آن روبه‌رو هستند، مسائل مالی است که گروه سازنده را تحت فشار قرار  می‌دهد و این بر کیفیت کار تاثیر می‌گذارد. فکر می‌کنم همه عوامل از این آزمون سربلند بیرون آمدند.

وی به اهمیت گریم اشاره می‌کند و می‌گوید: طراحی چهره یکی از مسائل جدی قصه‌هایی است که در مقاطع زمانی مختلف روایت می‌شود، مثلاً برای ما سخت بود که گذشت فاصله زمانی شش، هفت سال را در چهره بازیگران نشان دهیم به خصوص در گریم صورت خانم‌ها. وی در پایان می‌گوید: دنیا خوش، مال عزیز و تن شریف است، ولی رفیق بر همه چیز مقدم است. معتقدم که سریال «ازسرنوشت» کاری است در پاسداشت ارزش رفاقت و این جان مایه اثر است.

 

امتیاز شما