امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با گیرنده‌های دیجیتالی

مشاهده ۱۵۸۱۹
۱۳۹۹/۰۹/۰۹- ۱۵:۴۱

دستگاه مبدل تلویزیون دیجیتال یا به طور خلاصه مبدل دیجیتال دستگاهی است که امواج ارسال شده از سیستم دیجیتال را به شکل قابل نمایش در صفحه تلویزیون تبدیل می‌کند.

بر خلاف سیستم آنالوگ که بدون نیاز به دستگاه مبدل می‌­توان شبکه­‌ها را دریافت کرد، در سیستم دیجیتال وجود چنین مبدلی، ضروری است. البته برای دریافت تصاویر دیجیتال لازم نیست حتما دستگاه مبدل به صورت جداگانه مورد استفاده واقع شود بلکه ­سازندگان تلویزیون نیز می‌توانند چنین مبدلی را داخل تلویزیون تعبیه کنند. دستگاه تلویزیون دیجیتال نوعی از تلویزیون است که در داخل ساختار خود گیرنده دیجیتال دارد. به تلویزیون­ با مبدل داخلی یا تیونر­دار دیجیتال اصطلاحا IDTV گفته می‌شود. در نتیجه بدون نیاز به تجهیزات اضافی می‌تواند تصاویر با کیفیت دیجیتال را از طریق آنتن هوایی روی پشت‌بام دریافت کرده و پخش کند. البته این نوع تلویزیون قابلیت دریافت سیگنال آنالوگ را نیز دارا می‌باشد.

 مزایا و معایب مبدل تلویزیون دیجیتال

مزایا : قیمت بسیار پایین قابلیت استفاده مجدد در خانوارها، تسهیل تعویض در صورت تغییر نیازمندی‌ها به دنبال نیاز به خرید مبدل های پیشرفته تر، امکان ارائه تیراژ وسیع در صورت نیاز بازار               

معایب: نیاز به کنترل از راه دور مجزا،  تنوع بسیار زیاد محصولات غیر استاندارد، عمر استفاده کوتاه به دلیل تغییر سلایق و نیازمندی‌های مردم، مصرف برق بیشتر

 مزایا و معایب تلویزیون‌های دارای مبدل داخلی دیجیتال

مزایا : صرفه جویی در انرژی، ارائه تصاویر و خدمات با کیفیت استاندارد، کاهش فضای مورد نیاز برای دریافت تلویزیون                         

معایب: قیمت بالاتر نسبت به تلویزیون‌های بدون مبدل داخلی، محروم شدن بیننده از دریافت آنالوگ در صورت خرابی مبدل داخلی دیجیتال،                 هزینه ی بالاتر تعمیرات

 در حال حاضر تلویزیون‌های LCD و LED با نشان‌های HD به معنی پشتیبانی تا دقت 720p و Full HD به معنی پشتیبانی تا دقت 1080p که با برچسب هایی در کنار تلویزیون مشخص شده‌اند، در بازار گسترش یافته‌اند. هم اکنون سازمان صدا و سیما قابلیت پخش تصاویر با کیفیت SD و HD را دارد

 برای خرید مبدل تلویزیون دیجیتال و یا دستگاه تلویزیون دیجیتال مناسب ابتدا باید به نکاتی توجه فرمایید، تا بتوانید بهترین انتخاب را از بین برندها و مدل‌های مختلف داشته باشید. برای رسیدن به این منظور ما برای شما مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در لیست مشخصات هر دو مورد باید قید شود را معرفی و راهنمایی‌های لازم را برای هر یک بیان نموده‌ایم تا بتوانید از سرویس هایی که سازمان صدا و سیما در اختیار شما قرار داده به خوبی استفاده نمایید.

علامت بستر دیجیتال

 توجه کنید گیرنده­ دیجیتالی که قصد خرید آن را دارید حتما باید علامت DVB-T/T2 را بر روی آن داشته باشد. این علامت به این معنی است که این گیرنده می تواند از استاندارد تلویزیون دیجیتال ایران پشتیبانی نماید.

فرمت کدک

 منظور از فرمت کدک، نحوه ی فشرده سازی تصاویر ویدیویی است. ویدیوی دیجیتال به دلیل حجم بالا ابتدا باید فشرده شده و سپس ارسال شود. بنابراین در هنگام خرید گیرنده دیجیتال توجه داشته باشید که محصول مورد نظر برای دریافت تصاویر SD از کدک MPEG4/AVC H.264 و برای دریافت تصاویر Full HD از کدک HEVC H.265 (ده بیتی) پشتیبانی کند.

وضوح تصویر

 یکی از مهم‌ترین پارامترهای خرید گیرنده دیجیتال، کیفیت و وضوح مناسب تصویر است. در حال حاضر محتوایی که توسط سازمان صدا و سیما ارائه می‌شود دارای کیفیت SD (کیفیت دیجیتال معمولی) و HD (کیفیت دیجیتال خوب) است و در آینده ای نزدیک تمام برنامه‌های صدا و سیما با کیفیت عالی Full HD ارائه خواهند شد. پس در هنگام خرید توجه داشته باشید که محصول مورد نظر حداقل قابلیت نمایش تصاویر Full HD/1080P را داشته باشد.

UHD:لازم به ذکر است برای دریافت تصاویرUHD باید از گیرنده‌هایی که از UHD/4K پشتیبانی می‌کنند خریداری کنید.

وضوح رنگ

 اگر از جمله افرادی هستید که رنگ بندی تصاویر برای شما خیلی مهم است و می خواهید همه چیز واقعی‌­تر به نظر برسد گیرنده‌ای بخرید که بر روی آن HDR نوشته شده باشد با استفاده از تکنولوژی HDR می توانید طیف رنگی بیشتری را در اختیار داشته باشید و به همین دلیل رنگ ها همان طور که در واقعیت دیده می‌شوند، به نظر می رسند. در هنگام خرید دقت نمایید گیرنده مورد نظر علامت HDR با استاندارد HLG10 و PQ10 را داشته باشد.

فرمت صدا

 منظور از فرمت صدا تکنولوژی مورد استفاده برای ضبط صدا در برنامه‌های تلویزیونی است. گیرنده دیجیتالی که قصد خرید دارید باید از فرمت AAC+ پشتیبانی نماید. شایان ذکر است در حال حاضر صدای شبکه‌های تلویزیونی به صورت Stereo پخش می‌شود.

تلویزیون هیبرید

علاوه بر محتوایی که سازمان صدا و سیما، از طریق فرستنده و امواج برای کاربران ارسال می‌کند، برخی خدمات ارزش افزوده را نیز از طریق اینترنت ارسال می‌نماید. چنانچه تلویزیون متصل (به اینترنت) شما دارای قابلیتی به نام HbbTV باشد امکان دسترسی به این نوع خدمات را دارد. HbbTV یک بستر تعاملی است که امکان ارتباط همزمان بیننده با سازمان صدا و سیما را فراهم می‌کند. به عنوان مثال بیننده می ‌تواند در حین تماشای برنامه از طریق تلویزیون در نظرسنجی‌ها شرکت کند و به صورت زنده نظرات و انتقادات خود را نسبت به برنامه بیان نماید. در بخش خدمات بیشتر در مورد این مورد توضیح داده شده است.

امتیاز شما