امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

جام جم تصویری که جهانی می ماند

مشاهده ۴۴۷
۱۳۹۹/۰۹/۱۹- ۰۹:۴۵

شبکه جام جم 23ساله شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شبکهجام جم از سال 1376 با هدف ایجاد ارتباط و تعامل با بین ایرانیان داخل و خارج کشور و تأمین نیازهای فرهنگی و رسانه ای ایرانیان و فارسی زبانان مقیم خارج تأسیس شد، تولید و پخش برنامه‌های متنوع، جذاب و سودمند خبری، تحلیلی، فرهنگی و سرگرم‌کننده را در دستور کار قرارداد تا بتواند نیازهای مخاطبان خود را در ورای مرزهای ایران تأمین کند. مهم‌ترین هدف این شبکه 24 ساعته علاوه بر حفظ هویت و اصالت ایرانیان خارج کشور مأنوس کردن ایرانیان خارج کشور به‌ویژه نسل‌های دوم و سوم بافرهنگ، تاریخ و هویت ایران اسلامی است.
حمید ابراهیمی مدیر گروه اجتماعی و اقتصادی گفت، این شبکه با نمایش فرهنگ اقوام ایرانی گروه اجتماعی و اقتصاد، با انتخاب موضوعات گوناگون، متنوع و جذاب اجتماعی و اقتصادی، با تکیه‌ بر وقایع و رویدادهای جهانی برنامه‌ های خود را روی آنتن می‌ فرستد. تمرکز بر آداب‌ و رسوم ایرانی، سبک زندگی ایرانی اسلامی و همچنین به نمایش درآمدن زندگی اقوام ایرانی و هر آنچه فرهنگ غنی این سرزمین را یادآور می‌ شود، پلی ارتباطی میان ایرانیان داخل و خارج از کشور است. ازجمله برنامه‌های مستمر و زنده این گروه برنامه صبحگاهی «روز خوش» و شبانگاهی «جمع ایرانی» است که در کنار دو برنامه «اینجا ایران» و «در ایران» مخاطب را به بیننده ثابت این شبکه تبدیل کرده است. در همه‌ برنامه‌ ها تلاش شده با بهره‌ گیری از ظرفیت‌ های موجود، برنامه‌ ای تأثیرگذار و درخور ایرانیان پخش شود تا بدین‌ سان به جلب و جذب هرچه افزون‌ تر آنان بپردازد و وفاداری مخاطبان هدف را برای برنامه‌ های این گروه و البته شبکه به همراه داشته باشد.
گروه اجتماعی و اقتصاد شبکه جام جم نیز با برنامه‌ریزی‌ های مؤثر و آینده‌ نگری‌های لازم به تهیه و تولید برنامه‌ هایی می‌پردازد که نیازها و مطلوبیت‌ های مخاطبان و ایرانیان خارج از کشور را از سویی و مصلحت‌های آنان را در قالب و قابی دل‌ نشین که زندگی مطلوب ایرانی را به تصویر می‌ کشد، نمایان سازد. دستیابی به شمار افزون‌ تر تماشاگران ایرانی و تأثیرگذاری بیش‌ از پیش در افق آینده این گروه مدنظر قرارگرفته شده است.
مرتضی چلبی مدیر گروه فرهنگ و ادب و هنر هم نمایش «نوای خنیا از سرزمین مادری» را باهدف به تصویر کشیدن بخش‌های پررنگ فرهنگ و هنر این مرز و بوم مسئولیت بسیار سنگینی دانست که به عهده گروه فرهنگ و ادب و هنر در ابعاد بین‌ المللی گذاشته‌ شده است. وی گفت: وجود فرهنگ‌ های مشترک ازجمله آداب، سنن، صنایع‌ دستی و موارد بسیار دیگری در کشورهای مختلف فارسی‌ زبان و غیرفارسی‌زبان رد پای فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را نمایش می‌ دهد. «شب قصه» از برنامه‌ های شاخص این گروه است که با تحقیق و پژوهشی عمیق و در نظر گرفتن ذائقه ایرانیان و فارسی‌ زبانان و به روایتگری دکتر عطاالله کوپال با رویکردی نو در فضایی بسیار دیدنی به بازخوانی قصه‌های کهن پارسی و معرفی اسطوره‌های ایرانی می‌ پردازد و یکی از اهداف این برنامه پیوند میان نسل‌ هاست.
«آنچه خود داشت» عنوان برنامه‌ ای دیگر شبکه جام جم است که فصل اول آن در بیست‌ و شش قسمت روی آنتن رفت و بنا به درخواست بینندگان شبکه جهانی جام جم فصل دوم آن بلافاصله طراحی و در حال تولید و پخش است. در فصل دوم این برنامه با انتخاب موضوعات ادبی و شعر فارسی، ایجاد تنوع در ساختار، استفاده از محل‌ های تصویربرداری چشم‌ نواز، انتخاب موسیقی‌ های روح‌ نواز، اشعار دل‌ نشین شاعران کهن و معاصر سهمی از مسئولیت سنگین خود را در حفظ و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ادا کند.
از برنامه خانواده محور نیز می‌توان به برنامه «خانه مهر» که از برنامه‌ های قدیمی و پرمخاطب شبکه است اشاره کرد که با نگاهی نو و مدلی دل‌ نشین و استفاده از کارشناسان و متخصصان شاخص به‌ صورت زنده پخش می‌ شود.
برنامه «سرزمین مادری» نیز به معرفی میراث فرهنگی ایران اسلامی و معرفی خرده‌فرهنگ‌ها و پاره فرهنگ‌ها اختصاص دارد. این برنامه با نمایش ابنیه تاریخی، جاذبه‌های گردشگری، صنایع‌دستی هر استان و قومیت‌ های مختلف ایرانی قصد دارد همدلی اقوام ایرانی را به همراه زیبایی‌ های ایران به تصویر بکشد و لهجه‌ های شیرین و دل‌ نشین مختلف، کشور عزیزمان را همچون تابلوی نقاشی رنگارنگ و زیبایی به نمایش بگذارد.
برنامه «در ایران» رخدادهای هنری، ادبی و فرهنگی را که به‌ صورت روزمره در ایران رقم می‌ خورد پوشش می‌ دهد. علاقه‌ مندان به ورزش پرطرفدار فوتبال نیز می‌ توانند بیننده برنامه «گزارش ورزشی» و «ورزش ایران» باشند که به بازی فوتبال و گروه‌های ورزشی شاخص ایرانی اختصاص دارد. نگاهی به رخدادهای ورزشی و گفت و گو با، ورزشکاران خصوصا بانوان ورزشکار از نکات پراهمیت این برنامه است.
در حوزه موسیقی نیز برنامه «خنیا» به موسیقی اصیل و سنتی می‌ پردازد. آشنایی نسل جدید و ایجاد حس نوستالژی برای نسل قدیم می‌ تواند فاصله میان نسل‌ ها را کمتر کند چراکه زبان مشترک نسل‌ ها و حتی فرهنگ‌ های متفاوت موسیقی است.
«باغ ترانه» نیز تلفیق هنرمندانه‌ ای از موسیقی‌ های سنتی و جدید را به مخاطبان خود عرضه می‌کند. بسیاری از شاعران، ترانه‌ سرایان و موسیقی‌ دانان علاقه‌ مند به ارائه آثار خود در سطح بین‌ المللی هستند که این برنامه به آنان کمک می‌ کند خود را در سطح استانداردهای بین‌ المللی نمایش دهند. همچنین موسیقی محلی و فرهنگ مردم مورد توجه اقوام ایرانی بوده و هست، بسیاری از ایرانیان خارج کشور از اقوام مختلف ایران هستند که این برنامه یادآور حال و هوای زادگاه و موطن آنان خواهد بود.
اهتمام این شبکه بر جذب حداکثری مخاطبان طراحی و تولید برنامه «میراث مشترک» را در پی داشته که در این برنامه نقاط مشترک فرهنگی فارسی‌ زبانان بررسی می‌شود و از این طریق می‌ توان دل‌ های فارسی‌ زبانان را بیشتر به هم نزدیک کرد. این برنامه پژوهش محور به واکاوی و بازگویی فرهنگ، آداب سنن و مشترکات فرهنگی فارسی‌ زبانان می‌ پردازد و استفاده از فارسی زبانان غیر ایرانی از نکات قابل‌توجه و ارزشمند این برنامه است. نکته مهم در تولید این برنامه‌ها توجه جدی به تعامل با مخاطبان در فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی است به‌ طوری‌که اکنون بهره بردن از شبکه‌ های اجتماعی و شبکه‌ های تعاملی، همراهی مخاطبان فضای مجازی را با این شبکه بیش ‌از پیش کرده است. 
فرید علیمردانی مدیر گروه کودک و نوجوان گفت: فرزندان ایران با خاله شادونه و خاله قاصدک احیای گروه کودک و نوجوان شبکه جهانی جام جم از سال 1398 اتفاق مهم و مؤثر این شبکه برای انبوه مخاطبان کودک و نوجوان ایرانی بود. پس از چهار سال حذف این گروه و نادیده گرفتن متولدین دهه هشتاد و نود، شبکه جهانی جام جم تصمیم گرفت مقدم این گروه را با مجری دوست‌ داشتنی بچه‌ ها، خاله شادونه و خاله قاصدک گرامی‌ بدارد. از این‌ رو با تلاش تمامی همکاران در این گروه برنامه «فرزندان ایران» به تهیه‌ کنندگی علی‌اکبر ذاکری و حمیدرضا محمد علیزاده دی‌ماه 1398 به روی آنتن رفت. باگذشت حدود 3 ماه از شروع برنامه استقبال مخاطبان از برنامه‌های کودک آغاز شد. ارسال آثاری که مخاطبان به‌صورت تصویری از آثار خود تولید کرده اند مؤید این نکته است. سیاست حاکم بر شبکه و تأکید مدیر شبکه جهانی جام جم این نوید را می دهد تا در آینده ای نزدیک دوباره این شبکه و برنامه‌های گروه جایگاه خود را در میان مخاطبان به دست آورد و با تولید برنامه‌های فاخر برای نوجوانان به یکی از محبوب‌ ترین شبکه‌ها برای ایرانیان خارج کشور تبدیل شود. 
ارجمندی مدیر گروه سیاسی گفت: کنکاش در سیاست رصد اخبار و رویدادها و تبیین و تحلیل عمیق و موشکافانه مسائل سیاسی داخلی، منطقه‌ ای و بین‌ المللی یکی از مهم‌ ترین اهداف و مأموریت‌ های گروه سیاسی شبکه جهانی جام جم است. در برنامه‌های گروه سیاسی تلاش می‌ شود از نقطه نظرات مقامات و شخصیت‌ های سیاسی و همچنین اساتید دانشگاه و کارشناسان ارشد سیاست داخلی و خارجی در حوزه‌ های مختلف اعم از ایران، آسیا، اروپا و امریکا، آفریقا و ...استفاده شود و تحلیل‌ های عمیق و جامعی ارائه شود تا ذهن مخاطب بتواند درک عمیقی از تحولات سیاسی به دست آورد. این مهم در حالی است که شبکه‌های معاند و فارسی‌ زبان بیگانه دائماً در حال پمپاژ اخبار و تحلیل‌ های یکسویه و مغرضانه هستند و لذا در برنامه‌ های گروه سیاسی تلاش می‌ شود، پاسخ جنگ روانی شبکه‌ های معاند با اسناد و مدارک متقن ارائه شود. «کنکاش» یکی از مهم‌ ترین و شاخص‌ ترین برنامه‌ های این گروه است که مهم‌ ترین مسائل سیاسی روز ایران و جهان با حضور کارشناسان داخلی و خارجی (ارتباط اسکایپی) تجزیه‌ و تحلیل می‌ شود. تولید مستندهای سیاسی درباره افول قدرت امریکا با عنوان «انحطاط»، پرداختن به مناسبت‌ های سیاسی تاریخ معاصر ایران از جمله «میراث مکتوب»، «لانه جاسوسی»، «امپراتوری کودتا»، «شاهدان ترور (ویژه 7 تیر)» و توجه به دفاع مقدس با عنوان «مدافعان بدون مرز» از دیگر تولیدات گروه سیاسی است. در چشم‌انداز آتی این گروه ساخت برنامه‌ های مستند فاخر از موضوعات سیاسی در دستور کار قرار دارد. همچنین ساخت برنامه‌های کوتاه (2 تا 5 دقیقه) روشنگرانه برای پوشش مناسب در شبکه‌های اجتماعی و میان برنامه از دیگر برنامه‌های گروه برای آینده در شبکه هست.
ذبیح‌الله رستمی مدیر امور مخاطبان و روابط عمومی‌گفت: هدف ما ارتباط دوسویه با مخاطب برقراری ارتباط داخل و خارج شبکه با ایرانیان خارج از کشور و ارائه خدمات مطلوب رسانه‌ای به هموطنان خصوصاً کشورهای فارسی‌ زبان و علاقه‌ مندان به زبان و فرهنگ فارسی، مهم‌ترین وظیفه روابط عمومی‌ شبکه جهانی جام جم است. در فضایی که صدها ابزار رسانه ای به این ارتباط کمک می‌ کند، امور مخاطبان شبکه جهانی جام جم با کمک ابزارهای موجود نظرات و دیدگاه‌های مخاطبان را انعکاس داده، بامطالعه آن ارتباط دوسویه‌ای را حفظ می‌کند تا علاوه بر دریافت نظرات مخاطبان پاسخگوی نیاز آنها باشد و با نیازسنجی مناسب تولیدات فاخر و پرمحتوایی را برای آنان فراهم کند. بررسی میزان رضایتمندی و نیاز مخاطبان و از طرف دیگر میزان تأثیرگذاری بر مخاطبان نسل دوم و سوم ایرانیان برای این راهبرد اهمیت ویژه‌ای دارد و ازاین‌رو روابط عمومی تلاش می‌ کند محتوای لازم و پیام مؤثر را که مطابق و متناسب با انتظارات مخاطبان ایرانی خارج از کشور است به برنامه‌سازان انتقال دهد. نتیجه پاسخگویی به نیازهای مخاطبان منجر به رشد 87 برابری تعاملات مخاطبان خارج کشور با برنامه‌ها در شش‌ماهه اول سال 1399 نسبت به سال 1398 شده است که با توجه به گزارش¬های موجود این روند رو به رشد همچنان ادامه دارد. شبکه جهانی جام جم با سه کانال مختلف مخاطبان خود در سراسر جهان را پوشش می‌دهد. کانال یک مختص مخاطبان اروپا، کانال دو برای مخاطبان فارسی‌زبان در آمریکاست و کانال سه شبکه جهانی جام جم ساکنان قاره آسیا و اقیانوسیه را تحت پوشش قرار می‌دهد. در نگاه کلی پرمخاطب‌ترین برنامه‌های این شبکه برنامه¬های زنده و روتین قدیمی ازجمله «خانه مهر»، «جمع ایرانی»، «روز خوش»، «کنکاش» و «مشاور» است که در کنار ان برنامه¬های ضبطی شبکه مانند «آنچه خود داشت»، «رواق»، «شب قصه»، «ایرانگرد»، «سرزمین مادری» نیز مخاطبان خود را دارد. گروه‌های فرهنگ، ادب و هنر با 69 درصد و گروه اجتماعی با 17 درصد نیز بالاترین فراوانی را برای پیام‌های ارسالی دارد. از نکات مهم فعالیت روابط عمومی‌شبکه می¬توان به تهیه گزارش از طریق خبرنگاران افتخاری در سراسر دنیا اشاره کرد که اوج این حرکت در اربعین حسینی ظهور و بروز یافت و عاشقان راه آزادی و عدالت از اروپا، آمریکا، اقیانوسیه و آسیا گزارش¬های صوتی و تصویری ویژه¬ای را برای شبکه ارسال کردند.
دکتر محمد مهدی ملک قاسمی مدیر گروه معارف اسلامی‌ شبکه جهانی جام جم گفت: با هدف گسترش و ترویج فرهنگ، احکام و معارف دینی طی 22 سال گذشته توانسته است با برنامه‌های مختلف نیاز جمع زیادی از ایرانیان خارج کشور در عرصه موضوعات دینی و معنوی تامین نماید، مجموعه 100قسمتی «ده دقیقه» در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی همراه با تحقیق و پژوهش گسترده با تکیه بر آیات و روایات با استفاده از قالب های گوناگون نمایش، موشن گرافی و صحبت های کارشناسان روانشناسی و مشاوران خوش بیان در استودیو و در جمع شرکت کنندگان تولید شد. از دیگر برنامه‌های گروه معارف تولید 60 برنامه کوتاه 5دقیقه ای از کارشناسان مطرح حوزه و سخنوران معارف اسلامی‌ با نام «پرتو» از کنار ضریح مقدس حضرت معصومه «س» بود که با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم امکان زیارت حضوری حال و هوای معنوی به قاب شبکه بخشیده است. برنامه روتین گروه معارف در قالب گفت و گوی هفتگی «رواق» که از ابتدای سال 1399 شروع به تولید و پخش شده است با هدف تبیین شعائر دین مبین اسلام با حضور میهمانان و اندیشمندان دینی با موضوعات توحید – نبوت و جامعه شناسی دینی –دین پژوهی- تجدید بنای دین اسلام توسط ائمه معصومین- قرآن در مغرب زمین و ارادت مسلمانان و غیر مسلمانان به پیامبر اکرم (ص)- کرامت و عصمت و ... با اجرای دکتر مجید یراق بافان در حال پخش است. از فعالیت های مناسب گروه در ایام ماه محرم بود، محرم امسال در شرایط کرونایی و عدم امکان برگزاری تجمعات برنامه «روز حسین» با دعوت از شعرا – هنرمندان عاشورایی و تعزیه خوانان و همچنین علمایی که سابقه حضور در خارج کشور را داشتند تولید و پخش گردید که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان شبکه روبرو شد.
حمیدرضا نوابی مدیر تولیدات بین‌ الملل گفت: پاسخ از سوی مشاور واحد تولیدات بین‌الملل با هدف تولید برنامه در خارج کشور در جمع ایرانیان و فارسی زبانان خارج کشور شکل‌گرفته است. این گروه با اعزام راهنمای تولیدی به کشور مبدأ در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی ازجمله جشن نوروز، شب یلدا و ماه رمضان و دهه فجر و محرم، هماهنگی میان تهیه‌کنندگان محلی در کشورهای مختلف را بر عهده دارد. تهیه و تولید پلی بک و میان برنامه‌های مناسب با موضوع ایرانیان و فارسی‌زبانان ماحصل این هماهنگی است. برنامه «مشاور» با اجرای مازیار قاسمی‌گودرزی یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های این گروه است که با حضور مدیران و مسئولان ذی‌ربط به مسائل حقوقی، کنسولی و قضایی و ... ایرانیان خارج کشور می‌پردازد. با توجه به این استقبال، گروه بین‌ الملل برنامه مشاور اقتصادی را با محور فرصت‌ یابی اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ های اقتصادی و گردشگری و صنعتی در داخل کشور و مسائل حقوقی مرتبط روی آنتن برده است. برنامه‌های «سفیران»، «مدال»، «جشن ایرانیان» و مستند «ردپای عشق» برنامه «سفره ایرانی»از دیگر تولیدات این گروه به شمار می‌آید.

امتیاز شما