امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

«پایان سلطه» در ایران به روایت شبکه پنج سیما

مشاهده ۶۱۴
۱۳۹۹/۰۹/۲۲- ۰۹:۵۴

مستند «پایان سلطه» با هدف روایت بیش از ۲۰۰ سال چالش ایران با قدرت های سلطه گر در دو قسمت شنبه ۲۲ آذر و دوشنبه ۲۴ آذر، روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  این مستند فاخر به تهیه کنندگی سید محمد حسینی در گروه سیاسی شبکه پنج سیما تهیه و تولید شده است.
قسمت اول مستند «پایان سلطه» به سیر سلطه بیگانگان از ۲۰۰ سال قبل یعنی از زمان ورود ملکم انگلیسی تا کودتای انگلیسی رضاخان و وقایع برکناری رضاخان و روی کار آمدن محمدرضا و حوادث بعدی که مرتبط با دخالت و تسلط بیگانگان است می‌پردازد.
 در قسمت دوم مستند، سیر اقدامات بیگانگان علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران تصویر می‌شود. همچنین تحلیلی از جنگ دارد و در ادامه به برخی وقایع تاریخی پس از جنگ نیز اشاره می‌کند.
همچنین نحوه عقب نشینی همزمان قدرت های سلطه گر، بخصوص آمریکا و انگلیس پس از قدرتمند تر شدن ایران پس از جنگ تحمیلی تماشایی خواهد بود.
مقایسه وقایع کنونی و وقایع دوره قاجار و پهلوی اول و دوم که بیگانگان کاملا بر نظام سیاسی ایران تسلط داشتند از دیگر موضوعات این مستند است.
صادرات بنزین به ونزوئلا و اهمیت این رویداد که نشان دهنده ی قدرت و تسلط ایران در منطقه و برتری مقابل قدرت های سابق خلیج فارس است از بخشهای جذاب این مستندبه شمار می آیند.
 همچنین چگونگی ورود به حوزه استحفاظی امریکا در دریای کارائیپ و نزدیک شدن به مرزهای ایالات متحده که طبق دکترین ۲۰۰ ساله مونروئه حیاط خلوت واشنگتن محسوب می‌شود و امریکا تاکنون به هیچ کشوری اجازه نداده وارد حوزه نفوذ و تسلط خودش در امریکا لاتین شود، بخشهای دیگر مستند پایان سلطه است.
نمای کلی این مستند روایت چالش بیش از ۲۰۰ ساله ایران با قدرتهای سلطه گر است که قصد تسلط دوباره بر کشورمان ایران را دارند.
این مستند شنبه ۲۲ آذر  و دوشنبه ۲۴ آذر ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

امتیاز شما