امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
انتشار شمارۀ 1696 مجلۀ سروش
انتشار شمارۀ 1696 مجلۀ سروش

نبرد با قهرمانان، در شمارۀ جدید ماهنامۀ سروش

مشاهده ۶۰۱
۱۳۹۹/۱۰/۱۰- ۱۴:۲۲
تعداد بازدید:601

هزارو696 شماره از ماهنامه سروش، ویژه دی ماه با عنوان «نبرد با قهرمانان» روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در یادنامۀ این شماره از سروش به «پلتفرم ترور در جامعۀ شبکه‌ای» پرداخته شده است. «قهرمان ایران» و «پاسداری از میراث سردار وحدت بخش» نیز از دیگر عناوین این بخش هستند.

در سرمقالۀ این شماره دکتر سعید کرمی، مدیرعامل انتشارات سروش و سردبیر ماهنامۀ سروش «پلتفرم ترور در جامعۀ شبکه‌ای»را مطرح و عنوان کرد:

1- تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات امکان ظهور جامعۀ شبکه‌ای را فراهم آورده که  افراد و جوامع را در درون قالب‌های تازه، هویت‌های جدیدی می‌بخشد. گروه‌های تروریستی آوردگاه رسانه‌ای جدیدی را در معادلات قدرت و ضد قدرت تولید کرده‌اند. نبض حیات گروه‌های تروریستی نظیر داعش با فیسبوک و توییتر تنظیم و توسعه یافته. تروریسم رسانه‌ای پدیده نوبنیاد بود که رسانه را که رسالت تعالی عمومی و سرگرمی و نشاط اجتماعی را داشت با تغییر الگوی وارده خود به عنوان تروریسم رسانه‌ای شبکه اجتماعی قلمرو جدیدی را پدید آورد. آنها از فضای مجازی به‌عنوان ابزاری جهت جذب تبلیغات و وسیله ارتباطی و تعاملی بهره‌برداری کردند. کنشگری تروریستی در فضای هیجانی شبکه‌های اجتماعی اذهان توده‌ها را تسخیر و از نخبگان و سیاست‌ورزان را مردد نمود. تروریسم در بستر شبکه‌های اجتماعی دروازه‌بانی اطلاعات را در هم کوبید، و کنشگران اجتماعی را به سمت خودمختاری سوق داد. هویت مجازی اشخاص و دولت‌‌ها را با چالش روبرو ساخت. نظارت رسمی‌کم‌تأثیر و قدرت تولید و انتشار محتوا غافلگیرانه پیش رفت. زبان دیجیتال و پلتفرم‌های اجتماعی ارتباطات را افقی و جهانی نمود. در دروازه‌بانی در شبکه‌های اجتماعی زایل شده است و همین مسئله عرصه را برای دستان دراز تروریسم گشود.

2- فرقه تروریستی داعش وسیع‌ترین گروه تروریستی جهان است به‌دست آوردن فناوری‌های پیشرفته گشوده شدن ساختارها و سبک‌ها و رویه‌ها و عرف‌های جدید است. افراط‌گرایان فکری و عمل‌گرایان خشونت‌گرا هم ساختارها و سازمان‌هایی را ایجاد و هم اذهان عمومی را با رسانه مورد تهاجم قرار دادند. آنها جنگی نامتقارن را در فضای سایبری رقم زدند. انتشار خشونت، انگاره‌های مرگ، ترویج اندیشه‌های تکفیری با هدف تأثیرگذاری بر افکار و در بستر رسانه نضج گرفت و منتشر گردید. دال مرکزی تروریسم رسانه‌ای از طریق خشونت و مرگ است و این سیاست و روش تروریسم رسانه‌ای در جهان.

3- دولت‌ها به دنبال آن هستند که ترور را تفسیر و یا درصدد دفاع از آن برآیند امنیت بین‌الملل، منع توسل به زور، دیپلماسی عمومی و لزوم کاربست روش‌های  مسالمت‌آمیزدر حل اختلافات بین المللی از اصول بنیادین حقوق به شمار می‌رود. برخی دولت ها از جمله دولت ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا با ایجاد تفسیر و دکترین و نظریه سازی حقوقی مفاهیم را از جمله ماده ۵۱ منشور ملل متحد را تفسیر موسع نماید. ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا در خاک کشور ثالث اقدام بی سابقه ای را آغاز کرده است .این اقدام علاوه بر آنکه پیمان امنیتی آمریکا با عراق را نقض کرده ، برخلاف موازین حقوقی ملی و فراملی است براساس منشور ملل متحد همه اعضا باید در روابط بین‌الملل از زور و تهدید اجتناب کنند و تمامیت ارضی و استقلال سیاسی دولت‌ها را به رسمیت بشناسند .ترورفرمانده شجاع و با شهامت ایران سردار سلیمانی و شهید فخری زاده علاوه بر آنکه بر خلاف اصول حقوقی است ،حق اقدام متقابل و پشیمان کننده آمران و مباشران را در پی خواهد داشت.

علاقه‌مندان برای تهیه این شمارۀ مجلۀ سروش می‌توانند به باجه‌های مطبوعاتی سراسر کشور مراجعه کرده یا از طریق فروشگاه با شمارۀ 88310610 و یا فروشگاه اینترنتی با شمارۀ 66415401 تماس حاصل نمایند. همچنین از طریق اینستاگرام انتشارات سروش به نشانی@soroushpub_com  و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com برای تهیه مجله اقدام نمایند.

نسخۀ الکترونیک این مجله نیز از طریق نرم‌افزارهای کتابخوان قابل تهیه است.

تصاویر

امتیاز شما