امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
در اختتامیه همایش علمی «رسانه و مکتب سلیمانی» تأکید شد
در اختتامیه همایش علمی «رسانه و مکتب سلیمانی» تأکید شد

ظرفیت بی‌بدیل شهید سلیمانی برای رسانه

مشاهده ۳۵۸
۱۳۹۹/۱۰/۱۵- ۲۰:۱۷
تعداد بازدید:358

همایش علمی دو روزه «رسانه و مکتب سلیمانی» عصر امروز پس از برگزاری پنج کارگروه تخصصی پایان یافت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در کارگروه‌های پنج گانه این همایش با عنوان‌های مکتب سلیمانی و دیپلماسی فرهنگی – رسانه‌ای، مکتب سلیمانی و بایسته‌های تولید هنری و رسانه‌ای، مکتب سلیمانی؛ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، نشانه‌شناسی و تحلیل گفتمان مکتب سلیمانی و مکتب سلیمانی و روابط بین‌الملل بیش از 20 مقاله و سخنرانی ارائه شد.

در آیین اختتامیه همایش علمی «رسانه و مکتب سلیمانی» نیز آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، سید مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین و علی دارابی، معاون امور استان‌ها سخنرانی کردند.

 

پیشنهاد بین‌المللی شدن همایش علمی مکتب سلیمانی

 علی دارابی، معاون امور استان‌های رسانه ملی، شهید سلیمانی را جهانی‌ترین سردار ایرانی در عرصه مقاومت توصیف کرد و گفت: سیره و منش حاج قاسم، الگوی بلندمدت ما برای حرکت در یک‌صد سال آینده است.

دارابی با تشکر از اهتمام دانشگاه صداوسیما و سایر برگزارکنندگان این همایش اظهار داشت: این رویداد مهم رسانه‌ای نقش مهمی در تبیین دیدگاه‌ها، مواضع و شناخت بیشتر و بهتر از سردار سلیمانی خواهد داشت.

وی افزود: تشکیل دبیرخانه دائمی و بین‌المللی شدن این همایش با حضور اساتید برگزیده دانشگاهی امری ضروری است که پیشنهاد می‌کنم در این زمینه بررسی‌های لازم صورت بگیرد. معاون امور استان‌ها بابیان اینکه تحلیل محتوای وصیت‌نامه شهید سلیمانی یکی از مهم‌ترین منابع برای شناخت افکار، اندیشه‌ها و منظومه فکری این شهید والامقام است، گفت: در تحلیل محتوای وصیت‌نامه حاج قاسم سلیمانی 14 مسئله باید موردتوجه قرار گیرد، مسائلی همچون تبعیت از اهل‌بیت (ع)، دین‌مداری، دفاع از دین، دفاع از مظلوم، حفظ نظام، حفظ ایران اسلامی، تأکید بر ولایت‌فقیه، همراهی با امام (ره) و رهبری (مدظله‌العالی)، دوری از تفرقه، اخلاق‌مداری در عرصه سیاست، قدرشناسی از امنیت جامعه، بزرگداشت شهدا و خانواده آن‌ها و تربیت عالی و دینی که همگی جزو شاخصه‌های اصلی شخصیتی و سیره شهید قاسم سلیمانی به شمار می‌رفتند.

دارابی بابیان اینکه 14 کلمه پرتکرار در وصیت‌نامه این شهید بزرگوار وجود دارد، گفت: اسلام، ولایت‌فقیه، مردم و ملت، جمهوری اسلامی، حق و حقیقت، ایران، امید، عمل، عشق و خانواده ازجمله این کلمات هستند.

معاون امور استان‌های رسانه ملی با طرح این پرسش که راز محبوبیت و تأثیرگذاری سلیمانی چه بوده است؟ عنوان کرد: در پاسخ باید گفت در تاریخ انسان‌های بسیاری بوده و امروز هم هستند که در عرصه‌های مختلف شهرت ملی و جهانی داشته‌اند، اما از میان آن‌ها تعداد اندکی به درجه مقبولیت اجتماعی نائل شده‌اند، شهید سلیمانی بی‌تردید قهرمان بزرگ، سردار محبوب برای ایرانیان و انسان‌های آزاده جهان است.

 وی افزود: خداباوری، اخلاص، تواضع و فروتنی، عطوفت و محبت، منطق و عقلانیت، خدمت بدون منت به مردم، بصیرت، شجاعت، خودباوری و اعتمادبه‌نفس که دربرگیرنده هویت فردی شهید سلیمانی هستند، راز مقبولیت اجتماعی او بوده‌اند.

دارابی به دیگر ویژگی‌های بارز شهید سلیمانی پرداخت و گفت: ازجمله این خصوصیات می‌توان به عملکرد فراجناحی، استکبارستیزی، انقلابی گری، ولایت‌پذیری، دشمن‌شناسی، وظیفه‌شناسی و در یک‌کلام، فرزند زمان خویش بودن اشاره کرد.

معاون امور استان‌های صداوسیما بابیان اینکه نیاز امروز ما به شهید سلیمانی فراتر از آن چیزی است که گمان می‌بریم، خاطرنشان کرد: برپایی نکوداشت، بزرگداشت، همایش، میزگرد، ساخت مستند و سریال، اختصاص پایان‌نامه‌های دانشگاهی و نیز انتشار کتاب و مقالات مختلف در سطح داخلی و منطقه‌ای و جهانی کاری بس ضروری است که بر عهده ماست.

وی با تأکید بر اینکه در عرصه حکمرانی و نظام مدیریتی کشور نیاز امروز ما به سلیمانی مشهود است افزود: او قدرت مدیریتی و رهبری بالایی داشت به‌طوری‌که گروه‌های کوچک و نامتحد اجتماعات بزرگ و متحد می‌ساخت، بنابراین عقیده دارم در جنگ، مقاومت، عرصه جامعه، فرهنگ و سیاست امروز نیازمند این مردان هستیم.

دارابی بابیان اینکه شهید سلیمانی همه گرایش‌های سیاسی درون نظام را محترم می‌شمرد، اما جامعه را به‌مثابه یک خانواده تلقی می‌کرد، گفت: او همواره از مسئولان و مدیران کشور می‌خواست با مردم چون پدری مهربان رفتار کنند.

دارابی چهل‌تکه کردن پازل عرصه رقابت سیاسی را امری نکوهیده نزد شهید سلیمانی برشمرد و گفت: او خط‌کشی‌ها و مرزهای نادرست سیاسی را که نیروهای انقلاب را از هم جدا کرده است، برنمی‌تافت، زیرا فراتر از جریانات سیاسی موجود می‌اندیشید و عمل می‌کرد.

معاون امور استان‌های صداوسیما مدیریت کارآمد را یکی از ویژگی‌های بارز شهید سلیمانی دانست و افزود: امروز نیازمند مدیرانی هستیم که در برابر فساد قاطع و کارآمد عمل کنند، شجاع و دارای قدرت ریسک بالا در تصمیمات استراتژیک و دارای نگاه راهبردی، حضور فعال در همه عرصه‌ها باشند و شهید سلیمانی به‌راستی الگویی کارآمد در این زمینه است.

وی تصریح کرد: نسل جوان امروز شهدایی همچون چمران، باکری، همت، زین‌الدین، خرازی و باقری را ندیده‌اند، اما این توفیق را داشته‌اند که با شهید سلیمانی هم‌دوره باشند، زیرا او ازنظر فضایل فردی، ویژگی‌های مدیریتی، سلوک و روش زندگی یک الگوی کامل و دست‌یافتنی است و به‌مثابه یک سرمایه اجتماعی و یک ابر رسانه در دنیای ما نقش‌آفرینی می‌کند.

دارابی شهید سلیمانی را جهانی‌ترین سردار ایرانی در عرصه مقاومت توصیف کرد و گفت: دنیا او را می‌شناسد. دوستان و آزادگان جهان او را تکریم و تعظیم می‌کنند. دشمنان انقلاب اسلامی‌پس از شهادت از نام و راه او هراس دارند، بنابراین بر ماست که مکتب سلیمانی، راه و اندیشه و آرمان‌های او را برای حرکت در ادامه مسیر به‌صورت یک برنامه مدون برای یک‌صد سال آینده طراحی و اجرا کنیم و به برنامه‌های کوتاه‌مدت بسنده نکنیم.

  

مکتب سلیمانی؛ مفهوم مقاومت و ایستادگی آمیخته با فروتنی

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به آشنایی و تعامل مستمری که بیش از دو دهه با سردار سلیمانی داشته است، گفت: ویژگی او آیینه تمام‌نمای مقاومت برای جوانان در حوزه و اصحاب رسانه است.

وی با اشاره به اخلاق فردی جذاب و منطبق با اصول عقلی و دینی وی بیان کرد: او نمادی از حسن خلق و مهربانی بود و فروتنی، صمیمیت و مهربانی‌اش به او ویژگی‌ای بخشیده بود که هرکس با او معاشرت می‌کرد، جذب سیما و رفتار محبت‌آمیز وی می‌شد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور نکته مهم در ارتباط با سردار سلیمانی را عقل راهبردی او دانست و تأکید کرد: وی همچنان که ازنظر نظامی‌برجسته و متفکر بود، از عقل راهبردی برخوردار بود و مجموع شجاعت، مقاومت و ایستادگی آمیخته با فروتنی او را از دیگران متمایز کرده بود.

اعرافی حاج قاسم را فراتر از شخصیت اجتماعی، سیاسی و نظامی لقب داد و گفت: این سردار بزرگ قدرت رهبری حرکت نظام‌مند داشت و مسائل گوناگون را که به او عرضه می‌شد، با نگاه استراتژیک می‌سنجید. ازاین‌رو با تفکر راهبردی نگاه کلانی به انقلاب اسلامی داشت و با درک درست از آن سنجه‌ها گفتمان انقلاب اسلامی را تبیین می‌کرد.

آگاهی و ابتکار در مسائل نظامی و عبور از قواعد مرسوم فنون نظامی ویژگی دیگری از سردار دل‌ها بود که آیت‌الله اعرافی به آن اشاره کرد و گفت: این تفکر عمیق راهبردی به شهید سلیمانی شخصیت بین‌المللی در جهان و منطقه بخشید.

وی با اشاره به شخصیت فرهنگی و اجتماعی سردار سلیمانی متذکر شد: وقتی صحبت از شخصیت متمایز و متفاوت می‌کنیم مستنداتمان به حیطه‌های مختلف برمی‌گردد که فرا نظامی است، چراکه این شخصیت در حیطه‌های اجتماعی نیز دریافت‌های عمیقی داشت.

به گفته مدیر حوزه‌های علمیه کشور رویکرد رسانه‌ای و ارتباطی سردار چنان قدرت نفوذی به او داد که اکنون در نگاهی جامع صحبت از مکتب سلیمانی می‌کنیم و به اعتماد رسانه‌ها و همراهی با وی برمی‌خوریم که همگی مؤید شخصیت فراگیر این سردار هستند.

 آیت‌الله اعرافی راه‌اندازی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی را نمونه بارز این همراهی دانست و گفت: با حمایت ایشان محور مقاومت در این رسانه‌ها شکل گرفت و کنش رسانه‌ای مناسبی در منطقه مقابل رژیم صهیونیستی پدید آمد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه با اشاره به آموزه‌های رسانه‌ای از مکتب قاسم سلیمانی و رسالت رسانه ملی گفت: امیدوارم همه ما درس‌های حاج قاسم را به‌درستی فرابگیریم و این مهم را که بیشتر بر دوش رسانه ملی و رسانه‌ها است، طریق الگوی سلیمانی جلو ببریم.

وی در پایان با تشبیه حاج قاسم سلیمانی به مالک اشتر گفت: حاج قاسم و ابو مهدی المهندس مالک اشترهای عصر ما بودند که رهبر زمانه‌شان را همراهی کردند و او را تنها نگذاشتند.

 

جوانه امید و مقاومت در فراسوی مرزها

سید مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این مراسم با اشاره به ویژگی حاج قاسم سلیمانی او را فتح‌نامه جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی توصیف کرد.

وی با اشاره به خاطره‌ای از سردار سلیمانی که در مقابل سیل‌زدگان با تواضع و فروتنی حاضرشده بود، گفت: وقتی اشک چشم او را در مقابل آسیب دیدگان و یتیمان مشاهده کردم، دریافتم که وی مستغرق در عبودیت حق است و فروتنی او مظهر جذب حداکثری‌اش بود.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین افزود: رشد و بالندگی او در انقلاب اسلامی همه را به شگفتی واداشت و دشمنان را خشمگین می‌کرد. ازاین‌رو نام سردار سلیمانی در فراسوی ایران از لبنان، سوریه، عراق تا یمن جوانه‌هایی را در دل مشتاقان مقاومت می‌رویاند. جوانه‌ای که امروز به درخت تنومند در منطقه تبدیل‌شده و راه سردار ادامه دارد.

نبوی دافعه حداکثری نسبت به دشمنان و جاذبه حداکثری نسبت به بندگان خدا را از دیگر ویژگی‌های سردار برشمرد و گفت: برخورداری از سیمای ملکوتی، اخلاص در عبودیت، جست‌وجوی رضایت الهی سبب علاقه‌مندی همه مؤمنان و دوستان به او شده بود و همین جذابیت رعب و وحشتی در دل دشمن انداخت که درنهایت برای او عاقبتی رقم خورد که او را در کنار اولیای الهی نشاند.

امتیاز شما