امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

به فاصله دو ماه چاپ دوم «به سوی نور» در انتشارات سروش

مشاهده ۴۵۴
۱۳۹۹/۱۰/۲۴- ۱۳:۰۳

کتاب «به سوی نور» مجموعه دو جلدی سخنرانی‌ های فقیه اخلاقی آیت‌ الله علی احمدی‌ میانجی از انتشارات سروش است که با موضوع مرگ و عالم برزخ منتشر شده و اکنون در کمتر از دو ماه به چاپ دوم رسیده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به گفته موسی احمدی‌میانجی، این مجموعه دو جلدی شامل مجموعه سخنرانی‌های این عالم در ماه رمضان سال‌های 1368 و 1369 در خصوص مرگ، تأثیر روزه، شهادت حضرت علی(ع) و... در مسجد عبداللهی در قم است که به کوشش  دفتر تنظیم و نشر معظم له جمع‌آوری و در دو جلد تنظیم شده است.

ویرایش در این مجموعه به گونه‌ای اعمال شده است که قالب سخنرانی بر قالب نوشتاری و اثر مکتوب و پژوهش غلبه دارد و تلاش بر این بوده است تا ویرایش به گونه‌ای صورت پذیرد که مخاطب با خواندن کتاب، خود را تا حدودی در حال و هوای مجلس موعظه‌های تأثیرگذار و بیانات روح‌افزای آن بزرگوار احساس کند.

همچنین موضوع مرگ و عالم برزخ چند بار توسط ایشان مورد بحث قرار گرفته است، اما آنچه که در این کتاب ذکر شده است مجموعه سخنرانی‌های ایشان در ماه مبارک رمضان سال‌های 1368 و 1369 هجری شمسی است. البته تعدادی از این سخنرانی‌ ها درخصوص موضوعات دیگری است که مرتبط با ماه مبارک رمضان و مناسبت‌ های آن است.

در سخن آغازین کتاب به پیاده‌سازی نوارهای سخنرانی اشاره و در ادامه آمده است: «خواننده محترم باید به این نکته توجه داشته باشد که این اثر، نتیجه پیاده‌شدن نوارهای ضبط شده در طی سالیان درازی است که بسیاری از آن‌ها کیفیت مناسبی نداشته و با زحمت مکتوب شده و سعی شده است تا حفظ امانت شود و در عین اینکه چند مرحله ویرایش، اصلاح و کنترل بر روی آن انجام پذیرفته است، لیکن اثر مکتوب پژوهشی نیست.»

جلد اول این کتاب در 18 بخش تنظیم شده و حقیقت مرگ، عجز انسان از شناخت روح، دیدار فرشته مرگ، حقیقت دنیا، مشتاق سفر آخرت، گناه نکنید، گرفتاری دنیا، احتیاط در گناه، شهید و عذاب قبر، ذکر مصیبت، قلب سلیم، امانت تا دم مرگ، عاقبت به خیری سید حمیری، سنخیت، سوال قبر، خواب راحت، دعا برای دیگران، عالم قبر، علت فشار قبر، جلسه و استقبال روح، مال حلال، محبت و ولایت، توجه به خلق و خو، حرمت مومن، راحتی لباس و تنوع در آن و... از جمله عناوین و مباحثی است که در این جلد آمده است.

همچنین در انتها برای سهولت دسترسی مخاطبان، فهرست آیات، احادیث، اشعار، اعلام، اماکن و منابع و مناخذ نیز آورده شده است.

در جلد دوم و در ادامه جلد اول، 19 بخش تنظیم شده است و به مواردی چون اخلاص، ماه خدا و حرمت آن، انعکاس معنوی، توفیق، اثر مادی و ظاهری روزه، روزۀ واقعی، رمضان ماه اراده ارزش علم و معرفت و... پرداخته شده است. همچنین در ادامه و در ضمیمه کتاب در دو فصل به چیستی و احوال مرگ و فشار و عذاب قبر پرداخته شده است.

فهرست احادیث، اشعار، اعلام، اماکن و... نیز همچون جلد اول در انتهای کتاب ذکر شده است.

مرحوم آیت‌الله میانجی ابتدا در مدرسه حسن پادشاه و مدرسه حاج علی‌اصغر تبریز، دروس دینی را نزد استادانی همچون مرحوم آشیخ لطفعلی زنوزی فرامی‌گیرد، اما پس از چندی، با رضایت پدر تصمیم می‌گیرد که کسب علم را در قم پی بگیرد.

او در این شهر، سطوح عالی را نزد مرحوم آیت‌اللّه سیدحسین قاضی آموخت. و بخش دیگری از آن را هم در محضر حضرت علامه طباطبایی (صاحب تفسیر المیزان) که به تازگی از تبریز به قم مشرف شده بود، فرا گرفت. آیت‌اللّه احمدی پس از اتمام سطوح عالی فقه و اصول، درس خارج اصول را در خدمت مرحوم آیت‌اللّه آقا میرزا احمد کافی الملک یاد گرفت. همزمان با این درس، دروس خارج فقه را در ابواب مختلف، از محضر بزرگانی چون: آیت‌الله بروجردی، گلپایگانی، محقق داماد و علامه طباطبایی(ره) بهره می‌جست و حتی در درس خصوصی مرحوم محقق داماد و علامه طباطبایی نیز شرکت می‌کرد، البته با مرحوم علامه طباطبایی انس بیشتری داشت و به‌طور خصوصی در زمینه فقه، اصول و اخلاق بهره‌ها برد.

یادآور می‌شود، مرحوم آیت‌الله علی احمدی میانجی(ره) عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که از اساتید اخلاق حوزه و جزو اساتید شناخته شده در سطوح عالی به شمار می‌رفت. همچنین ایشان نماینده سه دوره مجلس خبرگان رهبری از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی بود. مواقف شیعه، مالکیت خصوصی در اسلام، شرح دعای ابوحمزه ثمالی، الاسیر فی السلام، مکاتیب الائمه از جمله آثار این عالم عالیقدر است.

کتاب «السجود علی الارض» یکی از تألیفات علمی مرحوم آیت‌الله میرزاعلی احمدی‌میانجی به بررسی مسأله فقهی سجده پرداخته و ابعاد گوناگون آن را مستندا تشریح کرده است و به شبهات روحانی نابینای اهل سنت در خصوص سجده بر تربت امام حسین(ع) پاسخ داده است.

 کتاب –مکاتب الرسول- این عالم پارسا نیز به سهم خود توانست در سطوح عالیه علمی و حتی سیاسی جا باز کند و کاربردی شود.

چاپ دوم این اثر با شمارگان 500 نسخۀ وزیری و با قیمت دورۀ دو جلدی 110000 تومان به همت انتشارات سروش در اختیار علاقه مندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق فروشگاه با شماره 88310610 و یا فروشگاه اینترنتی با شماره 66415401 تماس بگیرند.
همچنین از طریق اینستاگرام انتشارات سروش به نشانی@soroushpub_com ، واتساپ به شماره 09301949130 و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com، برای تهیه کتاب اقدام کنند.

 

تصاویر

امتیاز شما