امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
نماهنگ «تاروپود» از تولیدات دفتر موسیقی و سرود رسانه ملی در جشنواره عمار برگزیده شد
نماهنگ «تاروپود» از تولیدات دفتر موسیقی و سرود رسانه ملی در جشنواره عمار برگزیده شد

تاروپودی تافته از دل، که بر دل مردم نشست+نماهنگ

مشاهده ۱۰۶۸
۱۳۹۹/۱۰/۲۷- ۰۹:۴۲
تعداد بازدید:1068

نماهنگ «تاروپود» از تولیدات مرکز موسیقی و سرود سازمان صداوسیما، فانوس طلایی جشنواره مردمی عمار را بر دیوار افتخارات رسانه ملی آویخت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نماهنگ«تاروپود»بر اساس شعری از مهدی رحیمی است. این شعر داستان مادربزرگ پسری را در سال های دفاع مقدس روایت می‌کند که آرزوی رفتن به زیارت امام رضا (ع)را در دل می‌پروراند و برای رفتن به این زیارت دستمزد بافت قالی‌هایش را جمع می‌کند اما وقتی کاروان جمع آوری کمک به جبهه‌ها به روستایشان می رسد همه این پول را اهدا می‌کند و با آرزوی زیارت از دنیا می رود. سال ها بعد از فوت مادربزرگ پسرک که حال مردی شده به حرم مشرف می‌شود و در خواب مادربزرگش را می‌بیند که خادم امام رضا(ع)شده است.

این اثرکه امسال در میلاد مسعود امام هشتم تولید و از شبکه‌های سیما پخش شد در رقابت با 240 نماهنگ شرکت کننده، فانوس طلایی یازدهمین جشنواره مردمی  را به علت قصه و پرداخت مناسب، کارگردانی و موسیقی خوب و بازیگری «ثریا قاسمی» از آن خود کرد.

نماهنگ«تاروپود»در دفتر موسیقی و سرود تهیه شده است. محمدمهدی نراقیان مدیر دفتر موسیقی و سرود رسانه ملی، درباره حضور تولیدات این دفتر در جشنواره‌ها و نحوه ارسال این اثر به جشنواره عمار می‌گوید: جشنواره مردمی عمار برای حمایت از آثار مردمی است که با سابقه یازده سال برگزاری، درمیان رویدادهای فرهنگی کشور جا افتاده است و برای هنرمندان جشنواره مهمی‌به شمار می آید. ما امسال و سال گذشته به صورت سازمانی در جشنواره عمار شرکت نکردیم؛ چون نگاهمان به جشنواره‌ها این است که هنرمندان و آثار باید در جشنواره‌ها شرکت کنند. امسال هم با وجود انکه در جشنواره به صورت سازمانی شرکت نکردیم اما به تولیدکنندگان آثار توصیه کردیم آثارشان را به جشنواره عرضه کنند که تعدادی از این آثار ثبت نام کردند و از میان آن‌ها «نماهنگ تاروپود» فانوس طلایی جشنواره را کسب کرد.

نراقیان در خصوص روند سفارش این نماهنگ به سازنده می‌گوید: برای این کار ابتدا شعر در دفتر موسیقی و سرود سازمان انتخاب و سپس سناریوی کار سفارش داده شد. با توجه به سوابق تهیه کنندگان جوان اثردر تولید نماهنگ، کار به آن‌ها سپرده شد و آهنگسازی کار را  نیز یکی از استادان برجسته موسیقی کشور یعنی فرید سعادتمند بر عهده گرفت. البته آقای سعادتمند آهنگساز این اثر از ابتدای کار حضور داشتند و طرح های اولیه موسیقی این اثر را با توجه به تصویر و سناریوی کار طراحی کردند. همچنین کارگردان نماهنگ هم که پیش از این سابقه تولید فیلم و آثار نمایشی کوتاه را داشت برای اولین بار کارگردانی نماهنگ را بر عهده گرفت که انصافا به خوبی «تار و پود» را به تصویر کشید.

نراقیان با اشاره به اهمیت ورود به عرصه تولید نماهنگ و پرداختن به آن می‌گوید : نماهنگ یک اثر تصویری مستقل است که لزوما تولید آن پس از تولید یک قطعه موسیقی آغاز نمی‌شود؛ بلکه گاهی از یک ایده تصویری یا یک داستان شروع می‌شود. به گفته او نماهنگ«تاروپود» از این جنس است؛ به عبارتی موسیقی بر مبنای سناریوی اثر و تصویر تولید شده است.

وی درباره حال و هوای زمان تولید این اثر می‌گوید: زمانی که در اوایل شروع بیماری کرونا و در ایام ماه مبارک رمضان،  حرم امام رضا(ع) بسته شد ، ما زمان را برای ضبط تصاویر حضور در حرم مناسب دیدیم و این شرایط فرصت بکری را برای تصویر برداری بدون محدودیت و به‌دور از شلوغی جمعیت زوار ، در حرم رضوی مهیا کرد .

این اثر بارها از تلویزیون در میلاد مسعود امام هشتم پخش شده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است و در فضای مجازی نیز بارها باز نشر شده است. نراقیان به سازندگان این اثر نوید داد که به زودی و پس از ایام فاطمیه از آن‌ها به طور شایسته ای قدردانی خواهد شد.

پخش نماهنگ و تکرار آن اندازه یک مینی سریال زمان آنتن را پر می‌کند

محمدصادق حسینی از تهیه کنندگان این نماهنگ، معتقد است نماهنگ موثرترین قالب برای گفتن حرف های مهم است چون زمان کوتاهی دارد و بارها پخش می‌شود و مخاطب حتما آن را در یکی از اوقات پخش ، شبکه‌ها یا فضای مجازی که پخش می‌شود می‌بیند  و آن را از دست نمی دهد.

او درباره روند تولید این اثر می‌گوید: طرح اولیه این کار ابتدا در ذهن شاعر اثر شکل گرفت اما در آن زمان هیچ مجموعه فرهنگی و هنری حاضر به تولید آن نشد و وقتی این طرح به دفتر موسیقی و سرود صداوسیما پیشنهاد شد آقای نراقیان مدیر این دفتر با آغوش باز پذیرفتند و از تولید آن حمایت کردند.

حسینی می‌گوید: معمولا وقتی بخواهیم برای تولید نماهنگ به کیفیت فکر و امکانات کار را فراهم کنیم بیشتر مدیران به آن به چشم یک کار کوتاه کم اهمیت نگاه می‌کنند، در صورتیکه اگر به میزان پخش این آثار و تکرار آن توجه کنیم به اندازه یک سریال ده قسمتی زمان آنتن را پر می‌کند. به لطف خدا این نگاه در دفتر موسیقی و سرود سازمان بود و ما توانستیم از گروهی حرفه ای برای تولید کارمان بهره بگیریم. استفاده از بازیگری حرفه ای چون خانم ثریا قاسمی، بهره‌مندی از آهنگسازی فرید سعادتمند که از آهنگسازان برتر کشور هستند توانست این اثر را موفق کند و اگر رصد می‌شد که این کار چقدر دیده شده است و بسیاری از بزرگان فرهنگی آن را در صفحات مجازی خود باز نشر کردند میزان توفیق آن مشخص می‌شد.

او درباره استفاده از «ثریا قاسمی» در نقش مادر در این اثر گفت: معمولا در نماهنگ‌ها از شخصیت‌های مشهور و محبوب استفاده نمی‌کنند چون به باورپذیری کار لطمه می زند اما به علت اینکه چهره ایشان به عنوان شخصیت مادر در ذهن مخاطب جا افتاده است این کار را انجام دادیم که به‌خوبی از پس ایفای نقش برآمدند. حسینی درباره کارگردانی نماهنگ هم می‌گوید: کارگردان کار با اینکه برای اولین بار تولید نماهنگ را تجربه می‌کرد اما کارهای کوتاه و تجربه زیادی در حوزه نویسندگی و کارگردانی داشت و هم نویسندگی و هم کارگردانی را برعهده گرفت. از دوربین‌های که در سینما استفاده می‌شود استفاده کردیم و طراحی صحنه ای ویژه به کمک بهزاد جعفری طادی که از طراحان صحنه مطرح هستند و اصلاح رنگی حرفه ای  به همت یحیی محمد علیی انجام شد.

تهیه کننده نماهنگ تاروپود این را هم اضافه می‌کند که بخش نمایشی نیمی از کار و اثر بخشی موسیقی نیمه دیگر کار را تشکیل می دهد که با دستان توانمند آهنگساز این اثر، توانست یک کار خوب را تکمیل کند.

تولید این نماهنگ مسیر تولید فیلم را طی کرد

 محمد صادق رمضانی کارگردان نماهنگ «تاروپود» سابقه تولید فیلم های کوتاه و تیزرهای زیادی را پیش از تولید این اثر داشته و بارها در جشنواره‌هایی نظیر جشنواره مقاومت، نماز و نیایش و عمار جایزه گرفته است و این بار در یازدهمین جشنواره عمار کارش در رشته «نماهنگ» برگزیده شده است.

او درباره تجربه اش می‌گوید: روال تولید این اثر شاید مسیری برعکس روال تولید آثار مشابه را طی کرد؛ چون اول شعر سروده شد، سپس داستان طراحی و نگارش شد و پس از آن ماکت کار ساخته و به آهنگساز سپرده شد تا برایش آهنگ بسازد.

 رمضانی اضافه می‌کند: چون  داستان کار بیشتر در دهه شصت و سال های دفاع مقدس رخ می دهد آنها را به دنبال مکانی برای ضبط برده که همان حال وهوا را داشته باشد. او می‌گوید: ما از بهزاد جعفری طادی طراح صحنه فیلم هایی مثل «ماجرای نیمروز» استفاده کردیم و او با نگاه سینمایی و امکانات صحنه ای(آکسسوآر) که داشت جلوه خاصی به فیلم داد و ابوالفضل نباتی فیلمبردار حرفه ای کار هم توانست با استفاده از لنز های قدیمی تصاویر را متناسب با فضای قصه دربیاورد. به گفته رمضانی از پیش تولید نماهنگ تا تولید و مراحل پس از تولید حدود دو ماه زمان برده است که برای تولیدنماهنگ زمان قابل توجهی است و نشان از حساسیت سازندگان به کیفیت اثر دارد.

گفتنی است نریشن این نماهنگ را سلمان فرخنده خوانده است او در نقش بزرگسالی پسرک نیز بازی می‌کند. حسن عبدی خواننده و مجتبی احسانی تدوینگر این نماهنگ هستند. محمدحسین حسینی و هادی میرباقری به طور مشترک تهیه کنندگی اثر را بر عهده داشته اند.

 

 

ویدئوها

امتیاز شما