امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

قصه «با خانمان» در ۱۶۲ به سر رسید

مشاهده ۸۸۴
۱۳۹۹/۱۱/۱۹- ۱۸:۱۱

عوامل سریال طنز «باخانمان» امروز با حضور در واحد امور مخاطبان روابط عمومی رسانه ملی (۱۶۲) با مخاطبان و اصحاب رسانه به گفت‌وگو نشستند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «باخانمان»، سریالی ۳۰ قسمتی به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی، تازه‌ترین مجموعه طنز شبکه سه بود که نویسندگی آن را امیر برادران بر عهده داشت. این مجموعه تلویزیونی از دهم دی مهمان خانه‌های مخاطبان می‌شد.

«باخانمان» قصه‌ای را روایت می‌کند که برای مردم ملموس است و به آدم‌ها و روابط میان آن‌ها می‌پردازد؛ این سریال، داستان جوانی به نام مسعود بود که در آستانه ازدواج متوجه می‌شود فرزند واقعی پدر و مادرش نیست و سعی می‌کند خانواده اصلی خود را پیدا کند. او پس از مواجهه با پدر و مادر واقعی‌اش متوجه می‌شود که تفاوت آشکاری با خانواده کنونی‌اش دارند.

برزو نیک نژاد، زینب تقوایی و امیر برادران در کنار حسام محمودی، سپند امیرسلیمانی و الهام اخوان، بازیگران این سریال، میزبان مخاطبان در اداره کل روابط عمومی‌شدند و پس از گفت‌وگو با مخاطبان، در نشست خبری به سؤالات اصحاب پاسخ دادند. در حضور یک‌ساعته این عوامل، 137 تماس مستقیم مخاطبان ثبت شد.

 

خانواده و همدلی جمعی برایم مهم بود

زینب تقوایی، تهیه‌کننده سریال «باخانمان» درباره تولید این اثر گفت: ساخت کار کمدی در وضعیت کنونی کمی سخت است، چراکه باید همه جوانب را در نظر بگیریم تا به کسی برنخورد؛ اما تصمیم من بر این بود که بعد از ساخت چند اثر ملودرام، سراغ سریال کمدی بروم؛ چون الان شرایط به‌گونه‌ای است که فضای جامعه تشنه کارهای کمدی و شاد است.

وی افزود: با توجه به همکاری قبلی که در سریال «دودکش» با برزو نیک نژاد و شناختی که از او در کار داشتم، وی اولین گزینه برای کارگردانی این اثر بود، چراکه برای کارش ارزش زیادی قائل است، کمدی را خیلی خوب می‌شناسد و تعهد کاری دارد؛ همین دلایل منجر به همکاری مجدد ما شد.

تقوایی نیاز مردم به فضای شاد و دیدن طنز از قاب تلویزیون را مهم دانست و گفت: همراه با نویسنده و کارگردان به جمع‌بندی مشخصی رسیدیم و محور اصلی سریال را خانواده قراردادیم. برای ما نشان دادن خانواده و تحکیم آن و همدلی‌شان برای حل مشکلات اهمیت داشت که در این سریال روی آن تأکید کردیم.

تهیه‌کننده «باخانمان» با اشاره به استقبال مخاطبان از این سریال و درخواست آن‌ها برای تولید فصل دوم سریال گفت: مخاطبان بسیاری خواستار ادامه این سریال بودند و درخواست کردند فصل دوم آن نیز تولید شود.

تقوایی که پیش‌ازاین با سریال «دودکش» و «پادری» تجربه تهیه سریال کمدی را در کارنامه خود دارد، تهیه کارهای کمدی را دشوار دانست و گفت: متن‌هایی که برای تلویزیون نوشته می‌شود، باید تمام اقشار و اصناف جامعه را در نظر بگیرد؛ مخصوصاً در کارهای کمدی اگر بخواهیم باکسی شوخی کنیم، باید مراقب باشیم که ناراحت نشود. به همین دلیل کار کمدی نوشتن کمی سخت شده است.

وی همچنین از تولید فصل دوم سریال «دودکش» خبر داد و گفت: با تولید فصل دوم سریال «دودکش» موافقت شده و تلاش من بر این است که فصل دوم «باخانمان» را هم پیشنهاد بدهم، چراکه در این سریال، زندگی جریان دارد و سعی کرده‌ایم شخصیت‌ها به‌گونه‌ای باشند که مخاطبان با آن‌ها هم‌ذات‌پنداری کنند. این روزها که مردم درگیر بیماری کرونا هستند و ازنظر معیشت هم در فشار قرار دارند، خنده آوردن به لب آن‌ها بسیار سخت است؛ اما تلویزیون باید این کار را بکند و برنامه‌های طنز و کمدی را افزایش دهد.

 

شادی مردم برایم مهم بود

برزو نیک نژاد، کارگردانی سریال‌هایی چون «دردسرهای عظیم»، «پنچری»، «دودکش» و «ساخت ایران» را بر عهده داشته است. او با آخرین سریالش «باخانمان»، توانست در فضایی مفرح، اثری قابل‌قبول ازنظر مخاطبان در کارنامه هنری‌اش ثبت کند. نیک نژاد با اشاره به استقبال مخاطبان از این سریال گفت: ما در این سریال قصه‌ای را تعریف می‌کنیم که برای مردم ملموس بود و می‌توانست تجربه‌ای مشابه برای آن‌ها باشد. در «باخانمان» به آدم‌ها و روابط میان آن‌ها پرداختیم و سعی کردیم شخصیت‌های سریال به‌گونه‌ای باشد که مردم با آن‌ها همذات‌پنداری کنند. ضمن این‌که در حد توانم فضای طنز سریال را با همراهی بازیگران طنز و پیشکسوت حفظ کردم.

وی درباره تفاوت این سریال باکارهای قبلی‌اش در تلویزیون گفت: هدف من دوری از کمدی‌های کلیشه‌ای بود و البته فضای کرونایی کار هم حال و هوای تولید این اثر را برایمان متفاوت کرد.

این کارگردان که خود نگارش آثار قبلی‌اش را بر عهده داشت، درباره همکاری‌اش با امیر برادران گفت: برادران نویسنده خوبی است و متن اگر خوب نبود، قطعاً من را برای کارگردانی جذب نمی‌کرد. وقتی خواندم حس کردم خیلی خوب نوشته‌شده و برایم جالب بود. بااین‌حال با مشورت هم بخش‌هایی از فیلم‌نامه را پیش بردیم و همفکری خوبی در فیلم‌نامه باهم داشتیم.

وی افزود: سریال طنز باید بخشی از خنده‌هایش را به واقعیت‌های جامعه اختصاص بدهد، برای همین ما در سریال «باخانمان» به همدلی خانواده‌ها پرداختیم تا کنار هم از پس مشکلات بربیاییم. دوست داشتم زبان طنز این سریال تلنگری به همه ما باشد تا در سختی‌ها کنار هم باشیم و غم و غصه‌ها را به‌تنهایی به دوش نکشیم.

نیک نژاد گفت: این نکته را یکی از مخاطبان هم به زبان آورد و ضمن تشکر از همه عوامل سریال نظرش را چنین بیان کرد که این سریال مانند زندگی روزمره بود و خیلی از مخاطبان خودشان را در این سریال می‌دیدند.

کارگردان «باخانمان» درباره فضای طبقاتی سریال گفت: در این سریال دوطبقه از جامعه پایین و بالای شهر را در نظر گرفتیم و به تفاوت سطح طبقاتی پرداختیم. برای طبقه پایین، نقش‌ها را به حسن پورشیرازی و شهره لرستانی سپردیم و برای بالای شهر، آتیلا پسیانی و افسانه بایگان، نقش برادرشوهر و زن‌داداش را بازی کردند که همین چیدمان درست مخاطب را جذب کرد و نتیجه‌اش این شد که امروز با استقبال مخاطبان روبرو بودیم.

 

آموختن از پیشکسوتان

حسام محمودی، بازیگر نقش مسعود با اشاره به این نکته که برای اولین بار نقش کمدی را تجربه کرده است، گفت: نقش مسعود استاد معارف دانشگاه برایم از هر نظر متفاوت بود. نقش مسعود جزو شخصیت‌های اصلی سریال بود و این امکان را به من داد تا در کنار حسن پورشیرازی، آتیلا پسیانی و دیگر بازیگران پیشکسوت درس‌های زیادی درباره بازیگری یاد بگیرم.

وی با اشاره به رضایت مخاطبان از این سریال و نقش مسعود بیان کرد: مسعود در موقعیت‌های طنز متفاوت قرار می‌گیرد و آزمونی برای من بود تا در نقش کمدی خودم را ارزیابی کنم. البته این موفقیت را مدیون همراهی برزو نیک نژاد هم هستم که مرا در نقش مسعود حمایت کرد و ریزه‌کاری‌های نقش را به من تذکر می‌داد.

محمودی بازی در این سریال را نقطه عطفی در بازیگری‌‌اش دانست و گفت: به‌هرحال هر بازیگری دوست دارد نقش‌های متنوع را بازی کند و من هم می‌خواهم تجربه شخصیت‌های مختلف را در سینما و تلویزیون داشته باشم. همیشه از کارهای تازه استقبال کردم و این سریال هم یکی از بهترین تجربه‌هایم خواهد بود.

 

پلیسی که می‌توانست متفاوت باشد

سپند امیرسلیمانی نیز انتخاب نقش پلیس در این سریال را یکی از تجربه‌های خوب بازیگری‌اش دانست و گفت: من پیش‌ازاین هم در کارهای طنز بازی کرده بودم، اما این نقش در سریال طنز برایم خاص بود هرچند دوست داشتم در ایفای نقش این شخصیت دستم بازتر بود.

وی افزود: متأسفانه ما هنوز درگیر شخصیت‌های کلیشه‌ای هستیم و علی‌رغم اصرار کارگردان و نویسنده برای واقعی‌تر شدن شخصیت من، در سریال بازهم نتوانستیم چهره ملموسی را از پلیس ارائه دهیم.

امیرسلیمانی با اشاره به اهمیت فیلم‌نامه این سریال در موفقیتش گفت: فیلم‌نامه در قدم اول برایم ایجاد جذابیت کرد و نقش من طوری نوشته‌شده بود که در کلیت سریال دیده می‌شدم. طبیعی است تکرار نقش‌ها نمی‌تواند تفاوت را شکل بدهد و نقشی که در سریال باخانمان بازی می‌کنم، نسبت به کارهایی که انجام داده‌ام، متفاوت است.

 

آموختن از تجربه‌های دیگران

 الهام اخوان، درباره نقش گوهر که در این سریال بازی کرده است، گفت: این اولین تجربه بازی در سریال طنز و کمدی است و مسلماً ابتدا نگران خوب درآمدن این نقش بودم، اما آرام‌آرام با فضای سریال و نقشم ارتباط گرفتم و با همراهی برزو نیک نژاد و بقیه بازیگران که خیلی با من همراه بودند نقش گوهر را به‌خوبی ایفا کردم.

وی افزود: گوهر دختر باهوش و نخبه از طبقه پایین‌شهر است و شخصیت چندلایه‌ای دارد؛ ضمن اینکه او مراقب خانواده‌اش است و حواسش به آن‌ها هست.

اخوان درباره سختی‌های کار طنز گفت: روزهای اول نگران بودم، اما در کنار خانم لرستانی به‌مرور و با پیشرفت قصه این نگرانی کم شد. بازی در کنار بازیگران پیشکسوت کلاس درسی است که برای من غنیمت بود. خوشحالم که هم با کارگردانی کارکردم که باحوصله و دقت تلاش کرد تا نقش من تصنعی نشود و هم با گروهی همراه بودم که به‌موقع من را راهنمایی کردند.


گزارش تصویری از این نشست را با کلیک روی این لینک ببیند.

امتیاز شما