امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
گام مجلس برای شفافیت و مدیریت سودهای چندهزار میلیارد تومانی
گام مجلس برای شفافیت و مدیریت سودهای چندهزار میلیارد تومانی

ورود مجلس به حیات خلوت اپراتورها

مشاهده ۴۵۷
۱۳۹۹/۱۲/۰۵- ۱۵:۵۶
تعداد بازدید:457

دقایق پایانی نوبت صبح نشست امروز صحن به بحث و بررسی درباره بند(ی) تبصره 6 ماده واحده لایحه گذشت، در این بند به اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی اجازه داده شده تا علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ 10 ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی واریز کنند. همچنین در بخش درآمدی ردیف دوم این بند اجازه داده می‌شود که حق الامتیاز و حق السهم دولت از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی به میزان 10 درصد افزایش یابد و به حساب درآمد عمومی ردیف واریز شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت حقوقی و امور مجلس صدا و سیما، در بخش هزینه ای ردیف 2 ذکر شده است که منابع حاصل به میزان 30 هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید و محتوا و فعالیت های فرهنگی و نظارت بر فضای مجازی هزینه می‌شود و مسئول صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن منحصرا به عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صدا و سیما است.
محمدجواد آذری جهرمی صبح امروز در توئیتی به همین بند لایحه بودجه اشاره کرده و نوشته بود: «تصویب این بند موجب افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها خواهد شد» این موضوع موجب واکنش برخی از نمایندگان شد. محسن دهنوی به عنوان یکی از نمایندگان معترض به این توئیت در صحن علنی گفت: «مگر وزیر ارتباطات برای مجلس تعیین تکلیف می‌کند!»
سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام در مجلس در جریان بررسی این بند، پیشنهاد حذف کل بند «ی» را مطرح کرد که این پیشنهاد با 56 رأی موافق، 155 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه رأی نیاورد.
فلاحی در توضیح این پیشنهاد عنوان کرد که قراردادی که بین دولت و اپراتورها منعقد می‌شود 10 ساله بوده و ورود مجلس به این قرارداد، شرعی، عقلی و قانونی نیست.
این نماینده مجلس اضافه کرد: افزایش حق السهم دولت از اپراتورها به مردم فشار خواهد آورد و تضمینی وجود ندارد که اپراتورها با این روند اقدام به سرمایه گذاری در مناطق محروم داشته باشند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تصویب این طرح سیگنالی به جامعه می فرستد که بوی افزایش قیمت می دهد و مجلس انقلابی باید نسبت به کاهش فشار بر مردم حساس باشد. محل هزینه ای این بند را که مبلغ 3 هزار میلیارد تومان است، می توان صرف توسعه اینترنت در مناطق محروم و توسعه شبکه ملی اطلاعات کرد.
در ادامه، احسان قاضی زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با پیشنهاد حذف تاکید کرد: برای گنجاندن این پیشنهاد در بودجه، ما اطلاعات دقیقی از بانک مرکزی دریافت کردیم و دریافتیم که دولت درآمد هنگفتی از محل سود اپراتورها داشته است.
وی ادامه داد: سود خالص دولت علاوه بر حق السهم مبلغی حدود 12 هزار میلیارد تومان است که از این رقم فقط 3 هزار میلیارد تومان آن برای تولید محتوا در نظر گرفته شده است.
قاضی زاده‌هاشمی‌با اشاره به توئیت وزیر ارتباطات درباره این بند بودجه ای تصریح کرد: مگر وزیر ارتباطات برای مجلس تعیین تکلیف می‌کند که او عنوان کرده اجازه نخواهیم داد این مصوبه تصویب شود. تصویب این بند یک پیام با محتوای فرهنگی به جامعه مخابره خواهد کرد.
احد آزادی خواه در موافقت با پیشنهاد حذف بند «ی» عنوان کرد: در این که وزیر نباید برای مجلس تعیین تکلیف کند، حرفی نیست اما باید در نظر داشته باشیم که این مباحث منجر به فشار بر مردم نشود. قطعا اگر سهم دولت از اپراتورها 10 درصد افزایش پیدا کند، این رقم از جیب مردم جبران خواهد شد و الا کسی حق ندارد برای مجلس تعیین تکلیف کند.
سید حمید پورمحمدی، نماینده دولت نیز ضمن موافقت با حذف بند «ی» عنوان کرد: چندین شرکت داخلی و خارجی براساس قراردادی مشخص به صورت 15 ساله با اپراتورها و شرکت مخابرات قرارداد منعقد کردند، لذا وقتی وعده ای به سرمایه گذاران داده شده باید عملیاتی شود، اگر در میانه هر قرارداد تصمیم جدید اتخاذ شود سرمایه گذار لطمه می‌بیند و هیچ سرمایه گذار داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری به ما اطمینان نخواهد کرد.
معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: اپراتور منبعی ندارد که بتواند مبلغ موردنظر را به خزانه داری کل کشور واریز کند، درآمدهای اپراتور وابسته به تعرفه اینترنت و تلفن همراه است، در این فضای کرونایی تصویب این بند پیغام خوبی برای دانش آموزان، دانشجویان و کسب و کارهای اینترنتی نیست، لذا دولت با پیشنهاد حذف بند «ی» موافق است.
در پایان سیدمحسن دهنوی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس با یادآوری اینکه سهم دولت از اپراتورها همواره در بودجه بوده است، افزود: امروز مسئله این است که دولت مبلغی از اپراتورها بابت این محل دریافت می‌کند و امسال نیز قرار است رقمی معادل 11 هزار میلیارد تومان اخذ کند، ولی به مجلس عنوان می‌شود که رقمی معادل 7 هزار میلیارد تومان دریافت می‌شود.
وی با بیان اینکه مشخص نیست این پول در چه محلی هزینه می‌شود، تصریح کرد: تاکید مجلس بر این است که اگر پولی دریافت می‌شود چرا اظهار نمی‌شود، پس از اینکه این مسئله عنوان شد رقم 7 هزار میلیارد به 10هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که این خود اولین موفقیت مجلس بود. این پول، پول مردم است که با آن فعالیت های انتخاباتی صورت می‌گیرد، با این پول قرار است هزینه کدام ستاد انتخاباتی پرداخت شود؟
دهنوی با اشاره به توئیت وزیر ارتباطات که برای مجلس تعیین تکلیف کرده است، خطاب به آذری جهرمی عنوان کرد: وزیر ارتباطات چه کاره است که برای مجلس تعیین تکلیف می‌کند؟
عضو کمیسیون تلفیق مجلس تاکید کرد: در این بند قید خواهد شد دولت و اپراتورها حق افزایش تعرفه در سال آینده را ندارند، لذا اجازه نخواهیم داد که حتی یک ریال از جیب مردم هزینه اضافه صورت گیرد حتی پیشنهاد افزایش نرخ تعرفه‌های اینترنت نیز در کمیسیون تلفیق رد شد؛ لذا مجلس حامی ثبات در قیمت ها خواهد بود.

امتیاز شما