امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

«محاکات»؛ زنده کردن سنت به حاشیه رفته قصه‌گویی

مشاهده ۱۷۷۸
۱۳۹۹/۱۲/۱۰- ۰۷:۱۹

«محاکات» مسابقه‌ای تلویزیونی از شبکه دو سیما برای روایت داستان‌ های زندگی، چالشی دوست‌ داشتنی و صمیمی از حکایت‌ هایی است که روایتگر آن خود مردم هستند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مسابقه «محاکات» زنده کردن سنت به حاشیه رفته قصه‌گویی است و می خواهد مفهوم حکایت‌ گری را به درستی به نسل جدید منتقل کند.

این برنامه رقابتی با حضور هیئت داوران و تماشاچیان اجرا می‌شود؛ از تعاملات متعددی شکل می‌ گیرد و می خواهد با معرفی منابع ادبی، اهمیت حکایت‌ گری را روشن‌تر کند، چرا که باور دارد قصه، قدرت تاثیرگذاری فراوانی دارد.

نخستین قسمت این مجموعه، ششم اسفند و در شب میلاد مولی الموحدین (ع) از شبکه دو سیما روی آنتن رفت. 

منصور ضابطیان که کار اجرای مسابقه «محاکات» را بر عهده دارد، درباره ساختار این برنامه گفت: «محاکات» ماجرای زندگی آدم های معمولی اطرافمان است، ماجراهای زندگی افرادی که در مسیر زندگی با فراز و فرودهایی مواجه شده اند که همین امر، قصه آن‌ها را شنیدنی و جذاب کرده است.

ضابطیان ادامه داد : خیلی از این آدم ها را ما اطراف خودمان دیدیم و «محاکات» به دنبال این است که ببیند چگونه قصه‌ها را می تواند به تصویر درآورد و تا چه اندازه داستان زندگی افراد قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم، سریال یا یک اثر ادبی را دارد.

وی با اشاره به اینکه افراد در هر جایگاه و مقامی‌، با حضور در برنامه داستان زندگی خود را تعریف می‌کنند و در پایان هر ماه، کارشناسان برنامه به ارزیابی قصه‌ها می‌پردازند، گفت: «محاکات» سعی کرده است فضا را برای مهمان خود به گونه ای فراهم کند که به راحتی درباره داستان زندگی خود صحبت کند و به برنامه اعتماد داشته باشد.

مجری  مسابقه «محاکات» ابراز امیدواری کرد با پخش این برنامه، تعداد زیادی قصه به دست عوامل این برنامه برسد و ممکن است هر کدام از جذابیت بالایی برخوردار باشد و جریان ساز شود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه سه کارشناس ثابت حضور دارد، گفت : فلورا سام، امیرشهاب رضویان و رسول نجفیان از کارشناسانی هستند که در هر برنامه با شنیدن قصه‌ ها و روایت مهمانان برنامه، نظر خود را اعلام می‌کنند و یک کارشناس مهمان از شخصیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی کشورمان نیز هر بار در کنار بقیه کارشناسان حضور دارد.

مجری «محاکات» ویژگی این برنامه را بررسی قصه‌ ها و داستان‌ ها به منظور بهره برداری و استفاده در ساخت یک اثر تلویزیونی یا نگارش کتاب و اثر ادبی عنوان کرد و افزود: ما در تلاش هستیم که این داستان‌ ها را به گونه ای هدایت کنیم که به صورت کاربردی از آن استفاده شود و این اقدام نخستین بار است که در تلویزیون صورت می‌گیرد.

رسول نجفیان، از کارشناسان مسابقه «محاکات» هم درباره این برنامه گفت: افرادی که در این برنامه حاضر می‌شوند، هر کدام سرگذشت شگفت انگیز و عبرت آموزی دارند و در زندگی خود سختی‌ ها، شادی‌ ها، غم ها ، فراز و فرودهایی را داشتند و ما در این برنامه به شنیدن داستان واقعی زندگی آن‌ها می نشینیم.

نجفیان از بازیگران خوب کشورمان ادامه داد: هر داستانی می تواند شرح حال زندگی هر کدام از ما باشد و ویژگی هنر در این است که با برقرار کردن ارتباط با مخاطبان، وجوه مشابهت را درک می‌کند. ما قرار است در این برنامه اندرز بگیریم و هم‌ذات پنداری کنیم که ویژگی و خصلت هنر است.

وی با اشاره به این که «محاکات» سرشار از روایت سرگذشت های واقعی و عبرت آموز است، گفت : همه ما در طول پیمودن مسیر زندگی با سختی‌هایی مواجه شدیم که از آن عبور کردیم و به روزهای خوبی زندگی رسیدیم و در «محاکات» سعی خواهد شد اگر موضوع روایت شده قابلیت تبدیل شدن به فیلم داشته باشد یا بتوان از آن رمانی ارزشمند در شکل و شمایل کتاب عرضه کرد، با کمک فیلمسازان و نویسندگان، این امر محقق شود.

بازیگر پیشکسوت کشورمان خاطرنشان کرد: براساس پرسشنامه و معیارهای اعلام شده، گروه کارشناسی نظرات خود را ماهانه اعلام می‌کند و خود من، سرگذشت ها را به ادبیات کهن و ارزشمند زبان فارسی پیوند می دهم.

فلورا سام، فیلمنامه نویس، کارگردان و بازیگر که از کارشناسان مسابقه«محاکات» است، گفت: در این برنامه سعی داریم قصه واقعی زندگی مردم که دراماتیک و امکان تبدیل شدن به فیلم و کتاب را دارند، برای بینندگان بیان کنیم.

وی افزود: معیارهای ما برای انتخاب داستان‌های گزیده، این است که خط داستان باید خط روایی خوب و منطقی و گره گشایی خوبی داشته باشد و موضوع از شگفتی و شبهه برخوردار باشد. در این مسابقه می خواهیم بگوییم که همه آدم ها با دشواری‌ها و سختی‌هایی در زندگی همراه بودند، اما توانستد با توکل به خدا، همت، تلاش و امید، مشکلات را پشت سر بگذارند. شنیدن این داستان‌ ها، این پیام را به بینندگان و مخاطبان می دهد که هر کسی در زندگی مشکلات و سختی‌هایی دارد که نباید فکر کند در پایان راه است و می توان با امید و انگیزه باید بر سختی‌ها فائق آمد.

فلورا سام خاطرنشان کرد: از آن جایی که قصه گویی همیشه برای مردم جذاب بوده، امیدواریم این برنامه بتواند با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کند و هدف آن نیز محقق شود.

امتیاز شما